Jag håller på att gå igenom en tuff skilsmässa med husförsäljning i svåra tider på marknaden. Förhoppningsvis är affären klar om en vecka då kontrakt skrivs… ( håller tummarna).
Detta sliter på en både psykiskt , känslomässigt och ekonomiskt och kommer sluta med en skuld på… håll i er… 460 000 kr i blancolån. Ingen bra marknad som sagt samt gamla dåliga skulder som måste tas omhand såklart. Jag tycker inte synd om mig själv så det är inte därför jag skriver… jag behöver råd o tips på HUR o pepp på att det faktiskt går att lösa en sån situation utan att gå helt under isen.
Jag har inga närstående med pengar osv så inga arv eller liknande kommer att trilla på mig.
Jag jobbar heltid o har nu ett bra extrajobb så kommer lägga allt mitt krut på att amortera!
Har ni liknande historier? Dela gärna med er så jag får nått ljus i mörkret.
Om din arbetsgivare erbjuder någon form av samtalsstöd via företagshälsovård så är mitt tips att försöka ta hjälp av detta. Har haft kollegor som går igenom separation som tagit hjälp av samtalsstöd och fått en stor kraft av detta. Det hjälper inte ekonomin men huvudet måste också orka.
Ge dig en viss sorgetid när du får landa, reflektera och bearbeta alla stora förluster i ditt liv. (En månad kanske?) Ta promenader i skogen eller vid havet, andas och landa. Ät och sov regelbundet.
Sen kliver du fram och tar itu med den ekonomiska delen av situationen. Du kan tex boka ett möte med kommunens skuldrådgivare, det är gratis.
Jag kämpar med ett blancolån som ursprungligen var på 495000, nu är jag nere på 375000.
Istället för att följa bankens amortering på ca knappa 2000/månad så amorterar jag 10000 - men tänk så mycket roligare det hade varit att få glädje av den ränta-på-ränta-effekt dessa pengar hade kunnat ge Känns dock bättre med b a ra dryga 37 månader kvar än 125
Jag har själv inte gått igenom en skilsmässa, men jag har flera nära personer som har gjort det. Det jag har sett hos dem är att det faktiskt tar tid att komma över en lång relation. Det går inte att stressa fram. Man behöver acceptera att det är en period i livet där det är tungt och ha respekt för det.
Det positiva är att alla jag känner som gått igenom det till slut har repat sig. Flera fick till och med en slags nystart i livet där de började fokusera mer på sig själva med träning, hälsa och rutiner. I ditt fall råkar “projektet” vara att få bort skulden, men det kan ge lite samma driv om man bestämmer sig för att verkligen “lock in” och bli av med den.
Att du har ett extrajobb är också riktigt bra. Det gör mycket större skillnad än man först tror. Ungefär så här kan det se ut med en skuld runt 460 000 kr grovt räknat:
5 000 kr/mån → ungefär 9 år
10 000 kr/mån → ungefär 5 år
15 000 kr/mån → ungefär 3–4 år
Poängen är att varje tusenlapp extra i amortering kortar tiden ganska mycket. Det känns stort nu, men med en plan och lite uthållighet går det faktiskt att jobba sig igenom.
Och ett sista tips: börja träna också och sup inte ner dig. Det gör väldigt mycket för huvudet när livet är tungt, bättre energi, bättre sömn och lättare att hålla fokus på målet.
Jag vet att du skrev grovt räknat men eftersom du skriver att poängen är att varje extra tusenlapp kortar tiden ganska mycket borde kanske exemplet visa det och inte tvärtom!
Om 5000 blir 9 år blir 15000 mindre än 3 år, inte 3-4 år! Om det skulle ta 3-4 år skulle den extra amorteringen göra att den totala kostnaden ökar!
Jag vet att tiden i sig minskar mycket även i ditt exempel men antar att du egentligen menar att den minskar mer än den ökade amorteringar eftersom den betalda räntan minskar.
Fördelen med separation är att det är DU SJÄLV som äger din ekonomi. Med ett så tydligt ekonomiskt mål kommer du känna att dina val gör skillnad. Att “stå ut med” kläder, möbler, elektronik, fordon osv några år till även om de sjunger på sista versen sparar mycket. Laga mat hemma och unna dig en god lunch hellre än restaurang på kväll/helg. Packa kaffetermos och ta en promenad med en vän istället för att gå på kafé…. You name it
Det finns många som har gjort den här resan här på forumet; flera från ett djupt spelberoende som skapat höga skulder. Du kan fixa detta. Nästan en halv mille kan kännas oöverstigligt om man inte är van att spara, men många här har sparat ihop miljonbelopp utan att vara höginkomsttagare. Chansen är rätt hyfsad att du också kommer att göra det, eftersom spardisciplinen och avbetalningarna kommer att lära dig att klara dig på mindre, och om du bara lyckas behålla den vanan efter att skulden är betald så har du grunden till ett förmögenhetsbygge som kommer att ge dig trygghet och frihet i framtiden.
Ett bättre räkneexempel. Om du har 460t kr med 8% ränta. Eftersom räntekostnaden minskar varje månad så går det fortare och fortare. Jag visar också det du betalar totalt, ränta och amortering.
Jobba på att hitta kompis/kollega/ny partner att dela boende och levnadskostnader med. Det är många tusenlappar varje månad som kan gå till amorteringen. Svårare om du har barn såklart.