Högt belånad :-(

Döm mig inte för det gör jag själv varje dag, timme och minut 24/7.

Mitt “dilemma”

Träffade en kille. Vi tog lån ihop. Jag står nu med egen skuld på 250000:-. Räntan är 9.5% (Han har ca 350000 med ränta på 12.5%)
Sen har vi huslån ihop på 3650000. Räntan är 6.42%
Går ej att sälja nu för bostaden är värd ca 3800000 så jag vill vänta på bättre tider. Är det smart eller dumt?
Kalkylen/Budgeten går inte ihop.
Jag har försökt sänka boräntan. Går ej.
Jag har försökt sänka mitt blancolån. Går ej.
Intäkter: 35000+40000 brutto

Har någon något tips på vad man kan göra för att få sänkt ränta? Någon som jobbar på bank och har nåt bra tips?

Alla tips mottages tacksamt men skriv inte något om att jag ska skylla mig själv osv… :sleepy::sleepy:

3 gillningar

Först och främst beklagar jag situationen… Men jag har ett par tips och funderingar.

Jag hänger inte riktigt med på hur ni fått så pass dålig bolåneränta? Har ni osäkra anställningar så att ni behövt låna från t.e.x Bluestep/Nordax eller liknande? Eller är det här en “vanlig” storbank?

Mig veterligen har ingen storbank listräntor som är så höga, och ni borde kunna förhandla till er en rabatt utöver det.

Var väldigt försiktig med att be om sådant här på RT eller någon annanstans. Alla är inte välvilliga och det är lätt att attrahera fula fiskar, tyvärr!

En sak ni kan göra för att lätta upp själva kassaflödet om ni inte redan gör det är i alla fall att jämka ränteavdraget på bolånet.

Det innebär att ni får det 30%-iga (21% efter 100 000 kr per person) ränteavdraget på era räntekostnader som nettolön varje månad. Istället för att vänta på pengarna till nästa års deklaration.

36 gillningar

Sälja huset, det verkar ju inte bli någon restskuld och så blir ni av med den skulden och därmed den räntekostnaden.
Sälja saker.
Ta bort onödiga kostnader.

15 gillningar

Tack för ditt svar!
Lån på Nordax tyvärr pga sämre kreditvärdighet förut och nu vill ingen vanlig bank låna ut pga höga blancolån.
Ingen av oss har någon anmärkning hos kronofogden vilket är bra.
Tack, ska kolla upp jämkning.

1 gillning

Tack för ditt svar.
Håller på att sälja av saker. Har redan sålt för ca 30000 vilket jag är stolt över.
Ser över alla kostnader konternuerligt och har fått bort ca 5000:-/mån

22 gillningar

Jag skulle sålt allt jag ägde, flyttat in i den billigaste hyreslägenheten jag hittat, för runt 5k/mån och tagit kvälls- och helgjobb utöver heltidsjobb.

Levt på havregynsgröt utan mjölk, blir ca. 30 öre per dag i matkostnader, och bara amorterat så mycket jag kunnat tills allt är nollat.

Sen börjat om från början och bara tagit riktigt bra ekonomiska beslut. Alltså leva billigt och spara och investera mycket varje månad, aldrig köpt något. Finns kläder och skor på second hand som är mer eller mindre gratis.

17 gillningar

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Glöm inte att ni för varje år som ni sitter kvar i denna sitsen slänger ni iväg lite över 200k i räntor efter avdrag, för att slippa sälja huset till vad ni nu upplever ett för lågt pris. Dvs om ni lyckats sälja om ett år för 200k mer än idag, så har ni ändå inte tjänat på att vänta.

En annan aspekt på samma tema är att om tänkt försäljningsvärde just nu är för lågt, så betyder det även att ni sannolikt kan köpa ett annat hus som också ligger lägre, dvs om ni växlar till ett billigare hus, så kan det förväntas öka i värde (procentuellt) framåt ungefär lika mycket som ert nuvarande. Återigen, att vänta ut marknaden kan vara ett nollsummespel.

37 gillningar

Ni kommer att betala cirka 232K detta ar i ränta pa Ert huslan.
Utöver detta sa kommer Ni att amortera 73K(jag räknar 2 procent amortering).
Huset minskar saledes Er likviditet…Era kontanter…med cirka 305K detta ar.

Era nettointäkter synes vara omkring 335K.

Jag är ledsen,men som du ser sa är det omöjligt för Er att behalla huset.Ni har inte i närheten de inkomster som krävs…och halla fast vid huset kommer obönhörligt att knäcka Er(om nu ovanstaende siffror är korrekta).
Du ser det ju själv i kronor och ören här.

Det fina är att Ni kan sälja utan att det ökar Er sammanlagda skuld plus att Ni kan köpa nytt hus när Er ekonomi sa tillater.

Hitta annat och billigt boende.Sälj huset och koncentrera Er sedan pa att utradera de blancolan Ni dragit pa Er.

Detta är det allra bästa rad jag kan ge.

