Denna tråd är stängd

Denna tråd är stängd.

1 gillning

Grattis till att ha tagit första och svåraste steget (att söka hjälp). Alla kommuner har skuldrådgivare. Rådgivningen kostar inget och de har tystnadsplikt. Ring dem idag.

10 gillningar

Mitt råd är att verkligen inte ta emot lån från en främling på ett ekonomiskt forum. Det har hänt förr att liknande inlägg lurar fram riktigt fula fiskar, som kommer förvärra din sits.

Men som Henrik skriver, du ska absolut vända dig till din kommuns Ekonomi och skuldrådgivning. De är en fantastisk resurs och vet precis hur du kan ta dig ur din sits på sikt.

3 gillningar

Vi hade behövt veta iniomst och tillgångar, lpn och ränta för att hjälpa på ett effektivt sätt.

Generellt sett tror jag att i din sits är skuldsanering ett reellt alternativ.

1 gillning

Välkommen till forumet, trots det tråkiga skälet.

Jag kan förstå det, men jag tror att du måste svälja den medicinen för att kunna gå vidare. Skuldrådgivare är steg ett och väl hos kronofogden kan du också få mer hjälp med avbetalningar etc.

Att låna av främlingar är inte lösningen eftersom du fortfarande då har en skuld kvar. Så antingen får du vara öppen med hela ekonomin för att få råd härifrån eller så kontaktar du skuldrådgivaren i kommunen för hjälp att reda ut soppan.

Lycka till!

1 gillning

Jobbar du fulltid och vad är din inkomst? Som Yztla skriver skulle det vara hjälpsam om du sammanställer tillgångar, lån samt ränta, andra löpande kostnader i någon form av budgetfil.

530 000kr skulle ju vara hanterbart om du har en normal inkomst.

EDIT: Jag menar att TS bör kunna hantera 530tkr i lån med stabil inkomst utan skuldsanering.

2 gillningar

Be om skuldrådgivning i din kommun.

Se över vilka lån du har och betala dom med högst ränta först (givet att du inte har skulder på hyra, el, hemförsäkring eller liknande).

Ring runt till dom du har skuld till och be om betalningsplan, eventuellt fryst ränta?

1 gillning

Detta är oerhört svårt att avgöra när vi saknar hela bilden. Idag så avslås 65+% av alla ansökningar om skuldsanering.

Så man behöver hitta alternativ, för skuldsanering är långt ifrån en lösning för alla.

För många av oss vore väl 500k inte så mycket iofs. Och 15% ränta hade väl varit attraktivt både för TS och för en eventuell utlånare. Så jag tycker det är ett intressant initiativ.

Problemet är väl att jag tror få privatpersoner är villiga att ta risken. Antingen blir man ghostad eller så tar TS ytterligare SMS lån så fort någon lånat ut till honom så att skulderna försvunnit på pappret. Risken är nog rätt hög tyvärr.

1 gillning

15% är nog inte vad TS tänker sig som en human ränta.
Men även om ni skulle enas så avgår 4,5 procentenheter av dessa i skatt.
10,5% återstår tillsammans med risken att inte få någonting.

Jag tycker inte det är intressant för fem öre, inte ens om jag skulle tro att detta var en vettig lösning för TS.

3 gillningar

Det bör gå att skicka den via Meddelande här på forumet.

Där är flera lån utan räntesats- är det för att det är räntefria lån, eller annat?

Vid en kort överblick så finns tre ben som behöver justeras. Obs, jag är ingen ekonomisk rådgivare, men såhär tänker jag.

Inkomsten.
Behöver ökas om det är möjligt, extrajobb, övertid, sälja ens egna prylar, hyra ut verktyg och dylikt. Om du tar detta steg, så kan det visa god vilja vid ränteförhandlingar.

Räntan.
Behöver förhandlas ner, annars kommer den bara öka din skuld och det snabbt om du inte lyckas öka din inkomst rejält.

Boendekostnaden.
Har du möjlighet att hitta ett billigare boende? Eller skaffa en inneboende? Eller bo hos en vän eller anhörig ett par år?

Men viktigast är räntan, det är där kommunens ekonomi och skuldrådgivning kan hjälpa till med vägledning. Jag har inga erfarenheter av ränteförhandlingar, men vet att det kan gå.

1 gillning

Dina övriga kostnader ser ju rätt rimligt ut tycker jag. Du har ingen kostnad för transport (bil eller kollektivtrafik?).

Är alla lån utom de första 2 räntefria avbetalningar? Om jag räknat rätt är ca 20 000kr armortering och mest på de mindre lån som inte visar någon ränta.

Det bästa vore ju om du kan baka ihop allt till en samlingslån med under 10% ränta, eller åtminståne samla ihop de mindre lånen (total 172 000 utom de första 2) för att få möjlighet att armortera mindre, i alla fall under en tid.

Om du t ex hade ett samlingslån på hela skulden med 8% ränta och 10% armortering skulle det medföra en månadsbetalning på ca. 7 950kr i början som sedan minskar över tid genom armortering (i stället för nu ca 24 000).

Några idéer:

• Kan du sälja något för att få in ca 172 000kr så kan du betala av alla mindre lånen och sänka dina betalningar med 16 250kr.
  • Ring lånegivare för de lånedelar där du armorterar 8200, 5000, 2000, 2000kr och fråga om du kan pausa armortering på de/avbetala mindre.
  • Försök få ett samlingslån för hela lånebeloppet med rimlig ränta och armortering
  • Försök få ett samlingslån bara för de mindre lånen
  • Prata med arbetsgivaren om en lönehöjning om det är möjligt eller om du kan jobba extra för att öka inkomst under en viss tid.
  • Förhandla ner ränta på de större lånen
  • Ansök om jämkning hos Skatteverket för att få ut lite mer netto varje månad (har precis läst att detta endast gäller 50% av räntekostnaden för privatlån under 2025, men ändå)

Tänker du att ytterligare ett lån, denna gången från en främmande privatperson, är lösningen på TS problem?

Det är mycket möjligt att en samlingslån till en rimlig ränta (inte 15%) är slutdestinationen här, men först måste man ju absolut reda ut hur man hamnade i denna situationen, och se till att det inte återupprepar sig igen.

1 gillning

Vad har du köpt för de krediter och lån du tagit menar du?

Hej, nej det har du missuppfattat, men jag var kanske otydligt. Med “att det är hanterbart” menade jag att jag anser att du skulle ha möjlighet hantera det själv utan skuldsanering.

Om det inte är en modern tappning på ett Nigeriabrev, vilket det låter som så kan du reda ut din situation utan att försöka låna mer pengar.

Hyr ut ditt boende i andra hand. Flytta hem till mamsen under tiden eller bo enklare. Husvagn är inte så tokigt en period. Hitta ett extrajobb. Finns mängder med jobb att utföra om man inte är lat och dum. Just nu tar du inte ansvar utan ber andra lösa din skit. Kan ha viss förståelse om du köpt nya njurar eller liknande för pengarna.

Fråga om råd är en sak men att be om pengar en annan…

Satsa på att betala av de krediter med högst ränta först. Försök baka ihop lånen så snart som det är möjligt.

Låna inte nya pengar!

Nya lån kommer bara förvärra din sits! Enda undantaget är om du hittar en bank som kan överta dina lån och erbjuda lägre ränta.

Ring upp din kommuns ekonomi och skuldrådgivare, idag. Du är idag din egen värsta fiende.

2 gillningar