Fakta:
Du har redan fått en massa bra tips i tråden.
Det kommer finnas lite motstridigheter i vad folk anser är “bäst” men den generella riktningen är:
Du behöver en buffert.
Låt CSN vara, betala så lite som möjligt.
Billån är kasst betala av det.
Det emotionella:
Du är 48 och har bestämt dig för att ta tag i din ekonomi. Det är fantastiskt. Du har ~20 år till pension och jag skulle gissa på att du kommer kunna pensionera dig skuldfri med en miljon på kontot om du kämpar för det.
Många tycker det är jobbigt att ta tag i sin ekonomi och skiter därför i det tills de helt plötsligt är fattigpensionärer, men inte du! Du har valt att ta tag i det! Det är oerhört starkt jobbat. Du är en förebild för din dotter/son. Se till att fortsätta på denna vägen nu!
Icke konventionella lösningar
Svenska kyrkan har i flera städer mat utdelning till behövande familjer som har svårt att få ekonomin att gå ihop. Det enda som krävs är att du kontaktar dom och sedan tar ett samtal med deras diakon och diskuterar din situation.
Min erfarenhet är att du som ensamstående med 1 barn kan få 1-3 matkassar i veckan beroende på en rad faktorer.
Svenska kyrkan är inte de enda som gör detta tror jag, du kan ringa runt och fråga olika församlingar. Skulle tro att de flesta kommer ge något eller har något form av “program”
Kommer ihåg att min lokala församling anordnade däckbytardagar och liknande för singelföräldrar, gratis däckbyte och en lite enklare inspektion av bilen från “bilnördar” för att hjälpa dem komma igenom besiktning samt förbereda för nya säsongen, gratis såklart.
Svenska kyrkan har även en hel del aktiviteter för barn som är gratis, såsom sommaraktiviteter skidresor med mera. Kommer ihåg att jag var på ett skidläger en helg och betalade 500 sek för det. Då ingick allt. Men de flesta grejerna är helt gratis. särskilt i den åldern ditt barn är i. Det kan vara ett sätt för dig att fortfarande ge ditt barn en barndom av aktiviteter, lek och gemenskap utan att det behöver bekosta din ekonomi. Då kan du fokusera på att betala av alla lånen!
Vägen till frihet
CSN har löjligt bra ränta, betala av så långsamt som möjligt, spelar ingen roll om den ligger kvar när du är pensionär.
Lånen som är relevanta:
Billån 100k
Ikano 100k
Samlingslån:
Gå till de stora bankerna, berätta att du vill ta tag i din ekonomi, betala av alla lån och skapa en buffert för dig samt ett sparande till ditt barn. Förhoppningsvis kommer de kunna erbjuda ett samlingslån med bättre ränta. Då tar du det lånet och löser de andra lånen för att sänka kostnaderna!
Bilen:
Min första tanke är, hur bilintresserad är du? har du någon i din omgivning som kan något om bilar? Samt vad är din bil värd? Det enklaste vore om du kunde sälja bilen och lösa lånet och köpa någon enklare bil i prisklassen ~40k
IKANO:
Jag skulle sätta upp en tajt budget och amortera så mycket jag kan. Försök bli av med denna på 12-18 månader.
Buffert
Hur stor bufferten skall vara beror från person till person. Det kan mycket väl vara rimligt för dig att ha en buffert på 3 månadskostnader. MEN du är inte där riktigt ännu.
Jag skulle börja bygga en buffert parallellt med avbetalandet av lånen för att vara effektiv. Sätt undan 1000-2000 sek i månaden i buffert och ammortera så mycket du kan utöver det.
När bufferten är uppe i 20 000 Så kan du hantera de flesta akuta problem.
Om något uppstår och den måste användas så gör du det, när bufferten når 10 000 så börjar du fylla på tills den är uppe i 20 000 igen.
Övriga intäkter
Så fort skatteåterbäringen kommer, släng den rakt på ett av dina lån.
Får du julklappspengar, släng det rakt på dina lån.
Hittar du en 20a på gatan, släng den rakt på dina lån.
Barnsparande
Här kommer det tvistas en hel del, jag anser att du skulle kunna starta ett barnsparande också. Inte mycket men 100 sek i månaden tills du är skuldfri. En automatisk överföring till ett lysa konto för ditt barn som kommer växa under många år.
Om du fortsätter med enbart 100 sek i månaden kommer du kunna (i snitt, beroende på hur börsen går) kunna ge ditt barn ~15 000 SEK. En helt fantastisk studentpresent!
Räcker till möbler för första lägenheten! vore inte det fantastiskt?
Kommer du ut ur detta skuldträsket kan du om några år öka till 500 och då kommer det räcka till att köpa lite hushållsmaskiner, fylla skafferierna och kanske en billig bil också!
Hade inte det varit helt fantastiskt att kunna ge ditt barn det när den tar studenten, utan att behöva låna en krona!
Ditt egna sparande
Du har redan en buffert, det är ditt sparande. När du har amorterat av alla dina lån (utom csn) Så ska du skaffa LYSA och börja investera passivt där. Att vänja sig vid att investera kan dock ta tid, det kan vara jobbigt att se portföljen svajja, därför kan det vara bra för dig att skaffa ett eget konto och sätta in 100 sek i månaden där med, för att träna dig själv på att vara ok med att värdet varierar.
Men på det stora hela är detta inget som matematiskt gör någon enorm skillnad. Men man ska inte underskatta den emotionella biten.
SALT
Du ska ta allt du läser här med en nypa salt, enbart du känner din situation och många i detta forumet vill optimera in i förbannelse, så det kommer alltid tvistas om exakt vad som är bäst. Men generellt sett kommer du få väldigt bra råd här. Håll oss gärna uppdaterade eller ge mer information i tråden som kan hjälpa oss att råda dig i just din situation.