Jag behöver hjälp, råd och tips

Hejsan,

Jag är väldigt ny på detta forumet och jag vet egentligen inte vad jag gör här då jag varken är rik, sparar i fonder eller är något ekonomiskt unikum. Snarare tvärtom :sweat_smile: Men jag har hamnat i en sådan situation att allt mitt googlande om ekonomi, sparande och extra knäck har fört mig hit.

För bara ett år sedan såg min livssituation väldigt annorlunda ut. Jag delade ett liv, barn och utgifter m.m med min sambo. En dag så stod jag där själv med en hyra som jag egentligen inte hade råd med, 2 barn att försörja och inget jobb då jag studerade till ekonomiassistent, samt några dumma lån. Jag har sedan dess fått ett heltidsjobb som med min mått mätt betalar ganska bra. Men de månader som jag gick back “still bites me in the arse” och jag vet inte hur jag ska kunna bli av med mina skulder. Jag har väldigt bra koll på min fasta utgifter och har dragit ner på allt onödigt såsom spotify, netflix etc. Även att de inte är några jättesummor blir det en del över tid. Jag planerar mina inköp väl och handlar sällan något onödigt.
Men jag får det ändå inte att gå ihop. Jag vill kunna bli av med mina lån och slippa betala (i min mening) de skit beloppen som numer är betydligt högre. Men jag får ju aldrig några pengar över. Min önskan vore att hitta något arbete vid sidan av som jag kan göra kvällar/helger men har inte någon som helst idé vad detta kan vara.

Har ni några idéer om vad jag kan göra för att relativt snabbt komma på banan igen.

Detta kanske inte alls är ett okej inlägg här på forumet , men kunde inte hitta att det stod något om det. Men jag greppar efter halmstrån och alla tips är välkomna.

Med Vänliga Hälsningar,
Johanna

5 gillningar

Hej! Ditt ärende handlar ju om ekonomi så det borde väl vara ok.
Tänker spontant att det kanske är tufft med ytterligare jobb utöver heltidsjobb när man har barn.
Kanske något samlingslån för att samla smålån och därmed få ner räntekostnaden? Northmill bank har t.ex ett koncept “Reduce” där man samlar lån. Forumet “lånforum” har också en del bra tips gällande lån och skulder.

2 gillningar

Det skulle nog i praktiken bli väldigt tufft. Dock har jag förmånen att mina barn somnar ganska tidigt och skulle således kunna arbeta med något hemifrån.
Jag ska kika på Northmills reduce och se vad det skulke kunna göra för mig. Tack för tipset :blush:
MVH,
Johanna

Jag tror att kommunens budget- och skuldrådgivare är rätt plats att börja på. Då får du vettiga råd som håller. Där visar du upp din ekonomi i detalj på ett sätt som iallafall inte jag skulle vilja göra på forumet.

Om du sedan vill ha råd i stil med ”vad kan jag göra mer?” eller ”hur kan jag få bort skulderna snabbare än på tio år?” så kan du säkert få bra råd från forumet. Då är själva grundjobbet gjort och du kan få rätt typ av råd direkt.

8 gillningar

Om vi pratar om extrajobb så minns jag att min mamma när vi växte upp jobbade extra som mentalskötare. Det gjorde hon då bl.a. på julafton ”vartannat år” och en del i övrigt också. Just sådana jobb inom vård eller assistans där man har långa pass, nattjour och hygglig OB ger ett ganska bra tillskott. Som jag minns det var själva jobbet också ganska trevligt, iallafall som hon beskrev det. De hade ju julfirande på den låsta avdelningen också. Det var inte bara ren misär.

2 gillningar

Jag gissar att hyran är din största utgift?

Kan du byta boende för att få ner den kostnaden?

Har du undersökt om du kan få bostadsbidrag?

3 gillningar

Hej!

Vi är alla här för att utbyta ideer & erfarenheter, så välkommen till forumet - ju bredare vi är gällande bakgrunder desto roliga forum kan jag tycka.
Du har kommit en bra bit på vägen genom att försöka söka hjälp & rädda upp situationen. Bra!

