Jag har tagit mig mod att försöka skriva ut här hur läget egentligen är och nu gör gör jag det:
Jag och min fru har alltid varit någorlunda målmedvetna men tyvärr så sätter ekonomin stopp pga tidigare liv och galna ex. Jag vill nu inte bara skylla på galna ex men hade behövt mer ingående förklaring som jag inte har tid med. Vi tjänar i runda slängar 44 vardera innan skatt, vi har 4 barn och bor i hyresrätt. Vi har ett minmalt sparande som vi egentligen inte hurrar för men det lilla vi fått ihop är tack vare detta forum, nu kanske ca 80k. Det är så mycket som hade behövts nämnas men får komplettera sedan.Vi har nämligen ca 800k i blancolån pga tidigare situationer och helvetets vägar, det enda vi egentligen spenderar pengar på förutom mat/boende/kläder att sitta o försöka få bort dessa lån och jag vet inte vad vi ska ta oss till.
Vi har i dagens läge även 2 bilar och jag förstår vad alla tänker: sälj. Men just att dessa är minimalt belånade och vi måste ha dom.
Frågan: är det någon som har tips och trix på ett bra sätt få bort dessa? Jag har varje år förhandlat ned räntan på lånen men känns som man bara ligger och betalar in i evigheter. Jag menar allt jag lärt mig härifrån bla och mitt “snåla” tänk så vet jag att det är så många tusenlappar som hade kunnats sparats… Alla tips är välkomna, fråga gärna om något jag missat.
O en stor shoutout till Jan och hans fru Caroline för det ni gör. Jag håller på att lyssna genom alla era avsnitt, o man kan ju inte annat än att bara älska er
Ps jag har inte vågat skriva pga Jan har låtit hatisk mot dessa blancolån men jag gör ett försök
Tack
Jag tror det här med bilarna är den öppning som finns, utifrån det du skriver. Det som vore värt att veta mer om i övrigt är:
Vad har ni för utbildning och yrke (på ett ungefär)?
I vilken typ av ort bor ni?
Vad har ni för “vanor” i övrigt t.ex. abonnemang?
Några tips eller tricks kopplade till själva lånen tror jag inte på men däremot kanske att försöka ifrågasätta andra saker i livet. Det kan handla även om att snåla in på smågrejer, i första hand då genom att hitta billigare alternativ. När det gäller att betala tillbaka dyra lån så borde allt annat få stå åt sidan.
Det klassiska om man har en massa blancolån är väl antingen snöbolls- eller lavinmetoden. Gör en budget och se hur mycket ni kan avbetala totalt per månad. Lista alla skulder efter belopp och räntesats. Sen betalar ni minimibeloppet på alla skulder utom en som får lejonparten av pengarna, varje månad tills den är avbetalad. Sen gör man likadant med nästa skuld på listan och betar av dem en i taget. För varje skuld som ni blir av med blir det mer pengar till nästa och då går det snabbare och snabbare att betala av varje lån.
Ekonomiskt smartast är att rangordna skulderna efter räntesats och betala av den med högst ränta först, men psykologiskt kan det vara bäst att betala av små skulder först för att få känna att man gör framsteg.
Tyvärr finns det inte mycket annat att säga än att ni måste vidta alla åtgärder ni kan för att bli av med blancolånen. Det finns dessvärre ingen quick-fix. Ett ”positivt” perspektiv är att för varje krona du betalar får du en garanterad avkastning motsvarande räntan på det ”investerade” beloppet.
Du har i tidigare ämnen beskrivit att du handlar med enskilda aktier. Det är mycket riskfyllt, särskilt i förhållande till din situation. Sälj dessa och använd kapitalet för att betala av delar av lånen.
Det är mycket viktigt att inte låta skulderna förfalla hos Kronofogden eftersom drastiska åtgärder då kan vidtas.
