Lite varstans på forumet dyker Dave Ramsey upp. Men det finns ingen egen tråd om hans råd. Så här kommer det. Hur kan vi bäst tillsammans översätta hans sju bebissteg till en svensk kontext?
Som referens kommer här originalet på engelska (amerikansk kontext):
Save $1,000 for your starter emergency fund.
Pay off all debt (except the house) using the debt snowball.
Save 3–6 months of expenses in a fully funded emergency fund.
Invest 15% of your household income in retirement.
Mitt inspel är att bebissteg 5 rakt av kan ersättas med kontantinsats till barnens första bostadsrätt. Vi har avgiftsfria högskolestudier och CSN för levnadsomkostnader under studietiden i Sverige. Det går också att jobba extra om en inte vill maxa lånen som student. Däremot går det i princip inte att få sin första egna bostad utan ekonomiskt bidrag från föräldrarna om vi pratar de större orterna i landet.
Sant! Jag skulle också kunna tänka mig att hoppa över den helt iom att det redan är gjort automatiskt av staten. Deras pensionssystem är sämre än vårt också, men annars gillar jag principen rätt mycket. Skönt att ha en tydlig plan. Lånedelen måste också ändras. Studielånen är de solklart bästa lånen man någonsin kommer få, så de ska man betala av sist.
Om man ska spara något till sina barn är det till en kontantinsats till bostadsrätt. Gud bevara oss vilka ghetton det kommer de bli i billiga hyresområden. Vill inte att mina barn ska vara i närheten av dom utanförskapområdena.
Bebissteg 3 skulle jag tolka som det bankerna brukar säga om buffert. Alltså 2–3 månadslöner netto på sparkonto. Sedan lite mer om du har villa, flera bilar, fritidshus, segelbåt etc.
När det gäller CSN håller jag med om att den inte ska ligga i steg 2. Däremot är det ju ett kanonråd även i Sverige när det gäller dåliga lån som blancolån, avbetalningar, kreditkortsskulder etc. Steg 1 och 2 känns som hämtat från Lyxfällan.
Kan bara hålla med. Däremot tror jag problemet är fullt lösligt. Vi måste lösa det eftersom vi kommer bli påverkade av problemen i dessa områden oavsett var man bor.
Steg 3 tycker jag man kan följa Daves råd, buffert motsvarande 3-6 månaders fasta utgifter. Han talar också om att ta hänsyn till humankapitalet och livssituation.
Finns också step 3b, där man sparar ihop till kontantinsats, han(Dave) vill dock inte att man skjuter för länge på att starta steg 4-6.
Steg 4-6 görs parallellt.
Step 4
Dave pratar om 15% av hushållets bruttoinkomster. Dom har ju lite andra pensionssparande på andra sidan Atlanten. 401k, Roth IRA och allt möjligt som vi inte behöver bry oss om.
Vi kan väl översätta detta till att se till att man har tjänstepension och över det, det klassiska rådet att spara 10% av nettoinkomsten. Och detta lägger vi i passivahinken.
Så här tror jag att jag resonerar just nu, där högst upp i bilden har högst prioritet och diamanterna är “portar” som endast få gås igenom om allt är uppfyllt i det steget.
Bra tråd. Länka gärna filmer eller artiklar som ni tycker är intressanta.
Hade varit kul att få Jans åsikt om daves steg och kanske att vi ska bilda opinion för att få till en intervju med honom och jan? Riktigt kul avsnitt hade det varit
Blir inte risken att du hamnar på steg 4 för alltid? Den summan är i princip oändlig (eller i varje fall 10 mkr). Kanske behöver avgränsas till en viss avsättning för detta på en viss tidsperiod. Typ månadsspara summa X kr per månad alternativt ha X kr vid ålder Y. Eller är det detta du menar med 10 procent?
Klart man kan göra lite konkreta mål osv men en stor vinst med daves steg är simpliciteten och att man inte behövde övertänka det.
Som jag tolkat det - när du når steg 7 så är egentligen det inte så viktigt med de övriga stegen framåt om du förstår vad jag menar. Då är tanken att man ska ha en sån stabil grund att du kan välja att fortsätta spara enligt steg 4 eller bara börja leva upp en del i slutskedet av livet tex.
Det är motsvarande buffert hinken enligt mig. Har 6-8 månaders kostnader på ett räntekonto på avanza. De är inte till för att investera. Dess syfte är att skapa trygghet. Avkastningen är viktigt för de andra pengarna