Rent spontant så kan jag tycka att lite mer information om din nuvarande situation inte hade skadat. Då skulle man eventuellt kunna ger mer konkreta tips. I nuläget kan jag nog bara dela lite generella enkla tips.
Det hade såklart varit bra att veta t.ex. hur mycket du tjänar, vilka lån du har samt ränta på dessa.

En bra start skulle vara att du lägger upp en budget, hur mycket får du in varje månad samt vilka pengar går ut till vad varje månad. Därefter kan man börja dissekera de olika utgiftsposterna.

Några snabba;

• Har du aktivt val elavtal? Om inte så blir man tilldelad s.k. elavtal med anvisningpris som är dyrare. Kan finnas några kronor att spara där varje månad.
  • Bredband. Kan du ringa & förhandla något där? Eventuellt kanske byta till lägre hastighet för billigare månadspeng?
  • Du nämner hyra. Kan man inom ditt bostadsbolag göra ett direktbyte med någon, för att t.ex. byta till en mindre/billigare lägenhet?
  • Dina lån. Kan du se över vilka räntor du sitter med, finns det möjlighet att ta ett större lån för att baka in alla mindre lån och därmed få en bättre ränta? Så fokus hamnar på att AMORTERA lånet och inte bara sitta och betala räntor.
  • TV-kanaler. Sitter du & betalar för TV-kanaler? Kan du möjligtvis säga upp detta under en period?

Tror vi är många på forumet som gärna hjälper till med olika tips, ju mer detaljer du kan dela med dig desto lättare blir det att komma med konkreta förslag.

Lycka till.

Mvh,

3 gillningar

Det finns många olika mindre enkla besparingar som man kan samla ihop. Några exempel:

1. Teckna nytt elavtal årligen. Du slipper då normalt den fasta avgiften samt får lite rabatt på taxan.
  2. Välj Skandia som bank för lönekonto. Det är gratis.
  3. Välj ett kort som är gratis. Det finns flera olika.
1 gillning
  1. Försök hitta helgjobb. Att jobba då andra vill vara lediga betalar oftast bäst.
  2. Prioritera att betala av extra på de lån med högst ränta.

Välkommen hit :slight_smile:

Det år många som inte är rika eller är någon ekonomisk wizkid som hänger här. Bra du hittade hit. Man kan få mycket hjälp här :+1:

Jo det är absolut ett jättebra inlägg. Först få koll på ekonomin (som du redan verkar ha) sen förbättra ekonomin och betala av onödiga skulder och sen verkligen kunna börja spara/investera. Jag har själv gjort den resan för många år sedan på egen hand. Önskade att forumet och RT hade funnits då. Hade gått snabbare och lättare :slight_smile:

Jag tycker du fått många bra tips ovan. Speciellt att göra en budget och sedan gräva i kostnader som du kanske kan göra något åt trots att du redan tittat över det.

inkomstsidan så hade jag nog

1. Kollat med arbetsgivaren om du kan extraknäcka åt dem, tex övertid hemifrån. Det är ju det enklaste då du redan jobbar där
  2. Om du inte älskar ditt jobb så titta efter andra jobb så du kanske kan höja lönen.
  3. Sedan som du säger söka extraknäck där bästa chansen kanske är inom dit område men såklart titta på alla möjligheter. Förstår att det nog helst måste vara online hemifrån på kvällstid. Se tex listan nedan för lite inspiration :slight_smile:
1 gillning

Många bra tips ovan så jag ger ett till, kanske inte det första man tänker på men är läget väldigt dåligt så är mitt förslag att ev fråga en familjemedlem om det finns sånna, om ett tillfälligt lån från mor/far el dylikt.

Det beror ju så klart på vilken relation man har och även ekonomin för de som ska låna ut.

2 gillningar

Välkommen till forumet! :tulip:

Du har fått många bra tips redan.