Ni verkar i min mening båda två ha bra inkomster. Behåll en slimmad buffert för oförutsedda utgifter men skär ner på allt annat så som semester, ny hemelektronik och så vidare, och köp de billigaste sorterna av det ni verkligen behöver. Köp kläder på second hand till familjen. Det kommer vara en tuff period, kanske särskilt känslorna inför barnen, men det måste bli gjort och tillslut kommer det vara över. Då har ni fått dyrköpt erfarenhet.
Det ska i varje kommun finnas en budget- och skuldrådgivare. Det kan vara en god idé att boka ett möte med den som finns i er kommun. Hen kan hjälpa er få ytterligare ett perspektiv på situationen och det är kostnadsfritt.
Slutligen, om jag får lov att vara ”utmanande” mot dig så tycker jag mig märka en ton i din text som indikerar för mig att du inte vill eller vågar ta fullt ägandeskap över den situationen du är i. Det är ett stålbad att göra det men det kommer därefter bara att bli lättare framöver. Genom att våga skriva om det här så har du tagit några första steg till att säga ”Det är skit, men det är min skit och nu ska jag göra något åt det!” Bra jobbat!
Det är ju ganska stora lån, så ja det kommer ju ta tid.
Och ni behöver nog ändå se över att göra mer drastiska metoder. Varför “måste” ni t.ex. ha två bilar? Och vad är det för bilar? Säg att ni skulle kunna sälja ena för 200k och klara er med en elcykel, så skulle ni ju vinna extremt mycket.
Detta är mitt råd också. Bestäm vad som är minimibuffert (t ex om kylen pajjar) och beta av de med högst ränta först. Är det ett större hopbakslån så får du gärna berätta räntesats så kanske vi lättare kan räkna på det.
88k före skatt är inte fy skam trots allt och det borde finnas kanter att trimma av.
Flera här har redan skrivit om budget. Min fundering är: Har du och din fru en detaljerad budget som ni arbetar med? Typ excelark, eller liknande den svarta tavlan i “Lyxfällan”?
För mig var det en gamechanger att skriva ner alla mina utgifter. Man vet inte vad man kan spara innan man har allting framför sig.
Som flera har varit inne på behövs det nog lite mer information för att kunna ge den bästa hjälpen.
Hur många lån rör det sig om?
Hur stort är varje lån och vad är räntan på respektive lån?
Amorterar ni något på lånen idag, eller betalar ni bara ränta?
Hur mycket pengar har ni råd att lägga på lånebetalningar totalt varje månad?
Då kan ni få hjälp att lägga upp den ekonomiskt smartaste avbetalningsplanen.
Utöver det så finns det bara “försök tjäna mer pengar på något sätt” och “försök spendera mindre pengar på något sätt”, och där handlar det enbart om vad ni är villiga att göra. Du vet att en bil hade varit billigare än två, men har redan sagt att det inte är ett alternativ. Kanske kan nån av er jobba extra varannan helg, men det kostar såklart tid med familjen. Det kokar alltid ner till vad man tycker det är värt, inte nödvändigtvis vad något kostar/sparar en i kronor.
En allmän spaning på detta forum är att de som efterfrågar besparingstips ofta sedan argumenterar emot de tips som ges. Det finns självklart en miniminivå ni behöver för att leva, men allt över den regleras enbart av hur mycket man är villig att offra för att bli av med lånen snabbare.
Det finns liksom inte så många “tips och trix”. Det krävs en vettig plan, en del uppoffringar och ett hårt slit, tyvärr. Och jag säger det verkligen inte för att vara skuldbeläggande eller nedslående! Jag fattar att det säkert redan känns som att ni gör tusen uppoffringar och inte kommer nånvart. Det är svinjobbigt! Men det finns liksom inga superenkla trix som någon här i forumet kan ge som helt plötsligt frigör tusentals kronor för er. Allt som ger den typen av utdelningar kräver omställningar i livsstil och vanor, vilket kräver otroligt mycket pannben och är apsvårt. Så ALL HEDER att ni sliter och ens försöker!!
