Värdelös och skuldsatt

Lägger denna här i övrigt då jag inte riktigt vet vart den hör hemma..

Hej, Skånebo i 35-års åldern här.

Jag känner att jag behöver lätta på trycket och det bästa verkar vara detta forumet

Mitt liv har inte varit fyllt av rikedomar.

I ung tonår vart det återbruk innan det blev en grej som gällde.

När jag började jobba så hade jag 18 000 i bruttolön

Jag har nu lyckats jobba mig upp till en månadslön på 66k brutto vilket för mig är en enorm milstolpe.

Vad är det då som grämer mig?

Jag har en massa blancolån och krediter som gör att jag lever ett fattigt liv utan sparande (mestadels pga ADHD och en företagsidé som inte gick vägen)

Jag kan nätt och jämnt klara varje månad men det börjar tära på mitt psyke.

Innan tangentbords krigarna sätter igång så JA det är jag själv som satt mig i denna situationen och det är JAG som måste dra mig ur skiten.

Tyvärr så verkar det i mitt umgänge som att jag inte kan vara 100% ärlig om mina lån och krediter då man verkar se ned på den typen av skuldsättning.

Jag hatar denna känsla, ibland känns det som om jag är ensam i världen och inte är värt ett rött öre.

Jag vet fan inte vad jag ska ta mig till för att ta mig ur denna fälla med skuld.

Det enda som känns bra är att varken fogden eller inkasso är något som jagar mig och att jag fortfarande inte sjunkit till havets botten.

Hur fan tar jag ur detta?

Min lön är på 66 K brutto vilket ger ungefär 46k Netto. Det bör inte vara omöjligt men hur lägger man upp det och hur ser man till att aldrig hamna där igen?

Jag behöver bara någon som förstår hur det känns och inte någon med förutfattade meningar om hur vi värdelösa skuld besatta människor förtjänar att må piss.

25 gillningar

Hur stora är skulderna? Svårt att avgöra om det är en tillfällig eller omöjlig situation annars.

3 gillningar

Just nu 1.4 miljoner totalt i lån och kredit( inget skuldsaldo hos fogden)

1 gillning

Jag hade skickat in en ansökan om skuldsanering och sett vad de svarade. Du behöver inte ha skulderna hos kronofogden för att skicka in en ansökan.

5 gillningar

Hur långt tid tar det att betala tillbaka? Har du räknat på vad som är möjligt?

Hur mycket levnadskostnader och hur mycket ränta på dina lån/krediter?

1 gillning

Levnadskostnader C:a 11k

Ränta allt från 6-19%

År att betala tillbaka just nu är 15-år om jag betalar i nuvarande takt.

Skulle jag skita i att betala så hade jag säkert kunna lösa det snabbare genom att attackera skulderna månad efter månad men det känns rätt oskönt att göra på det sättet.

Vilka skulder har du med vilken ränta?

Vad menar du?

1 gillning

Menar att om jag skulle välja ut ett par återbetalningar och putsa in lönen på dessa varje månad så hade jag nog kunnat vara skuldfri inom 3-4 år men det betyder ju att man missar återbetalning och inte sköter sig vilket för mig är helt uteslutet.

Vill ju helst då också undvika skuldsanering som tidigare nämnt då det egentligen går ut på att medvetet missa återbetalningar.

Vill ju helst hitta sätt att samtala och förhandla ned räntan, lösa lånen så fort som det är möjligt och klara detta med rak rygg.

1 gillning

Förstår fortfarande inte vad du menar. Du verkar blanda begrepp så det blir förvirrat.

Kan du presentera konkreta siffror på de lån du har? Hur mycket till vilka räntor? Någon amortering?

3 gillningar

Nej, det går ut på att göra en ohållbar situation hållbar. Om den är omöjlig kommer du få sanering, annars får du det inte och får göra några hundår. Det är bättre att du låter proffs som jobbar med detta hela dagarna räkna på saken när det är så stora skulder med oklar ränta.

