Skulder, vad göra?

Hej!

Jag har idag höga skulder hos Kronofogden då jag haft spelmissbruk (Inte spelat på snart 4 år och fått vård för detta). Jag har en väldigt bra lön där löneutmätning sker varje månad. Detta kommer att pågå under lång lång tid varför jag börjat överväga att i stället försöka starta egen konsultfirma i stället för att vara anställd och på så sätt kunna betala av skulderna snabbare då jag förhoppningsvis får in mer pengar till bolaget. Detta är så klart en chansning men om jag lyckas skulle ekonomin bli bättre i ett AB och på så sätt plocka ut mer pengar för att betala av skulderna mer. (Har ingen som kan hjälpa mig med säkerhet eller lån).

Jag får tyvärr nej hela tiden på skuldsanering då jag har hög lön och mycket blir utmätt varje månad.

• 37år gammal.
  • Skulder på 3Mkr
  • Lön före skatt 78tkr/mån
  • Löneutmätning ca 27tkr/mån
  • Sambo

Med denna information om än lite information, hur hade ni resonerat? Jag vill så klart göra rätt för mig och betala tillbaka men snabbare. Men naturligtvis en risk att jag inte lyckas som egen och att det tar några månader innan det rullar igång med kunder. Inom konsultbranschen.

Tack på förhand!

1 gillning

Välkommen till forumet! Under dessa omständigheter verkar det klokt att fortsätta som anställd. Jag har inte klart för mig vilket område du skulle vara konsult inom, och hur lätt det är att få uppdrag. Det är dock en typ av risktagande som du kanske skulle diskutera både med din vårdgivare och sambon innan du fattar något beslut.

4 gillningar

Tack för svar. Ja det är så klart väldigt svårt att veta om jag kommer lyckas och få in mer eller inte.

Hur mycket är räntan på skulderna?

Väldigt varierande men betalas procentuellt till de jag har skulder hos. Men från 8-18% på ett ungefär. Så endel skulder ökar mer än betalas av.

Jag tycker det rent allmänt låter som risk för återfall att du ska gambla med att starta eget och kanske lyckas dra in mer stålar.

Tycker det är ett solklart fall att du ska sitta still i båten och betala på dina skulder. Din stora fördel är såklart en god lön och många år kvar i karriären.

Steg ett, oavsett vad du gör med anställning/bolag är att du tar reda på i detalj hur dina skulder ser ut. Jag menar, är du beredd att starta firma så kan du såklart skriva ett litet excelblad som berättar exakt vilken effektiv ränta du har på lånen, hur lång återbetalningsperiod du har och hur du kan påverka denna mest effektivt.

9 gillningar

Eftersom ränteavdraget forsvinner under 2026 jag skulle försöka återbetala först de med högst räntan och vara anställd för att hålla risken låg.

3 gillningar

Vet inte om jag kan styra det via Kronofogden på en utmätning?

Nackdelen är att jag kommer få hålla på med löneutmätning under många många år. Jämfört med om jag skulle lyckas i ett eget AB så kanske jag skulle kunna betala av 300tkr mer per år.

Men vad hopplöst! Är det inte möjligt att förhandla om ett räntestopp? Att du betalar ackumulerad ränta men ingen ny eller liknande? Eller är en betalningsplan helt spikad av Kronofogden?

Vad gäller jobbet känns det väl tryggare att jobba mer eller försöka få upp lönen. Alternativt dra igång någon mindre verksamhet vid sidan av jobbet. Ökar utmätningen per månad om lönen ökar?

1 gillning

Det är Kfm som styr detta. Ju mer jag tjänar desto mer drar dom i månaden. Skulle kanske få upp lönen på sitt med 5tkr/mån mer men blir liksom ingen direkt effekt. Funderade också på något vid sidan av som inte konkurrerar men gäller komma på någon idé då och testa.

Tyvärr, så länge Kronofogden inte godkänner skulsanering kommer löneutmätning följa dig.

Ja precis men därför jag funderar på eget AB för att få till högre lön/utdelning för att kunna betala snabbare.

1 gillning

Hur lätt räknar du med att det skulle vara att få ett nytt jobb om du inte lyckas med konsultverksamhet?

1 gillning

Relativt goda möjligheter men då på en lönenivå runt 55-60tkr/mån.

2 gillningar

Är det något ackordavtal på skulderna eller liknande? 3 miljoner med mellan 8-18% i månaden så täcker ju inte 27000 i månaden knappt räntan? (10% snitt blir 25000 i räntor och det blir 26 års återbetalningstid)

Ja det är det så skulderna minskar totalt men några tar längre tid.

Ja. Bedömer att jag månad 1-3 kommer kunna fakturera för ca 80tkr/mån och månad 3-6 runt 180tkr/mån.

Vad är den uppskattade återbetalningstiden? Även med 8% på allt så blir det ju uppåt 17 år

På ett ungefär cirka 12år är det beräknat.

Hur ser ditt nätverk ut? Tidigare kollegor chefer inom bra branschen du skulle konsulta inom? Är du konsult idag eller har du erfarenhet som konsult? Hur ser branchen ut är det hög efterfrågan och bra timpris?

Konsult i eget bolag är generellt ett steg upp lönemässigt men en av vinsterna är skatten som blir lägre för höga inkomster i och med att man slipper ta ut lön över brytpunkten och istället får utdelning.

Om du får dra ner din beskattningsbara inkomst genom avdrag för dina räntor kan skillnaden blir mindre i eget bolag än ”normalt”?