Har hamnat i en riktigt dålig situation där det bara är pest eller kolera kvar.
Har en skatteskuld på 150K som ska in i November. (3veckor bort)
Har inget sparat och enda utvägen jag ser är blancolån. (Kan inte låna av vänner, ingen borgen, sälja saker osv).
Det enda blancolånet som jag fått (har gått via Lendo) är på 150K,10år med 25% effektiv ränta…
Bakgrunden är att jag hamnade hos kronis för några år sen, 7st betalningsanmärkningar ligger kvar tills slutet av -23 och jag ser inte vad jag ska göra förutom att ta det här skitlånet och börja betala av asap.
Har även blancolån på 220K sen innan som jag betalar av på regelbundet.
Kan man betala av lånet snabbare än 10 år eller kan de begära att få in räntan ändå?
Räknas man årsränta eller räknas det på något annat sätt?
Det blir ett lån på 150K där jag får pynta dryga 250K i ränta eller nåt sånt.
Helt sjukt men hade jag inte fått detta så hade kronofogden varit mitt enda alternativ.
Målet nu är:
1- Undvika kronis igen och
2- Försöka lägga om/slå ihop lånen när anmärkningarna är borta nästa år, så att det blir en normal ränta på 3-7% på lånet.
Finns det något att göra som jag missar eller hur hade ni löst situationen?
Är det enda lösningen så är det väl det. Det låter ändå som att du har hyffsad koll på det.
Har du råd att hantera det här lånet? Har du inkomster och en långsiktig uthållighet att hantera alla dina blancolån? Där har du svaret om det här lånet är rimligt. Vi känner ju inte dig, och kan inte bedömma risken att du hamnar i samma situation igen, med nya skulder som går till kronofogden.
Du sitter i en sugit situation. Det låter som du har en plan, räkna på den realistiskt och bered dig på ett maraton innan du är fri från detta.
Villkoren för lånet kan nog bara långivaren svara på helt och fullt…
Beklagar din jobbiga sits! Det är bra att du räknar på det och ser över dina alternativ. Mitt råd är att kontakta din kommuns budget- och skuldrådgivare. De ger konkreta råd i precis såna här situationer - och det är helt gratis.
Jag hamnar under 9K/mån på alla lånen och jag har väl turen att tjäna bra just nu, sålänge jag orkar köra på.
Kan inte lånen idag, om jag kan trycka av lånet på 1år (inte realistiskt men som exempel) eller om jag måste hålla deras plan på 10år, eller betala motsvarande i ränta som de då “förlorar”.
Jag ser inte heller det finstilta initialt utan det kommer när jag väl bestämt mig.
Tack, men satt hos de förra vändan och de hade noll att komma med som jag inte redan listat ut själv, så jag tror att den här tråden ger mer tyvärr.
Den gången fick jag paniksälja en lägenhet som jag tappade 300K på, så istället för ett litet plus på kontot då sitter jag nu med en skatteskuld istället (alternativet var exekutiv aktion så jag är glad att jag fick bort lägenheten i tid).
Ärvde den (och la alla dåvarande lån i bolånet+utköp av släkting utan skatt), och den före mig ärvde den oxå, så det finns inga gamla köpekontrakt kvar utan jag fick lov att gå på 22% skatt på rubbet vid försäljning. Lyckades skjuta problemet ett år framåt (förra året hade jag noll chans att lösa det) och nu står jag här…
Blancolån brukar man kunna betala tillbaka snabbare om man så önskar då räntan brukar vara rörlig vilket innebär att man bara betalar ränta för den tid man har lånet.
Jag skulle vara väldigt försiktig med att ta fler lån, framför allt blancolån. Det blir en ond spiral. Som ovan nämnt skulle jag också rekommendera professionell rådgivning!
Nej, jag ser inget annat alternativ. Skatteskuld är det sämsta du kan ha vad jag förstått. Du kan betala hur snabbt du vill så det är bara att dra ner på allt och maxa inbetalningar.
Jag blir dock lite konfunderad. Detta är ju en skuld som du borde ha känt till ett bra tag, du säger dig tjäna bra, men har ändå inte hunnit spara ihop en del kapital på ett år för att betala av stora delar av skulden. Om din ekonomi trots allt varit så knaper att du inte klarat att spara till denna kända utgift, hur ska du då klara av att börja amortera och betala räntor på detta lån helt plötsligt?
EDIT: Om ekonomin är knaper, glöm inte begära jämkning då du kommer ha rejäla avdrag för räntekostnader
Anledningen till att jag inte kunnat spara något är att jag hade en kronofogdeskuld fram till Feb-22, dvs de drog allt jag ägde och hade och jag gjorde allt för att undvika exekutiv auktion på lghten (hela bolånet låg hos inkassobolag några månader så det var väldigt nära).
När jag kom ur det så hade jag fortfarande räkningar hos inkassobolag och andra långivare (som jag lyckades hålla från kronis) att ta hand om, vilket jag gjort under resterande del av året.
Därför har jag inte haft något kvar att lägga på skatteskulden.
Eftersom du kommer betala minst 40000 i räntor kommande år så betyder det att du kommer göra betydande ränteavdrag i deklarationen vilket gör att den skatt du ska betala sjunker. Eftersom du vet det redan nu kan du berätta detta för skatteverket, så att din arbetsgivare drar mindre i skatt direkt (så att du får högre nettolön) och du inte behöver vänta till skatteåterbäringen 2024.
Hur mycket kommer du kunna dunka in i detta lånet nu då per månad? Det är ju skillnad om du kan fläska på med 20k i månaden eller om du precis klarar amorteringarna
Du kan alltid betala hur mycket du vill och ska naturligtvis göra det och leva ett fattitg asketliv tills lånet är betalt. Ränteskillnadsersättning är på en del lån med fast ränta och ej något du har på ett sådant här blancolån.
Menar du att förslaget är total inbetalning runt 3000kr/månad (jag får det till att 22.5% ränta ger 25% effektiv och 3100/månad med annuitet på 10 år). Var medveten om att du då knappt amorterar något alls (av 3100 kronor är 2800 räntor). Kan du få in 10k i början så har du i varje fall amorterat runt 7k och då kan du få bort skulden på runt 2 år.
Se om du kan få betalningsfria månader på det andra lånet som jag antar har bättre ränta och använd det kapitalet till detta lånet.