Något du kan prova om du har fordringsägare med hög ränta och stor del av skulden är att ringa och försöka förhandla räntan. Säg att du ringer för att försöka få en deal innan du ansöker om sanering. Fibba om lönen, dina kostnader (ex. antalet barn) eller en kombination.

3 gillningar

Det är inte lätt att sätta sig in i situationen när jag inte själv har varit i den, men om jag själv vore i den så tänker jag mig ungefär följande åtgärder.

1. Försöka dra ned på alla onödiga utgifter. Minimera kostnader för boende, mat, transport, kommunikation (mobil, Internet), kläder, nöjen, försäkringar etc.
  2. Om det finns pengar över när månaden är slut, så satsa på att amortera extra på de dyraste lånen (19% ränta) så de återbetalas först.
  3. Försöka få ned lånekostnaden. Som redan nämnts tidigare, försöka förhandla ned räntan på vissa (alla) lån, samt om möjligt slå ihop flera små lån till ett större om det går att få lägre ränta.
  4. Om det finns tillgångar med något värde, försöka sälja av en del av dessa för att lösa de dyraste lånen.
  5. Försöka öka inkomstsidan om det finns möjlighet och energi över. Nu tjänar du redan relativt bra och du kanske redan ligger på gränsen v.g. hur mycket du orkar med utan att gå in i väggen, men ett extrajobb på helger eller kvällar kanske kan göra en del för den ekonomiska situationen.
  6. Kolla upp vilka regler som gäller för skuldsanering. Som jag fattat det kan man bli skuldfri efter att i princip leva på existensminimum i fem år, om man följer det recept som krävs av myndigheten (jag gissar att det är någon instans på hemkommunen som har hand om detta). Fundera en gång till på om det är ett alternativ.

Tillägg: Gör en budget för att få koll på ekonomin, om det inte redan är gjort.

4 gillningar

Till och börja med TS så är du inte värdelös pga att du är skuldsatt, som jag tolkar det i titeln. Jag kan förstå att känslan säger så men det är en illusion.

Någon betalar dig 1.8x mer än medianlön i Sverige :slightly_smiling_face: Väljer vi att endast basera värde på lön så är du verkligen värdefull, men det är ju såklart inte allt här i livet.

Mina personliga tips för att forumet ska ha förutsättning för att ge bäst support:

1. Rangordna upp skulderna med ränta och summa
  2. Dela med dig av övriga utgifter

Det brukar bidra till att du ramlar in lite tips.

Lycka till!

10 gillningar

Hej.

Först och viktigast: Du är absolut inte värdelös. Tvärtom är du oändligt värdefull. Jag har en rutin varje morgon att innan jag kliver upp från sängen tänker jag på vad tacksam jag är att jag lever en dag till, och att jag ska se allt annat positivt idag som en oförtjänt bonus, sen går jag upp. Kan varmt rekommendera en tacksamhetsrutin.

När det gäller hur du löser detta har du fått flera bra tips. Att höra av sig till kommunens Skuldrådgivare är alltid en bra idé för att bolla med någon. Ett tillägg från min sida: Om du eller någon nära dig äger sitt boende, försök baka in det i bolånet. Jag lyckades hjälpa en ensamstående mamma i en liknande situation att göra det, vilket gjorde att hon nu kan investera mest i amortering, ej ränta.

Hoppas allt går bra. Ge aldrig upp. Detta löser sig på sikt.

18 gillningar

Jobbigt läge. Jag hade fokuserat på de lånen med högst ränta först om det går, d.v.s. lånet på 19%. Går det att pausa amorteringen på de andra lånen tills det dyraste lånet är avbetalt?

Har du ett bolån som kan utökas för att betala av de dyra lånen?

Går det att sälja det du har köpt för lånen? Har du en bil som kan ersättas med kollektiv transport?

Vad är dina matkostnader? Vad äter du? Går det att äta billigare?

Kan du flytta till ett billigare boende för att få en extra skjuts?

Det finns ett annat sätt att se på detta: Om jag hade fått 19% avkastning på en investering hade jag varit riktigt nöjd.

Om vi ska kunna hjälpa dig borde du ge mer information om din situation.

