Som man bäddar får man ligga

Hej. Jag är en tjej på 53 år. Jag har varit en slösa i hela min ekonomiska karriär. Om man kan göra fel istället för att göra rätt, så är det detta som varit mitt motto.
Jobbade som timvikarie i barnomsorgen och i vården i flera år. Köpte kläder, smink, godis, alkohol, energidryck och annat skräp jag inte behövde, reste en hel del i europa.
Lånade pengar med höga räntor istället för att spara pengar. Utbildade mig till förskollärare sent i livet vid 49 års ålder. Min lön är nu 30150 brutto och kan bara lägga undan per månad (ca.3500 + 3000 i familjens kassa). Csn drar 3300 per mån. Jag har ett banklån på 70000 med 7,5 procent ränta. (sjukt). Betalar bara av 1000 i mån. (450 + försäkring, ränta).
Lagat tänder med kronor för 30000
Har cyklat omkull och krossat foten, opererat och gipsat foten. Måste lära mig gå igen för att kunna gå tillbaka till jobbet. Blev glad när jag fick 7800 från min olycksfallsförsäkring. Behövdes till räkningar.
När jag lyfter lön igen ska jag betala av mer på lånet.
Hade jag sett min framtid och förstått att det finns många utgifter där pengarna verkligen behövs hade jag inte slösat på skräp jag inte behövde utan sparat och gnetat.
Sparar i fonder, globala indexfonder, miljö fonder, aktie fonder + flera andra. Totalt ca 25 olika.
Nu som först börjar jag lära mig hur man kan dra ned på kostnader för att spara och investera. Jag vet att räntorna äter upp avkastningen. Måste byta till medlemslånet där jag får ned banklånet.
Jag kan inte spara till ekonomisk frihet men jag kan spara till att få en dräglig pension för att slippa bli hemlös. Lever ändå gott tillsammans med min sambo, äger en halv Volvo och en gammal cyckel. Är förövrigt frisk än så länge. Det är ekonomin som jag är missnöjd med, där kan jag bli bättre.
Tack för alla fina tips jag fått i rika tillsammans både nu och framåt.

22 gillningar

Ja, som man bäddar får man ligga. Men man måste vara ödmjuk i att alla inte får lära sig hur det går att bädda sin säng bäst. En del får bara lära sig att bädda säck och då är det det enda man kan. Olika förutsättningar från start har vi också. Några har enbart hö att att bädda med medan andra har sängkläder i satin från starten.

Det går alltid att gräma sig över dumma beslut i det förgångna. Försök istället att se framåt med glädje över att du nu lärt dig hur du ska bädda sängen framöver. Du har ju trots allt 10-15 år kvar till pension förhoppningsvis och det kan hinna bli stora förändringar på den tiden.

Grattis till att ha tagit de första stegen mot en bättre ekonomi!

21 gillningar

Som person är jag tvärtom, sparat istället för att slösa. Har dock kunnat göra saker jag vill ändå men varit ekonomisk.

Vissa sparar för att ha senare i livet och göra det de vill då. Andra gör det de vill i början och har inget sparat till senare.
Vilket är bäst? En filosofisk fråga känns det som. Vet folk som gått bort i ung ålder och om de var av spara typen kanske de missat att göra saker de ville göra?

3 gillningar

Du har tid kvar att spara dig till en guldkant till pensionen. Börja med att flytta lånet till lägre ränta med medlemslån. Betala av så mycket du kan varje månad.
Låna “sparboken” på bibblan (köp inte) och läs den. Se över alla dina abonnemang och säg upp allt du absolut inte kan leva utan. Se över dina vanor, även små regelbundna utgifter ger stora besparingar i längden.
Gör en pensionsprognos på minpension.se och fundera på om du kanske ska jobba något år längre.
Lyssna på avsnitt 99 och sedan resten av avsnitten.
Lycka till, om du bestämmer dig så klarar du det!

4 gillningar

I forumets anda så kan man väl göra en sannolikhetskalkyl av det. Har man överlevt tills man är 2 år gammal är det osannolikt att man dör innan man är 60 år. Man bör alltså inte basera sin ekonomi på antagandet att man kommer dö ung, tänker jag. Däremot kan man väga in att man är som hälsosammast innan 60, och kanske inte bör spara ALLT kul tills pensionsåldern.

Jag kommer fram till att spara är bäst ur i princip alla aspekter, men att när man väl är där måste balansera det med lite slösa.

5 gillningar

Har du testat tjänster såsom Zmarta eller Compricer? Vet inte om det kommer hjälpa, men det är värt att testa.

2 gillningar

Betalar du inte för mycket på CSN? Du kan ansöka om att betala max 7% av din inkomst, och amortera mer på banklånet som har högre ränta.