Som någon skrev, lägg upp en budget, följ varenda krona in och ut i tre månader så kommer ni nog hitta kronor ni hellre skulle lägga på att bli skuldfria snabbare.
Den enda andra lösningen är skuldsanering, vilket också är hårt slit under flera år, oftast 5 år. Det kräver att ni försökt betala av lånen länge, att ni inte tagit nya lån på länge, och att ni kan visa på att ni inte kommer klara av att betala lånen inom en skälig period. Men med tanke på era inkomster och lånebeloppen är det inte säkert att ni skulle få det beviljat, eftersom det är troligt att de kommer göra bedömningen att ni på den tiden klarar att betala av lånen själva.
Tack för alla snabba svar och tänk. Jag förstår att jag kan låta lite som att jag inte tänker ta tag i det o så men att jag behöver egentligen slå mig själv hårt i bakhuvudet. Jag har egentligen rätt tänk men hoppas väl på något mirakel. Denna strategi är det jag funderat på: ammortera så mycket som möjligt på lånet med högst ränta, sälja ena bilen och försöka cykla eller samåka. Strama åt alla utgifter som är “lyx” i vardagen. Pausa mitt sparande på fond/sparkonto. Sälja av innehavet på som tidigare nämnt på rnskilda aktier. Jag tänker helt enkelt en hard reset, fast det är jobbigt så tänker jag mig att det blir lättare?
Det här är du nog illa tvungen till att göra - i din/er situation så finns egentligen inget utrymme för lyx i vardagen. Det kommer bli några hårda år för att beta av denna skuld.
Ja, självklart blir livet enklare med två bilar. Men jag tror man måste våga se sanningen och inse att ni inte har råd med det.
Att sitta och hoppas på något miraket är inte rätt väg. Skapa överblick på dina skulder, se till att pengarna går till att AMORTERA lånen och inte bara på räntekostnaderna…
Se till att städa upp och få en överblick. Pausa investeringar i fonder/aktier och fördela dessa pengar till lånen med högst ränta.
Sälja av så mycket ni kan, använd pengarna för att sänka skulderna.
Lite som du är inne på, “hard reset”. Men låter som att det är ett måste. Önskar er såklart stort lycka till! Bra första steg att våga be om hjälp!
Det enda jag tänker kan läggas till denna listan där du själv summerar ‘receptet’ är ju vad som kan göras för att tjäna lite stålar. Kan ni hyra ut nått (rum, verktyg, släpvagn - kolla Hygglo t ex), jobba extra/ta extraknäck, sälja saker som ni inte har användning av etc. Eller hyra ut ert boende på AirBnB om det finns en sn marknad där ni bor, medan ni kanske bor en vecka hos släkt eller vänner? Tänk kreativt och lås er inte vid ‘men så kan man ju inte göra’, åtminstone inte i idé-genereringsstadiet. Ganska många sådana där ‘men så kan man ju inte göra’ är bara tankespöken ändå.
Fint att se att du ber om hjälp och ‘outar’ dig själv - det hedrar dig.
Nu är det kavla upp ärmarna som gäller - och tillsammans tror jag säkert att ni kan lösa detta!
Att se över möjligheten att byta jobb för att höja lönen något kunde eventuellt vara lämpligt. Hur möjligheterna ser ut beror förstås mycket på yrke och ort.
Förlåt om jag inte direkt svarar på alla men jag kommer att processa o bearbeta allt för o i lugn och ro ta var sak och “optimera” allt. Ja jag kan tjäna extra pengar ibland på merarbete som tur är men det är väl bara att jag ska fördela det rätt. Jag kommer att läsa och begrunda, jag kommer att slå mig ner och styra upp detta. Ni som vet, ni vet. När det kommer till att komma till skott så hjälper inläggen och få mer inspo. Ser detta som en rejäl utmaning men jag ska fixa detta. Jag kommer att skriva uppdateringar etc. Gått o trott att man är “herre på täppan” för länge helt enkelt. Ska tänka om som när jag stämplade en gång i mitt liv, jag menar då gixk det ju att leva snålt?