4 gillningar

Skaffa ett samlingslån som ersätter dyra smålån och krediter.

https://www.sambla.se/samla-lan/

10 gillningar

Det vore bra om du kunde tabellera dina skulder och räntor så vi lättare kan få en översikt.

Om man bara räknar på värsta fallet med 19% och att du får ut 45000 och således har 34000 att betala skulder med så tar det 69 månader, och med 6% tar det 48 månader.

5 gillningar

Det verkar som samlingslån har en maxgräns på 800 000, men du kan kanske kontakta några banker och höra efter om du kan samla ihop alla eller en del av dina lån till ett nytt lån med lägre ränta.

1 gillning

Hej! För den första så är du inte värdelös, du har bara gjort icke optimala val och vad jag förstår så är det lättare hänt när man har en npf diagnos, och den är absolut inte ditt fel. Hoppas att du får det stödet du behöver kring diagnosen.

Jag själv gick på antidepressiva ett tag (ingen npf diag) och de gjorde att jag köpte på mig massa saker som sedan inte gick att sälja. Det blev ingen skuld där, men det sved att man gjort sådana val så på en liten skala kan jag förstå de negativa känslorna om sig själv, samtidigt som jag vet att de inte gör någon nytta.

För den andra, har faktiskt en bekant som är på liknande resa och för hen gjorde det skillnad att samla alla lån i ett för det blev lättare att ha koll. (Jag är dock ingen finans-människa så jag vet inte hur det fungerar med räntor och sådant).

Min bekant har inte heller kunnat/velat berätta för många om sin situation, men några stöttande människor finns ändå och det gör det lättare för hen. Det är först när man råkar illa att man ser vilka som är ens äkta vänner. tyvärr.

Sedan är det så att man behöver också ha glädje i livet trots utmaningarna så försök hitta en (billig) hobby som gör dig glad. Det gör skillnad i mående för min bekant.

Har du saker hemma du kan sälja, gör det också. Varje krona räknas.

Och ja, det kommer att ta en viss tid, och det är okej. Du har redan en bra lön och det är den bästa förutsättningen för att kunna betala av skulden. Den andra du behöver är en rimlig återbetalningsplan. Där skulle det vara bra att få hjälp av någon du litar på.

Du fixar detta!

Du är redan en stjärna som har så bra lön, glöm inte det! :glowing_star:

3 gillningar

Steg 1 är att be om hjälp som du precis har gjort här. Super bra jobbat, det är tufft att visa sig sårbar och vara ärlig.

Steg 2 är att du börjar strukturera upp dina olika områden i livet som du skulle vilja ha hjälp med. Ekonomin är ett område som kanske snarare är ett konsekvensområde från andra delar av ditt liv. Du nämner olika diagnoser. Är du i kontakt med vården och eventuellt äter mediciner för detta eller jobbar du vidare själv med andra typer av självmedicinering? Finns nog mycket att gå in på här men vi fokuserar på ekonomin här då..

Ett bonus tips är att om du skulle vilja träffa någon att bolla dessa frågor med IRL så kolla här:

Men för att vi ska kunna hjälpa dig så skulle du behöva skriva upp allt rakt upp och ner så vi och du får en faktisk överblick..

• Alla inkomster
  • Alla utgifter, inkl alla lån med respektive ränta och storlek.

Utifrån detr det enklare för oss att kunna ge dig en plan.

Här har du lite inspiration på resan, du kommer klara det !

Lycka till :heart:

8 gillningar

Viktigaste rådet. Det är detta du ska göra på måndag.

De är experterna som finns till för att stötta och vägleda i din sits. Känns troligen lättare att gå igenom alla siffror och räntor och så vidare med dom, än här.

De har också ofantligt mycket mer erfarenhet än de flesta av oss.

Sen är du inte värdelös, ingen är värdelös på grund av skulder. För då skulle majoriteten av alla svenskar gå runt och känna sig värdelösa.

Du är i en sits som går att förändra, så ta ett litet steg i taget, så kommer du lösa detta.

Steg ett!
Kontakta din kommuns budget och skuldrådgivare!

Stort lycka till. :raising_hands:

11 gillningar