7 gillningar

Tänkte bara poängtera hur klokt det här är :+1: Jag känner mig själv bortskämd som fötts i rätt tid för att begåvas med all denna kunskap i så ung ålder!

Strunta i att grubbla för mycket över det som varit och uppskatta det du fått ut av livet (Även om du haft lite otur!) @Rosie

Vi tenderar nog att vara överdrivna åt det andra hållet här på forumet och tänker för lite på nutiden. För lite carpe diem! :slight_smile:

Men jag måste bara fråga hur du fått ihop 3 300 i månadsamortering på CSN? Det måste motsvara mellan 5-10 års studier eller? Den kan du som sagt ansöka om att få nedsatt.

3 gillningar

Jag läste in gymnasiet först i vuxen ålder på komvux när jag var 26 år med studiemedel. När jag läste till förskollärare med studiemedel skrev CSN ned lånet lite(minns ej hur många procent). Lånet är ändå strax under 300000. CSN vill ha in skulden innan jag fyller 61 år.

Hur mycket pengar har du investerat i olika fonder?
Kan du betala av dina dyra lån (alla lån över 2% ränta) ifall du säljer dessa?

Du bör inte investera i fonder och när du samtidigt har dyra lån.

25 fonder är f.ö ett högt antal. Troligen är en fondrobot är ett bättre alternativ för dig p.g.a simpliciteten

1 gillning

3300:- i mån för CSN låter väldigt högt. Se över om du kan minska månadsbetalningen.

Banklånet på 7,5% bör du lösa omedelbart genom att sälja dina fonder. Om det inte räcker för att täcka skulden bör du sluta nyinvestera och amortera motsvarande summa istället. Behåll dock en rimlig budget på sparkonto.

När skulden är löst börjar du månadsspara igen. Då med betydligt bättre disponibel inkomst vilket borde medge ett högre månadssparande.

Du nämnde inte var du bor, men ville bara tillägga att om du bor i Sthlm bör du se dig om efter ett nytt jobb då du borde kunna höja din lön med åtminstone 5 000:-.

Slutligen vill jag säga att det absolut inte är för sent för dig att spara ihop en ordentlig summa inför pensionen.

2 gillningar

Fokusera inte på vad du gjort fel utan var glad att du bestämt dig för att ta tag i det. Karlögg och ifrågasätt alla återkommande utgifter, kolla med CSN om du kan sänka amorteringen där och kämpa dig till bättre ränta på lånet. Se till att du i första hand kommer till en plats där du inte behöver ta blancolån igen, om det handlar om buffert eller jobba med beteende kan jag inte svara på men det är viktigt att bryta det.

Lycka till, du har många år kvar i arbetslivet och kan fortfarande ta tag i situationen :+1:

4 gillningar

Det jag reagerar på är att du har en låg lön för att vara förskolelärare. Jag skulle jobba på att få upp den!

Lycka till// ina (barnskötare)

2 gillningar

Fin kommentar Mathias! :grinning:

1 gillning

Välkommen in i RT gänget :grin::hugs::+1::tada:.

1 gillning

Månadens inlägg :trophy::1st_place_medal:

3 gillningar

Jag har nyss börjat med fonder så det är inte mer än 28000.

1 gillning

Det bästa är nog att betala av på lånet med dom pengarna och sikta på att betala av det så fort som möjligt istället för att spara i fonder.

Bra jobbat!

Jag befarar att din ekonomiska situation skulle bli väsentligt bättre ifall du tar ut dessa pengar och istället amorterat dina dyra lån.

Aktier kan falla snabbt i värde. Det skulle inte vara helt oväntat ifall dessa fonder om ett år endast är värda 14000kr (-50%).
Att betala av på lånet ger gratis “avkastning” medans du för fonder måste ta en hög risk.

När du betalat av lånet kan du åter börja investera i fonder igen :slight_smile:

Grattis, du har redan tagit det största och viktigaste steget (det första)

Angående ditt blankolån så använd någon av lånejämförelsetjänsterna, typ sambla, lendo etc. Förutsatt att du inte har betalningsanmärkningar så kommer det ge dig en betydligt lägre ränta än medlemslånet, som tyvärr har extremt höga räntor.
Att avbryta fondsparandet och ta ut pengarna för att betala av KANSKE är bäst rent matematiskt. MEN det är mycket viktigare att ha kommit igång med fondsparandet, och att se pengarna växa är en egoboost som är viktigare än några sparade räntekronor.
70kkr är ett hanterbart lån som går att betala tillbaka på några år utan att ränta och amortering äter upp hela ens månadslön

Mvh David

1 gillning