Stressad över sparande

Bra jobbat! Du kommer passa som fisken i vattnet på ett forum där många sannolikt sparar för mycket :slight_smile:

Det är bara du som kan avgöra vad lagom sparande innebär. Men även om du tycker att det går runt i nuläget så skulle t.ex 5000 kr extra varje månad ge möjlighet till guldkant för dig, barnen och hästarna.

1 gillning

Ja absolut men jag har inte sparat ihop de där 6 månadslönerna ännu och jag har ju fortfarande bolån så jag tänker att jag måste spara på lite nu för att kunna pensionsspara också?

Behöver du pensionsspara privat? Vet du vad du kommer få i pension och vad uppskattar du att du kommer ha i utgifter när du går i pension? Hur ser det ut om du loggar in på minpension.se?

Förmodligen kommer du inte ha några barnkostnader och inte lån heller låter det ju som? Du kanske kommer klara dig på din pension utan att spara, med tanke på att du redan nu har så stora marginaler i din ekonomi (9000+5500 om jag förstår rätt?).

Tror du absolut överskattar hur mycket man “ska” spara. Du sparar mer än de flesta och har bättre marginaler än de flesta.

Men återigen, jag är mycket imponerad av din sparkvot med dina förutsättningar. Riktigt grymt jobbat! :slight_smile:

Men jag tror du har en onödigt negativ bild över din ekonomiska situation.

8 gillningar

Hej, bra jobbat! :+1:

Du har en buffert på 117tkr, vilket är mycket, mycket mer än majoriteten av alla Sveriges hushåll.

Om du nu vill ha en större buffert så sluta amortera och bygg bufferten snabbare. Om det skulle kännas tryggt att vara “skuldfri” kan du sikta på en buffert stor som hela bolånet + 6 månadslöner vilket borde hamna en skvätt över 400tkr. Med nuvarande sparkvot (inkl amortering) når du dit inom 2 till 2 1/2 år.

Vad kostar det att ha häst förresten? Och vad kostar det om pållen måste opereras och vårdas? Bara nyfiken :grin:

5 gillningar

Imponerande att spara så mycket ensamstående med 3 barn. Du behöver inte jämföra dig med andra. Spar det du tycker känns bra. Vill du öka buffert för att det känns bättre så öka den.

4 gillningar

Jag tycker du är en inspiration och undrar om du har tips att dela med dig av för hur du klarar att gå runt med en bra vardag trots 3 barn, 2 hästar och den höga sparkvoten du har? Jag har 0 barn och lite högre lön än dig och sparar ca hälften av vad du gör.

När jag började spara började jag med bufferten enligt hink-principen. Då kände jag mig trygg med att jag kunde bli sjuk, arbetslös eller dyl och inte behöva oroa mig. Jag räknade på 6 månaders utgifter istället för månadslöner, för det blev missvisande för mig som kan spara ganska bra. Buffert för oförutsedda utgifter är en bra grej, särskilt med hus. Men du har ju väldigt låg belåningsgrad på huset, så händer något med det har du väl möjlighet att utöka bolånet lite? Det finns de som tänker in sin buffert för oförutsedda händelser så istället för att ha pengarna på ett sparkonto. Vad gäller pensionssparande kolla på minpension vad du beräknas få för pension och därefter kan du fundera på om och hur mycket du skulle vilja spara till den privat. Jag håller med övriga om att du har väldigt högt sparande. Mer i stil med de som sparar intensivt för att bli ekonomiskt oberoende/gå i tidig pension. Ta det lite lugnt och klappa dig själv på ryggen för bra sparande!

3 gillningar

Du har fyra månadslöner i din buffert så bara två saknas. Är de 3000 du sparar till bufferten? I så fall har du snart sex månadslöner där.

Du behöver INTE spara mer.

Privatekonomi borde inte handla om att uppfylla någon annans mallar, moral eller normer.

Det finns få rätt eller fel inom privatekonomi annat än att man för sin egen skull bör ha någon form av buffert. Bor/arbetar man i Sverige så har man pensionen säkrad så att man överlever.

Resten handlar om prioriteringar och förmåga.

Man är inte en bättre/sämre människa för att man har mer eller mindre vad någon tyckare i massmedia säger att man ”ska” ha sparat vid en viss ålder.