Här kommer några ytterligare:
•Gå igenom förråd och sälj prylar du inte längre använder.
•Mat är ofta en stor utgift. Kör en snålmånad (eller flera) där ni äter billigt, gröt, pannkakor, pasta och falukorv, vegetariska grytor och soppor etc.
•Låna på biblioteket ”Sparboken” av Fru Efficient Badass. (Ta den via fjärrlån om ditt bibliotek inte har den hemma) Hon har en hel del bra spartips och förhoppningsvis blir du inspirerad att börja investera och fortsätter att hänga med oss här på forumet! :grin:

När du säger att du själv försörjer två barn. Får du inget underhåll?

Annars håller jag med övriga i tråden.

• Betala av de dyraste lånen först.
  • ‘Tvinga’ dig själv att spara direkt lönen kommer in.
  • Köp inget onödigt.

Kanske billigare boende?

Välkommen! :slight_smile: Många bra tips!

Om du skulle vilja dela med dig av siffror, typ din budget och skulderna tror jag att du kan få ännu mer precisa råd.

Något de ofta gör i Lyxfällan (och som verkar lyckas) är att ringa runt till kreditgivarna till lånen och helt enkelt fråga om möjligheten till mer fördelaktig ränta/villkor.

Jag tror också mycket på att hitta nån nära vän eller släkting att berätta för/bolla med.

Tycker också att detta är det bästa sättet att starta ”ekonomiresan” på :+1:

1 gillning

Jag har det själv jävligt tufft just nu pga olika omständigheter som jag inte orkar gå in på, så jag förstår dig. Men jag har hittat ett sätt som faktiskt funkar bra för i alla fall mig.

1. Om du har bil, skaffa typ volvo-kortet (du måste inte ha en volvo) och ladda ner appen carpay. Då får du ibland lite värdecheckar som du kan använda till att betala för drivmedel. Jag har en kredit på kortet som jag bara nollar varje löning. Osäker på om det går att få det på andra premisser?

2. Många hänvisar till att man ska betala av de dyra krediterna först, men det är enligt mig en sanning med modifikation och väldigt beroende av den individuella situationen. Finns resurser för extra amorteringar så är det långsiktigt bäst att lägga dessa på det dyraste lånet, dvs det med högst ränta. Men av erfarenhet vet jag att det är ibland mer värt att tänka kortsiktigt. Hur mycket mer tillgängligt kapital kan jag få varje månad på kortast tid?

Ett exempel:
Lån 1: 100k ränta 8% kostnad 2500/månad
Lån 2: 10k ränta 3% kostnad 800/månad
Är det brist på tillgångar så hade jag personligen lagt mer energi på att amortera bort det lilla lånet eftersom det på mycket kortare sikt kan frigöra 800 kronor mer varje månad som antingen kan underlätta generellt, eller som då kan användas till extra amorteringar om situationen tillåter. Men det är en liten lättnad med 800 mer i plånboken varje månad.
På lång sikt betalar du mer till lånebolagen i ränta, men på kort sikt kan du rädda upp den mer akuta situationen.

1. Extrajobb hemifrån. Om du gillar och har i alla fall lite fallenhet för att skriva ihop texter och rent ut sagt ordbajsa för att få fram ett visst antal ord om ett ämne du själv inte valt, då finns det ett alternativ.
    Googla på Weludo och registrera dig där. Helt legit företag som låter folk skriva texter åt betalande kunder. De betalar in arbetsgivaravgifter (inkl. till pension) och drar skatt osv på alla dina intäkter som vilken annan arbetsgivare som helst. De belopp du kan tjäna anges för varje text men det är ett belopp inkl alla avgifter. Använd formeln “belopp*0,5326=nettoinkomst”.
    Det finns olika stor tillgång på texter att skriva från dag till dag. Det kan gå veckor utan en enda, sen plötsligt rasslar det till och det finns hundratals att välja på.
    Beroende på hur mycket jag hinner, orkar och faktiskt har lust till så drar jag in allt ifrån 200 till 2000 per månad netto, och då överanstränger jag mig inte direkt.

