Pappersmiljonär till skuldsatt

Hej alla,

Jag skriver här för att dela min resa och få både motivation och råd från er som kanske gått igenom liknande situationer eller har kloka tankar att dela.

Bakgrund:
Jag är 32 år gammal och hade under kryptohajpen 2021 ett kapital som nådde ca 4 miljoner. Tyvärr drabbades jag av girighet och tog inte ut i tid. Efter kraschen förlorade jag större delen av värdet och hade ungefär 500 000 kvar ett år senare. Vid den tidpunkten hamnade min familj i en ekonomisk kris, och jag använde pengarna för att hjälpa dem. Men eftersom det inte räckte, tog jag lån och krediter för att täcka resterande behov. Det känns så otroligt surt att jag varit oansvarig och kunnat haft en helt annan ekonomisk situation, men det är som det är nu.

Min nuvarande ekonomiska situation:

Lån 1: 140 000 kr, ränta 5,5%, månadsbetalning 1 750 kr

Lån 2: 135 000 kr, ränta 6%, månadsbetalning 2 180 kr

Anyfin: 110 000 kr, ränta 17%, månadsbetalning 4 450 kr

Remembercard: 35 000 kr, ränta 30%, månadsbetalning 2 500 kr

Everydaycard: 41 000 kr, ränta 19%, månadsbetalning 3 000 kr

Totala skulder: 461 000 kr

Inkomster:

Lön 1: 43 000 kr brutto

Lön 2(extrajobb): 8 000–11 000 kr netto per månad

Bonus: ca 56 000 netto kr varje år

Utgifter:
Mina fasta utgifter, inklusive skuldbetalningar och hyra, landar på ca 26 000–27 000 kr per månad.

Min plan:

1. Prioritera hög ränta: Betala av Remember och Everyday först, då de har de högsta räntorna. Målet är att ha dessa klara i mars 2025.

2. Fokusera på Anyfin: Därefter använder jag de frigjorda 5 500 kr från de två avbetalade krediterna + extrainkomsterna till att betala av Anyfin. Målet är att vara klar med detta i augusti/september 2025.

3. Privatlån 1 & 2: Från september 2025 lägger jag allt jag kan (ca 22 000 kr/månad) på privatlånen. Beräknad slutbetalning: juni/juli 2026.

Jag får även en årlig bonus i februari (ca 55 000–60 000 kr) som jag planerar att använda till att betala av lån snabbare.

Frågor och funderingar:
Jag är fast besluten att bli skuldfri så snabbt som möjligt, men jag vill också se om min plan är rimlig. Bör jag vara mindre aggressiv med privatlånen och istället lägga exempelvis 4 000 kr i månaden på en buffert för oförutsedda utgifter? Eller är det bäst att köra all in?

Jag uppskattar verkligen alla tankar, råd och erfarenheter ni kan dela. Tack för att ni tog er tid att läsa!

// En som är på väg mot frihet

19 gillningar

Hej

går det att utöka lån 1 eller 2 för att bli av med Remember och Everyday? För att få ner räntan du betalar och sen kunna fokusera på Anyfin?

Angående buffert, vilka risker ser du med oförutsedda utgifter? Vad kan hända och vilka belopp?
Bilen går sönder? Dyra tandläkarbesök?

Jag hade dragit ner på allt som inte är väsentligt och inte åkt på några resor etc. och försökt få gjort det du pekar på i punkterna 1 och 2. Lånen med 5-6% i ränta ska du därefter kunna hantera enklare utan att leva på existensminimum.

5 gillningar

Hej!

Stort tack för svar!

Nej, min kreditvärdighet är i botten och lär nog inte få något utökat lån. Däremot kommer jag ju få en bonus på i februari som jag lägger på dessa två krediter vilket skulle leda till att enbart 10 000 återstår av skulden i Mars vilket jag då kommer kunna betala av med lönen från extrajobb.

Gällande buffert är det väl mer för att jag ska kunna känna att jag inte står på noll när alla skulderna är avbetalda. Har ingen bil eller liknande.

Jag kommer inte att göra några resor eller något “kul” under den här perioden utan att fokus ligger på att bli skuldfri så snabbt som möjligt.

7 gillningar

För buffert hade jag lagt undan 5-10k för att inte riskera att behöva ta ut SMS lån eller liknande om det krisar sig. Allt annat hade jag lagt på att försöka bli kvitt skulderna. Att vara på noll när alla skulder är betalda kommer vara otroligt skönt och befriande så du lär nog inte tänka på att du står på noll som något negativt. Tvärtom, du är i ett läge där du vet att du kan knipa igen och spara stora summor snabbt. Du skulle kunna spara undan 15000 varje månad utan att det känns tufft då du klarat 22000 innan. Sen kommer ny bonus året efter och du lär ha sparat 160000 kr till februari 2027 (7 x 15000 + 55 000)

5 gillningar

Riktigt sur sits men härligt att höra att du är motiverad att ändra ditt öde.

Skulle tipsa om att läsa/lyssna på Dave Ramsey för inspiration och motivation. Finns ändå ett stort community runt omkring de ideerna som kanske kan vara till hjälp.

Lycka till med allt

2 gillningar

Ja, det är rätt så surt eftersom jag hade som plan att behålla mina krypto till 2025 när jag först började investera i det 2017. Så som det ser ut nu hade jag haft mer än 4 miljoner. Men som sagt är situationen som den är och det är bara att bita i det sura äpplet. Vill dock inte att skulderna ska definiera mig, därav ska jag försöka betala av allt på 18-19 månader.

Tack för tipset! God Jul!

5 gillningar

Beskattas bonusen? I så fall tappar du nästan hälften. Dvs räkna inte med för mycket.

Du verkar ha en plan framåt och jag tror du klarar av att ta dig ur det och förhoppningsvis kan undvika sånt här i framtiden. Samtidigt har du lyckats sätta dig i en väldigt dålig sitts på kort tid redan en gång. Glöm bara inte bort riskerna och att det kan gå väldigt snabbt.

1 gillning

Brutto får jag108 000 i februari från mitt primära jobb, vilket ger mig ca 81 netto. 56 är det jag räknar att kunna använda mot skulder efter att allt annat är betalt den månaden.

Jag har 43 k brutto från mitt primära jobb och ca 16 k brutto från mitt extrajobb.

Jo, fullt medveten om det. Men detta var ett specialfall där jag verkligen behövde ta hand om en familjemedlem och jag resonerade väl att det är bättre att jag lider än övrig familj.

Nummer ett måste alltid vara att täta hålet i båten.
Jag menar… det får inte komma en ny kris så fort du betalat av allt.
Aldrig igen är mottot.
Annars spelar det ingen roll hur duktig du är på att betala tillbaka, om du känner dig tvingad tillbaka in i skuld igen så fort alla lampor lyser grönt igen, så att säga.

1 gillning

Säkerställ att arbetsgivaren betalar in tillräckligt med skatt under året så du slipper en skattesmäll vid deklarationen.

1 gillning

Med uppemot 30 % ränta skulle annars för små skatteinbetalningar fungera som ett fint arbitrage.

1 gillning

Nej, helt enig! Detta ska aldrig ske från min sida igen.

Har redan ansökt om jämkning för 2025 och har informerat båda arbetsgivare om skattesatser på respektive lön.

Kan du sälja något av det du köpt för pengarna?