Söker tips på hur jag kan komma på fötter igen. Före barn och studier hade jag fin ekonomi med en bra slant i sparande. Valde tyvärr att inte ta ut så mycket dagar som nybliven förälder utan levde på mycket sparade pengar samt tog inte fullt CSN. Jag kan ångra mig idag.
Jag har fast anställning och en hyfsad inkomst ca 27000:- efter skatt. Blev sjukskriven tidigare i år och kom då ur balans. Fick skjuta på någon faktura och den onda cirkeln var i gång. i kombination med det här har bilen trilskats vid ett par tillfällen samt andra nödvändigheter som behövs för livet.
Nu är känslorna trötthet och en krypande ångest. Kämpar o kämpar men maten, dieseln och det mest nödvändiga är svindyrt.
Så ledsen på det här.
Vad kan jag göra? Och gärna inte tips om att leta burkar eller andra dryga kommentarer. Jag har inga pengar till mat eller medicin och det är långt till lönen.
jag har sålt av en hel del saker under året så det börjar bli svårt det med. Har ett tunt nätverk och ingen som kan hjälpa mig.
Hur kan jag hantera det? Så otroligt nedstämd över detta.
Skriv gärna pm om du kan tipsa eller hjälpa mig på något vis, gillar inte att skriva offentligt
Bra att du ber om tips och råd. Mitt främsta råd är att kolla med din kommuns budget och skuldrådgivare först och främst. Där kan ni gå igenom din budget, fasta utgifter och få en klar bild över hur läget är.
Sen kolla med lokala hjälporganisationer, kanske de kan stötta med matkassar. Kolla även i lokala hjälpgrupper på Facebook.
Kolla också med alla dina försäkringsbolag och om du är med i facket, om du inte redan gjort det. Kanske finns AFA att tillgå.
Hör med Försäkringskassan om du har rätt till bostadsbidrag, om du inte redan gjort det.
Har inte rätt till bostadsbidrag dessvärre. Men att kontakta dem vore kanske en god idé. Dock hjälper det inte så mkt just nu i stunden. Men absolut på längre sikt.
Jag lider med dig och det är många som har gått i den fällan att man tar minimalt antal SGI-dagar på FP istället för att ta ut 5 dagar i veckan och leva ett drägligt liv.
Rent konkret så behöver vi se en budget här. Vad lägger du pengarna på? För det är också då vi kan se om det finns något man kan skruva på. Alla kan hamna där och jag vågar påstå att det är väldigt få personer här som dömer, utan vi vill hjälpa så gott vi kan.
Hyra 8000
Mat 6000-7000/månad
Bilens diesel 2000
Övrigt bilen ca 1000? ( försäkring, skatt, service)
Lån:5000 /månad (blanco/billån och CSN)
Försäkringar 500/månad
Mobil:319/månad
Barnomsorg ca 1000:-/månad
Barnens aktiviteter : kanske 300:- /månad utslaget
Tack för ditt svar. Det är verkligen en tuff situation och just nu så får barnen mat och jag är utan mer eller mindre. Lagat allt jag kan i frysen. Känns tungt. Var dessutom på närakuten i morse då jag har halsfluss men får klara mig utan penicillin. Det går inte i hop sig nu helt enkelt även att halsen är som en köttgryta
Brukar inte kommunen begära information om din inkomst för att på så sätt avgöra ifall du ska betala fullt pris för förskola/fritids eller ej. Med din lön borde det bli lägre pris, dvs rabatt
Afa är en inkomstförsäkring som många arbetsgivare tecknat för sina anställda, de täcker då upp en del av den förlorade inkomsten vid längre sjukskrivningar. Om jag minns rätt.
Ett annat tips är att kolla igenom utgifterna och ta bort alla som kan tas bort. Olika app-abbonnemang och köpt färdigmat och dricka är typiska småsummor som blir stora pengar på årsbasis. För att inte tala om nikotin produkter.