Vända på skutan igen

Ja som jag skrev i första inlägget är min ekonomi ur balans just nu och jag försöker överleva. Den budgeten är den vi normalt lever efter

Normalt sett klarar vi oss fint men som jag beskrev i första inlägget har jag hamnat ur balans just nu och har svårt att komma i kapp

Förstår att det är tufft, men i dagsläget så finns få lösningar.

Öka inkomsten.
Extrajobb, hyra ut grejer, erbjud service till grannar och vänner, sälj begagnat.

Minska utgifterna.
Samla ihop alla kvitton och fakturor, gå igenom varje utgift, något måste bort om inte det går att öka inkomsten.

Se över alla lån och ta absolut inga nya.
Kolla upp om räntorna kan förhandlas, eller lånen kan slås ihop mot bättre villkor.

Sen återigen, kolla med lokala hjälporganisationer.
Mat, hygien och kläder går ofta få stöttning med.

Du behöver hitta marginalen, så du kan börja beta av lånen.

7 gillningar

Men då behöver vi se vad som går in och ut nu. Annars är det nästan omöjligt att komma med tips.

De siffror du har delat hitintills visar att du har marginal.

9 gillningar

Oavsett hur dåligt du mår, börja inte ångestkonsumera. Håll ut och betala av blanco först. Om du har möjlighet, sälj bilen och köp en billigare som tar dig från a till b. Använd pengarna till blancolånet osv.

Vad innebär det rent konkret? 5000/27000 =0,185→ 18,5% av din inkomst efter skatt går till lån. Maten på 6000-7000kr är ungefär vad jag och frugan, 2 barn, 4 och 7. Men blir havregrynsgröt till frukost. Ät efter säsong, storkok. Kort datum. Blanda i linser i köttfärssåsen. Jag håller med att maten är helt galet dyrt :/. Har inte varit med om det tidigare.

3 gillningar

Som någon annan skrev - hur ser dina utgifter ut exakt nu? Vad är det som gör att du överskrider inkomsterna? För budgeten du beskrev ligger ju under inkomsterna så något måste ju saknas?

Kan blancolånen bakas ihop till ett större lån med lägre ränta?

1 gillning

Finns också möjligheter att få betala mindre hos CSN eller pausa en begränsad period:

7 gillningar

Ett konkret tips - gröt är billigt! Och sunt! Havregryn och vatten rent krasst. Man håller sig mätt hur länge som helst, och så kan man ju i den mån man har råd tillsätta kanel/kardemumma/malen ingefära/russin/mandel/nötter/keso/frukt/proteinpulver/mjölk/jordnötssmör. Sylt dock är ju näringsfattigt och dyrt. Med inte många kronor kan det bli ett eller flera bra mål per dag!

1 gillning

Fast är det jättekonstigt om du tänker efter? Det behövs kläder, skor och kanske nån cykel och frisören och mediciner och tusen andra saker som växande barn kan behöva för att ha ett ok liv. Som inte är fasta kostnader men ändå är svåra att undvika.

2 gillningar

Tråkigt svar, men det finns inga magiska lösningar tyvärr, antingen snåla in och vända på varenda krona och försöka få månaden att gå ihop eller ta ett litet lån.

Tycker det låter dramatiskt att dra in hjälporganisationer och soppkök om ni bara är ur balans just nu som du skriver.

2 gillningar

Skulle tipsa om att flytta in till en tätort och slippa bilen, då är mkt löst.

Ja därför du får man redovisa dessa. Just nu dras det in på mediciner samtidigt som det enligt redovisat data finns ett antal tusen över i månaden.

Det finns inget att diskutera i form av lösningar om vi inte har datan på bordet.

2 gillningar

Missa heller inte fritidskortet där man får 500 kr per barn för fritidsaktivitetsavgifter. Man kan också få mer än så om man uppfyller vissa kriterier.

2 gillningar

Då skulle jag rekommendera att “råka glömma” en barnomsorgsavgift istället, eller sälja lite joxx på blocket. En dos penicillin är inte dyr, och obehandlad halsfluss kan leda till sepsis.

