Jag är ensam med tre barn, eget hus, 2 hästar och hyr eget stall. Jag går runt på min lön som lärare (40650kr innan skatt och barbidrag). Jag blir sjukt stressad över alla rubriker om hur mycket man ska spara per månad, hur mycket man ska har i buffert, hur mycket man ska ha sparat till barnen osv. Jag sparar 6000kr per månad (sparande som jag inte rör), jag sparar 3000kr per månad för oförutsedda utgifter tex att tvättmaskinen går sönder. Jag amorterar 5500kr per månad och har nu belåningsgrad om 13%. Jag VET att jag måste ha en buffert för hus och hästar osv och jag har en liten buffert om 117000kr.
Vad tycker ni? Sparar eller amorterar jag för lite? Är jag för nonchalant i min ekonomi? Jag har börjat få svårt att somna på kvällarna för jag bara räknar siffror och utgifter? Hur mycket mer behöver jag spara i månaden? Jag har jättesvårt att spara mer med två tonåringar och ett lågstadiebarn. De växer och behöver nya skor, kläder och cyklar varje månad känns det som😅.
Vad sparar du till, är den stora frågan?
Först och främst välkommen till forumet!
Fattar inte riktigt om du sparar 6 eller 9 tusen plus amortering. Men i vilket fall som helst så är det väldigt bra i din situation tycker jag. Inget alls att sova dåligt över
Spontant så tycker jag du sparar “för mycket” om du inte har ett specifikt mål du vill uppnå så fort som möjligt.
Jag hade slutat amortera på huslånet med så låg belåningsgrad. De pengarna har du bättre användning för i vardagen eller på buffertkontot.
hmm så du sparar 6000+3000 och amorterar 5500:- på en lön och med barn o Hästar.
Känns som du sparar EXTREMT mycket under dom förutsättningarna. Jag får inte riktigt ihop hur du klarar det. .
Men att amortera 5500 när du har 13% lånegrad låter rätt onödigt
Du sparar mer än och verkar ha en bättre ekonomi än majoriteten av Sveriges befolkning! Du har ju ett jättebra sparande! Imponerande att kunna spara och amortera så mycket som ensamstående till tre barn och med hästar dessutom.
Hatten av Du ska absolut inte ha dåligt samvete eller ens ha anledning att könna dig stressad tycker jag. Jag hade varit grymt nöjd om jag/vi hade sparat så mycket.
Det finns inga “ska:n” och “borden”. Alla lever olika liv och har skilda förutsättningar. Vissa sparar mer, andra mindre. Tycker du redan sparar väldigt mycket i din sits. Att någon multimiljonär alt höginkomsttagare med partner sparar en bapiljard är en annan femma.
Instämmer med övriga, som ensamstående med de förutsättningarna har du redan ett jättebra och ansvarstagande upplägg. Jag tycker att du ska fundera på om du verkligen ska fortsätta med amorteringen, kanske pausa den några år tills ett eller två av barnen flyttat hemifrån? Så får du lite mer utrymme under den dyra tonårsperioden!
Ja det undrar jag också men det står ju om man googlar runt lite att i ålder 40-45 bör man ha sparat si och så mycket. Dock står det inte till vad. Så jag sparar nog mest för att ha ett sparande.
Jag sparar totalt 9000kr per månad.
Försök fundera på ett “varför” du sparar. Det kan vara viktigt för att förstå varför man sparar, inte bara att man “ska” eller att aftonbladet kommer med en jämförelse.
Jo jag sparar 9000kr per månad och amorterar 5500kr. Jag vet att det låter som jag lever extremt snålt men jag får det att gå runt och ändå ha är både jag och barnen meningsfull fritid.
Tack! Det är så svårt tycker jag när jag försöker läsa mig till hur mycket man ska spara. Det står att man ska spara en viss procent av sin lön, ha en viss summa sparad som budget, men det står ju inte hur mycket en 40-åring ska ha sparat gentemot hur mycket man har i bolån.
Du sparar imponerande mycket!
Du har väl knappt 30000 efter skatt + bar(n)bidrag och kan spara+amortera 14500 per månad trots tre barn och 2 hästar. Som sagt, imponerande!
Var har du sett att man “ska” spara mer i procent av lönen än vad du gör?
Tack! Då behöver jag inte ligga sömnlös då? Jag vill ju spara som man ”ska” och ha samma sparande som majoriteten. Helst vill jag bli av med bolånet men jag har 239.000kr så några år till så är det borta. Jag tänker att jag får mer utrymme att göra saker då?
Nej inte mer än jag gör, men jag läste någonstans att en person i min ålder (40år) bör spara 10% minst av sin lön men gärna 20%. Samt ha en buffert på 6 månadslöner
Man behöver inte göra allt som står online.
Så först och främst, sluta jämföra ditt sparande med andras.
Sen, försök få fram varför du sparar?
Alla behöver en buffert och sen är det fullt rimligt att amortera och lägga undan till husets underhåll.
Men utöver det, så måste man inte spara.
Jag hade troligen bara lagt undan ett par procent om jag hade haft ett bra jobb som gör att min pension blir ok.
Sen sparar vissa för att de älskar att spara.
Men viktigast är att veta varför man själv väljer att spara! Det finns egentligen inga måsten, även om banker, reklam och influensers kan få det att låta så.
Du sparar 30% av din lön + att du amorterar mycket.
Det är mer känslan av att vara skuldfri jag är ute efter😊 239.000kr kvar så om några år hoppas jag vara där. Huset är i bra skick, renoverat det mesta sedan 10 år tillbaka såsom kök, badrum, fönster etc. Så inga stora renoveringar förhoppningsvis inom snar framtid