2. Matkostnader går att pressa. Priser skenar osv, men med god planering så går det komma undan ok billigt. Vi är två vuxna och två barn i min familj, jag har budgeterat för 100 kronor per dag. Det blir tajt, det ska jag inte ljuga om, men det är möjligt att klara sig på det och då utan att avstå från frukt och grönsaker. Man får vara mer selektiv, handla på extrapriser, göra gryter med vattenbas istället för grädde/mjölk osv. Vill vi någon gång lyxa till det så tar vi de pengarna från ett specifikt buffertkonto, men enbart om vi vet att inkomsten som kommer kan fylla det hålet igen. Och nej, det är inte det vanliga buffertkontot utan ett för just såna lite mer spontana saker som att äta pizza med ungarna, ta en glass vid stranden osv. Eftersom min inkomst varierar varje månad med allt från 23k till 35k netto så får man vissa månader vara tråkig och säga nej, men andra månader kan man göra lite roliga saker och äta lite extra gott. Men alltid med vetskapen om att där man tar pengar ifrån, dit sätter man in samma belopp vid nästa löning, direkt!

Långt inlägg här, men hoppas att du ska ha någon nytta av det jag skrivit.
Lycka till, och välkommen till forumet!

Annars är det som andra redan sagt, försök få till samlingslån osv.

Hej.

Nu kanske jag är helt ute & cyklar. Men hänger inte med i ditt exempel här. Rätta mig gärna om jag gör något tokigt här.
I ditt första exempel med 100.000 SEK i lån med 8.0% ränta. Jag får räntedelen på ett år till 8.000kr (667kr/månad).
Sedan ditt andra exempel med 10.000 SEK i lån samt 3.0% ränta får jag till 300kr per år (25kr/månad).

Lek med tanken att man kan amortera bort 10.000 kr på valfritt lån. Blir då enligt nedan för det stora lånet.

Lån Räntesats Ränta per år Per månad
100 000 kr 8,00% 8 000 kr 667 kr
90 000 kr 8,00% 7 200 kr 600 kr
Man får alltså 67kr/månad mindre räntekostnader genom att amortera ned 10.000kr på det stora lånet.

Gör man samma sak med det lilla lånet får man nedan.

10 000 kr 3,00% 300 kr 25 kr
0 kr 3,00% 0 kr 0 kr

Man kan också lägga upp det såhär.

ALT 1. Amortera bort 10.000kr på det stora lånet.

90 000 kr 8,00% 7 200 kr 600 kr
10 000 kr 3,00% 300 kr 25 kr
625 kr

Då har man total månadskostnad på räntedelen med 625kr/månad.

ALT 2 är att amortera bort hela lånet på 10.000kr och inte röra det stora lånet. Enligt nedan.

100 000 kr 8,00% 8 000 kr 667 kr
0 kr 3,00% 0 kr 0 kr
667 kr

Exemplet visar att det är bättre att amortera bort en större summa på det stora lånet med högre räntesats.

Mvh,

1 gillning

Helt ärligt så höftade jag bara fram lite siffror utan att fakriskt räkna ordentligt, mest för att illustrera en poäng. Risken att man sitter på ett lån på 8% och ett på 3% är ju inte jättestor så egentligen kanske jag skulle sagt 8% på stora och 7% på lilla. Eller säg att det stora var på 200k istället. Har åter igen inte orkat räkna på exakta siffror.

Som flera har sagt så hade lite exakta siffror i trådskaparens situation underlättat, jag ville bara visa en poäng att det ibland kan vara mer värt på kort sigt att betala av ett mindre lån än att lägga motsvarande summa på det stora lånet eftersom det kan frigöra mer kapital. Om det är av intresse kan jag försöka leta fram ett av mina egna exempel där jag tjänade mer på att betala av det lilla än att lägga motsvarande summa på det stora. Men då får det vänta tills jag har tid att sitta vid datorn ikväll.

Edit:
Jag räknar inte enbart på räntekostnad heller utan ser den totala utgiften, inklusive amortering, som faktiskt i en tajt situation är mer intressant, i alla fall för mig. Och amortingsdelen minskar inte bara för att man amorterar extra nödvändigtvis, det beror lite på avtalet. Men även då kan det vara mer värt att göra sig av med ett litet lån även om räntan är bra ifall amorteringen är aggressiv.