9 gillningar

Det brukar gå lätt att dra ned på matkostnaden rejält

1. Gröt till frukost för så många som möjligt i familjen. Äppelmos/lingonsylt och eventuellt någon skvätt mjölk till. En msk jordnötssmör i för mer protein kan man lyxa till med.
  2. Gröt är också en OK lunch.
  3. Gröt till kvällsmat är också gott.
  4. Linssoppa
  5. Linsgryta
  6. Linsstroganoff
  7. Linsbiffar
  8. Linsbollar
  9. Bönor istället för linser.
  10. Gör eget bröd.
  11. Risgrynsgröt är också middag, går att göra fet plåtladdning i ugn enkelt.
  12. Pannkakor + potatis & purjolökssoppa
  13. Stuvad spenat och ägghalva eller något är också middag
  14. Borsjtj utan lammkorven är också gott.
  15. Vatten är det enda man behöver dricka
  16. Vegetariskt (veganskt) är generellt sett billigare än blandkost.
  17. Gör du en kött/vegfärssås? Vänd i svarta bönor så har du drygat ut den enormt mkt.
  18. Ät inte ute, tag alltid med mat.
  19. Bli medlem hos Strawberry. Det är gratis och du får gratis kaffe hos dem. Bara att gå in på valfritt strawberryhotel.
  20. Småät aldrig.
  21. Periodisk fasta - slippa frukost och ät bara lunch (gröt😍) och kvällsmat

Och mer såklart, men tror du vet & förstår. Fast det suger deppröv, tro mig jag vet.

Sedan så behöver man inga streamingtjänster mer än SVT och bibliotekens cineasterna. YouTube har även musik om inte radio är najs nog.

Sedan så ser din mobilkostnad dyr ut. Ingen aning vilken deal du har men hallon/vimla är ju runt 50-100:- beroende på. Annars kontantkort, för jag antar att du har bredband+wifi hemma att surfa med, och borta måste du gissningsvis inte ha mycket data förrän du är på ställen med gratis wifimöjlighet.

Ring dina långivare och förklara din ekonomiska situation, se om de kan erbjuda bättre ränta ett tag och eller kanske frysa räntan ett tag så du bara betar ned skulden osv. Annars förhandla med andra långivare för att se om man kan få mer fördelaktig ränta eller så.

lite oetiskt kanske, men ha barnen hos kompisar och släkt lite extra, då kan de äta där och förbruka deras toapapper osv. Häng själv hemma hos vänner av samma anledning, men skippa maten - om de insisterar och ni förklarar att ni försöker spara pengar för tillfället så kanske de ändå väljer att bjussa.

Kör bil absolut minimi.

Fundera på om du har en hobby du orkar med och kanske kan få in pengar via. Om inte direkt, så kanske via YouTube, twitter, nostr…

Sambo/partner eller så kanske kan ta någon mer timme i veckan eller så. Det genererar ofta mycket mer än vad många “snålgrejer“ sparar in.

Ehhhh… känner att jag svamlar här.

Nae. Det är mycket svårt utan full insikt, blir mest generella tips. Sedan säger du lite mystiskt att det är tillfällig obalans … då hade jag fan tagit ett lån för att ha råd med medicin. Jag vet med mig att jag har den disciplinen att inte balla ur i sådan lånesnurra bara pga det. Och orka inte ha medicin. Är man frisk så är allt det här med pengarna lättare.

Hoppas det löser sig kvickt :orange_heart:

7 gillningar

Tror du redan fått de större råden här i tråden.

Så jag vill bara säga att jag hejar på dig TS och att du kommer ta dig igenom det här! Genom att skapa den här tråden och sätta ord på din jobbiga situation har du redan tagit ytterligare ett steg i rätt riktning.

5 gillningar

Som nightowl säger så ligger du ju plus enligt din kalkyl. så det saknas lite siffror verkar det som.

Hur stort är lånet / lånen, vilka räntor har du? vilken boendeform har du?

1 gillning

Om du har ca 200.000 kr i total skuld kan kanske din bank baka ihop det till ett lån med lite lägre ränta och med liten eller ingen amortering alls.

Eftersom dina inkomster egentligen ska räcka för dina utgifter är det lite svårt för en utomstående att förstå hur du kan befinna dig i en situation där du inte har råd med medicin. Det gör det också svårt att hitta lösningar eller förbättringar med lämplig tidsram. Men handlar det i nuläget om att hålla huvudet över vattenytan till nästa lön, klarar du en kreditprövning kan du åtminstone ta medicinen på 14-dagarsfaktura. På lite längre sikt: se om du kan pausa eller sänka CSN-betalningarna tillfälligt, se om det är möjligt att sänka bilkostnaden med en billigare bil. Börja bygga upp en ny buffert så du inte hamnar i skiten om oturliga händelser inträffar igen.

4 gillningar