7 gillningar

Som många andra säger, sälj huset. Lev så snålt som möjligt för att beta av blankolånen. Börja om. Det kommer bli en jobbig tid, men gud så gott du kommer sova när du är skuldfri :heart:

7 gillningar

Men vänta nu. Det är väl minst det dubbla - båda har ca 30 000 efter skatt vilket ger en sammanlagd nettoinkomst på ca 700K

1 gillning

Är det sa blir ju ekvationen annorlunda naturligtvis…mycket möjligt jag fattat fel här.

Oavsett sa skriver TS att budgeten inte gar ihop och detta är själva grundproblemet.

Sammanlagd räntekostnad synes vara cirka 232K plus 24k plus 44k cirkus.Detta ger 300K i ren räntekostnad per ar.I sadant fall aterstar cirka 400K varav 73K kommer att ga at till amortering pa huslanet.Da aterstar cirka 325K till övriga huskostnader samt andra nödvändiga levnadsomkostnader sasom mat mm.Cirka 27K per manad saledes.

Det borde de ju onekligen kunna klara kan man tycka i utgangsläge.

Hur mycket får ni ut mer exakt i netto varje månad och hur mycket lägger ni i ränta och amortering för respektive lån varje månad?

1 gillning

Sur situation. Det positiva är att du vill ta tag i problemet och inte sticker huvudet i sanden, samt att ni har inkomster.
Några har säkert redan påtalat detta tidigare, men har inte läst alla svaren i tråden.

Banken borde vara högst intresserade av att hjälpa er, då dom förmodligen inte vill ha kreditförluster om det går helt på tok.

Det borde Borde gå att förhandla om bolåneräntan och ränterabatten, då räntan är ganska hög. (Kolla andra banker)
Kan banken lösa era blancolån så ni får lägre ränta på dessa.
Hur mycket amorterar ni på huset? Går det att sänka till minimum?
Får ni över lånen till en långivare kanske det är lättare att amortera på det med högst ränta.

Kan ni hyra ut något rum, garage eller liknande för att få in pengar?
Stänga av värmen i delar av bostaden exempelvis.

Har du någon skriftlig värdering på huset? Dessa gäller ju i fem år.
Tänkte att oavsett om värdet gått ner, kan det ju finnas en värdering som är högre än dagens marknadsvärde.

Kolla även amorteringsunderlaget, där kan du ju kolla att du inte amorterar för mycket.

2 gillningar

Tack!
Vi har en värdering från 2022 på 4500000. Kan man använda den i 5 år även om det fått ner så mycket?
Vi amorterar ca 6000:- varje månad.
Jag har pratat med banken men de vill inte ge amorteringsfritt. Hur kan jag se att vi amorterar för mkt?
Ursäkta min okunskap :see_no_evil:

Tack, nog dags att börja tänka på det.

Och i ränta?

Hur är det med de andra lånen i amortering och ränta varje månad?

Ni borde ha nettoinkomster på ca 55k kanske?

Blir inget kvar till kontantinsats och hyrerätter växer inte på träden direkt.
Det är precis det här som är det farliga med att ha så hög belåning som fler här förespråkar.
Låna mer för att placera dem.
Men när huspriser går ner och kanske även börs o fonder så är det inte lika kul längre.
Bankerna förstörde marknaden med underpris på räntorna för att dopa prisuppgången som varade ovanligt lång tid.
Många yngre idag vet inte om annat än uppgång. Tills nu

9 gillningar

Fast Ni har 75K Brutto i inkomst per manad…är detta rätt uppfattat?
Sedan har Ni ju ränteavdrag och annat via huslanet…om det fortfarande gäller blancolanen vet jag inte…

Har Ni räknat pa vad huset kostar Er totalt under ett ar?
Ni verkar ha cirka 25K-27K över varje manad efter räntor och amortering pa huslanet.
Det finns naturligtvis inget utrymme för Kalixlöjrom…men enbart pa dessa siffror verkar det inte omöjligt Ni kan klara huset.

Vad är det som drar pengar för Er utöver räntor pa lan samt amortering huslan?

6 gillningar

Jobbigt

Tuffa beslut. Beroende på var/hur huset är och om ni vill ha kvar huset. Inkomsterna måste upp om ni inte kan skruva på lånen. Kapa allt onödigt i kostnadsväg.

Hyr ut delar av huset och bo kvar. ( rum, garage, p-plats etc)

Hyr ut hela huset flytta hem till päronen tillfälligt 1-2år. dega dega dega. Blanco först.

Hyr ut huset helger m.m. via air bnb beroende på var/hur huset är kan man få rätt bra betalt för en helg/långhelg.

Finns det andra tillgångar två bilar?

Kan ni låna av nån släkting för att bli av med blancolånen.

Blancolånen måste nog bort till varje pris så fort som möjligt. Därefter lassa in deg på huvudlånet efter två år slit svett o tårar kan ni nog vända er till en vanlig bank och Trycka ner räntan rejält. med lite flax kanske centalbankens styränta är ner på 2,5% lagom till nästa nyår vem vet. Så kan vara värt att härda ut men det är en chansning.

Hoppas verkligen och håller tummarna för er!

3 gillningar