8 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Jag instämmer med övriga. Det är rena rama rockstjärnenivåerna på dina sparsiffror med de förutsättningarna. Bra buffert också!

Sedan framgår det väl inte hur mycket du har investerat, men skit i det just nu. Du jobbar, du sparar (och investerar?) och du får vardagen att gå runt.

Slappna av, umgås med barn och hästar och förvissa dig om att du gör det här så mycket bättre än det stora flertalet därute. :muscle:

12 gillningar

Om du har hört någon prata om 6 månadslöner, så antar de att man bränner hela lönen.
Vettigare är att räkna på månadsutgifter, med dina 117 000 är du redan över 6, och med råge

14 gillningar

Jag är kommunalt fastanställd som lärare sedan 2006 så jag har ju den pensionen. Har inte kollat hur mycket den är uppe i dock :blush:
Jag har egentligen ingen negativ bild av min ekonomi men folk runt omkring pratar och det skrivs lite överallt om hur ansträngd ekonomin är och hur mycket pengar man ska ha sparat till sig själv, barnen och buffert

1 gillning

Okej så två år i stress till😅
Jag har haft tur med hästarna så att de är friska. De är ju givetvis helförsäkrade och livförsäkrade😊. Jag hyr ett eget stall för bara mina två hästar. Det kostar 1500kr/mån. Försäkring 300kr/månad och hovslagaren 800kr/mån. Sen tillkommer övrigt med ungefär 1500kr/mån. Så totalt 4100kr/mån för båda hästarna allt som allt.

3 gillningar

Då hade jag loggat in på minpension.se och försökt skaffa en överblick, samt passat på och kolla hur PPM ligger placerat och även hur tjänstepensionen ligger investerad. Kan finnas förbättringspotential där kanske som kan ge bättre pension (billiga indexfonder i fondförsäkring i tjänstepensionen, AP7-såfa i ppm).

2 gillningar

Men asså är du ensamstående med tre barn, hus, hästar och stall. Du sparar så mycket dessutom.

Wow säger jag bara. Bra jobbat! :clap:

5 gillningar

Det låter otroligt billigt.

1 gillning

Du borde helt enkelt läsa färre kvällstidningar, surfa mindre på tiktok och spela mer Yatzy med kidsen och ta ett extra varv på havremopederna.

Lyssna också på avsnittet om hur snittsvensken sparar… det ger nog en skön egoboost. :+1:

9 gillningar

Du har bra kolla så fortsätt så om det känns bra.
Med så lite i bolån kostar det inget om du slutar amortera.
Bygg buffert istället eller investera, du kan om du vill ta av buffert till amortering om det känns viktigt.

Jag är själv väldigt lågt belånad (55.000kr) och med facit i hand skulle jag ha investerat pengarna istället för att amortera. Nu blir det investering och amortering.

1 gillning

Imponerande sparkvot.
Minska ner på amortering 2 eller 3 tusen i månaden om det känns bättre mentalt annars kör på som du gör om det känns rätt.
Du behöver inte tänka på något mera sparande du ligger väldigt högt och väldigt bra till ändå. Lycka till

2 gillningar

Instämmer i va alla andra skrivit… Grymt sparat…
Satsa på att vara skuldfri om de är en bra huvudkudde å att få sinnesro…
Nackdelen är att läsa va andra gör å inte va man själv känner sig lugn med…

1 gillning

Jag sällar mig till hyllningskören, du är en spardemon i nivå med Gunther. Jag tror tom du slår honom på fingrarna, eller snarare rider rundor runt honom. Skulle vi göra en rangordning på Rikatillsammans är du garanterat på pallplats.

Hästar ÄR inte billigt, men om du kan få in extraryttare att dela kostnaderna med så… se det som en backup ifall du behöver mer pengar (och tid…)

Kan du inte öka sparandet får du öka intäkterna OM du behöver mer.

Med din belåningsgrad tror jag du skulle amotera mindre och spara pengarna istället.

När barnen flyttar kommer din ekonom förstärkas ännu mer
Baserat på din budget antar jag att barnens andra vårdnadshavare stöttar ekonomiskt och det är bra.

skit i vad folk säger, Aftonslaskens rubriker och div. sociala fakemedia utan se till din situation.

Och vad denna tråden pekar på så är du verkligen inte någon slösa utan har 120% koll.

3 gillningar