Jag har bestämt mig för att dela min resa mot att bli skuldfri och bygga ett rikare liv, inte bara ekonomiskt, utan också i form av frihet, trygghet och välmående.
Kort om mig: jag är 32 år och har i princip hela mitt vuxna liv arbetat inom IT med en bra lön. Utifrån sett har allt sett bra ut, men jag har länge burit på en inre kamp.
Jag har haft spelproblem i över 10 år. Jag är spelmissbrukare. Det är något jag troligtvis kommer behöva förhålla mig till resten av livet, men jag går just nu i behandling och lär mig hantera det steg för steg.
Jag har försökt ta mig ur detta flera gånger tidigare. Jag har till och med lyckats bli skuldfri, men tyvärr också fallit tillbaka.
Den här gången vill jag göra det annorlunda. Jag vill vara öppen, ta ansvar och dokumentera resan, både för min egen skull och för att kanske kunna hjälpa eller inspirera någon annan som sitter i en liknande situation.
Jag har en fantastisk sambo som stöttar mig, och en mor som hjälper mig hantera ekonomin för att undvika att förvärrasituationen.
Total skuld just nu fördelat på flertalet långivare: 606 659 kr.
Inkomst Netto varierar lite, Men mellan 55 & 60 tkr.
Fasta kostnader för min del av hushållet 8500 kr per månad inkl mat.
Ni förstår ju att jag har alla möjligheter att köra snöbollen och beta av detta på i princip ett år. Men jag lägger på en månad eller två då det ger mig utrymme för en bättre levene. Jag tror det gör mig mer motiverad och friare.
Återkommer i Tråden med budget inom kort, Tanken är löpande månadsuppdateringar.
Skönt du insett du är spelberoende. Det är ett fruktansvärt gift. Det finns flera bra ljudböcker om ämnet som jag finner mycket intressanta.
Du kan ju göra som i Rikaste mannen i Babylon. Spara 30% investera 10% betala av skulder för 20%. Sen kan du ju betala minsta skulden först sen näst minsta osv.
Jag hade mått väldigt bra av att vara skuldfri. min enda skuld nu är CSN som är investerad så det är en bra skuld. Dock biter det en lite i huvudet att jag är skuldsatt. Jag försöker tänka att CSN kostar 753 kr i månaden men avkastar desto mer. Iofs hade det givit mig mycket mental lättnad av att vara skuldfri.
Starkt att du delar med dig!
Jag tror verkligen denna tråd kan vara en push för motivationen, vara ärlig med sig själv men också få pepp/push från forumet.
Tack för fina ord! Nu har jag som tur är min sambo och familj. Men det är ändå skönt att dela med sig man blir otroligt ensam i detta.
Det är lite lustigt att tänka på vad man kunde haft. Har i princip många år haft den här inkomsten vissa år tjänat mer men senaste tio år har varit en konstant jakt på snabba pengar. En del i att leva lite sundare är att jag dessutom kommer byta arbetsgivare efter sommaren. Byter ut stor del av rörlig lön mot fast plus bonus. Jag tror det är sunt i min situation.
Har dessutom ett extrajobb som ger mig runt 10 - 12 000 extra per månad brutto.
Tiden går så fort, och om 6 månader kan jag i princip ha halverat skulden.