Överskuldsättning

Hej

Har genom åren på grund av till största delen spelande dragit på mig blanco lån som motsvarar 900.000 kr.

Som sig bör har man hållit detta hemligt och intalat sig själv att man ej har problem och fortsatt spela. Skammen är ju stor så att gå ut med detta offentligt har heller ej varit ett alternativ.

Det som tillslut fick mig att sluta spela och komma ur den bubblan man varit fast i. Var när jag betalt alla mina räkningar och lån och stod i princip med 0 kr kvar att leva med för resten av månaden.

Jag är som tur är i ett samboförhållande och min sambo har då lagt ut för det som behövts.

Jag har inga skulder hos kronofogden och en rörlig lön på ca 30-40.000 kr netto varje månad så som jag jobbar.

Vi äger en bostadsrätt som jag tror att vi skulle kunna få ut kanske 300-400.000 kr i rena pengar om vi säljer med rådande bostadsmarknad.

Har varit i kontakt med budget och skuldrådgivare men tyckte ej jag blev klokare av det.

Jag har börjat lite lätt med budget och har koll på mina utgifter som ligger på ca 30.000 kr varje månad.

Några tips på vad jag bör göra?

4 gillningar

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Strongt av dig att öppna upp och dela med dig. Det är trots allt första steget att erkänna för sig själv och för andra om sina problem. Mycket bra gjort! Vet din sambo om problemen? Eftersom du ändå skriver att hon är en del av lösning genom att hon står för kostnader när du har 0kr kvar samt du pratar om sälja gemensamt boende?

Bra att du börjat kolla på budget. Min råd är att verkligen hålla stenhård koll på budgeten oc verkligen få med varenda utgift du har, stor som liten. Sedan börja prioritera vilka du kan sänka och plocka bort. T.ex prenumerationer, abbonnemang, dubbelförsäkringar, se över matbudgeten, utemat, alkohol, tobak och allt sådant bör ifrågasättas ordentligt om det är nödvändigt.

Nästa steg bör bli att spara ihop till en liten nödbuffert. Inte för stor dock. 10-20k kanske.

Sedan är det bara att börja amortera och med några års mellanrum försöka omförhandla lånet och räntan. Undvik helt andra lån, krediter och avbetalningsköp. Kreditupplysningar gör ibland att man får sämre lånevilkor.

Om spel är boven i dramat bör du såklart sluta med det och spärra dig från alla sådana tjänster samt överväga prata med psykolog/gå i terapi någon/några gånger. Även om det kanske kostar så kan det vara till stor hjälp. :slight_smile:

Sen viktigt också att försöka gå vidare och förlåta dig själv. Alla gör vi misstag ibland och viktigast är ändå vad man gör framöver, inte vad man gjort tidigare.

Du kanske kan få lite inspiration här:

7 gillningar

Det jag skulle undersöka och räkna på är hur mycket du kan få ner räntan på ditt blancolån med bostadsrätten som säkerhet och vilka räntor du skulle ha om du hade mindre lån men inget säkerhet.

Tex.
600 000 x 10% ränta = 60 000 i årliga räntekostnader.

900 000 x 5% ränta = 45 000 i årliga räntekostnader.

Det kan löna sig att behålla bostadsrätten, även om det tar längre tid att betala tillbaka skulden.

1 gillning

Hej och tack för ditt svar!

Jo hon vet om det och har accepterat det även om det så klart blivit en del slitningar på grund av det och så klart har jag full respekt för det. Jo vi har diskuterat att sälja men så som marknaden är nu känner jag inte att jag får ut så mycket som möjligt där.

Har skalat ner på det mesta där är inte så mycket att dra ner på.

Och ja jag är spärrad från alla spelsidor genom spelpaus.

2 gillningar

Som värderingen ser ut med dagens marknad tror jag inte där finns mer marginaler att låna på bostaden utöver det vi redan har.

Jag menade inte att ni skulle höja ert bolån utan att man kanske kunde lägga om det befintliga blankolånet till en lägre ränta om långivaren ser att det finns en säkerhet än om man inte har det. Det brukar vara så, men långivare tar hänsyn till många andra parametrar också.

Det brukar kallas omfinansieringslån eller dylikt. Den nya långivaren löser din skuld hos den gamla långivaren och så blir du kund hos den nya långivaren istället. Det totala låneutrymmet ökar inte, du ser aldrig pengarna under bytet.

Mitt viktigaste tips är att du gör en plan och betalar av detta själv. Låt inte henne betala. Det är din skuld. Rak i ryggen, kavla upp ärmarna, jobba, se dig själv i spegeln och säg:
Jag var problemet.
Och nu är jag lösningen!
Nu är jag vuxen, ansvarstagande, stolt och en kämpe som kan fixa detta. Rätt och hederligt.
Det kommer ta ett par år. Men du kan göra det.

Och vägen är en väg av uppoffringar, för din sambo, för dig själv, en pilgrim på jorden som finner sig själv i att offra sig för dem han älskar, sig själv, i nuet och iframtiden.

8 gillningar

Ja nej hon ska inte betala skulderna, absolut inte!
Det ligger helt och hållet på mig. Och du har helt rätt det är möjligt och genomföra detta även om det kommer bli kämpigt ett par år framåt det är jag väl medveten om.

Vi har ju 2 barn så man gör ju det för dom också och för att kunna ha ekonomisk möjlighet att stötta dom senare i livet när man kommit på fötter igen.

5 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Inget mer nöje för dig. Du skall spara och amortera. Ingen snabbmat, inga restauranger, inga dyra hobbies. Kan du dra in mer cash? Vad har du för jobb? Kan du jobba övertid? Extrapass?
Sänk dina kostnader, ök dina inkomster. Amortera, amortera, amortera.

Jag har dragit ner på allt vad nöje heter och har börjat jobba extra.
Jag förstår att vinsten ligger i att amortera extra, får kämpa på helt enkelt.
Ska även försöka öka mina inkomster med tiden.

2 gillningar

Bra. Som @Tobias_Johansson säger. Detta problem har du själv skapat, du är själv ansvarig för att lösa det. Kämpa på, tänk på din familj, gör det för dem. Du kommer klara detta. Läs genom tråden länkat ovan, mycket att läsa och lära.

1 gillning

Som många är inne på här, så löser man inte detta med nya lån eller genvägar. Det går inte att låna sig ur skuld…
Och visst kommer familjen få vara med på ett hörn, man kan inte fråkoppla sin ekonomi helt. Men sambon och barnen får se pappa kämpa. Det är mer värt i långa loppet för dem, än hög månadspeng.
Segerpokalen och priset får man efter loppet.
Och då är det värt allt slit.
Lycka till nu.
Vad är det man säger i Kina?
Även den längsta resan börjar med ett steg, sen ett till, osv

Vi här på RT som sparar och investerar gör det varje månad, och nästa, och nästa. En dag i taget och en månad i taget. År ut. År in.

1 gillning

Tack för ditt svar, ja det är en resa jag får göra och jag vet att jag kommer klara av den!
Finns ju bevisligen fler här i forumet som har eller lever med skulder. Det viktigaste är väl hur man tacklar problemet och inte gör det värre.

Det jag direkt tänker på är att slå ihop lånen till för att komma ner i ränta. Hoppas räntorna med tiden går ner så jag kommer ned i den kostnaden och kan lägga överskottet rätt in i amorteringar.

4 gillningar