Hallå på er alla! ![]()
Har hängt här inne i gruppen i några år, men aldrig riktigt orkat bli medlem förrän nu.
Jaha ja, vart ska man börja tro? 36 år, sjukersättning sedan hösten 2021. Skuldfri sedan början av 2024.
För att göra en lång historia kort. Slutet av 2019 så halkar jag i en stentrappa och slår i huvudet så pass illa att jag blev liggande på intensivvård i 1,5 månad. Våren 2020 åker jag på en blodpropp i hjärnan och får en liten stroke " tur i oturen " Massa läkarbesök, rehab och allt där i mellan. November 2020 så säger min läkare & kurator till mig att jag aldrig mer kommer kunna jobba och att dom har beslutat sig för att ansöka om sjukersättning. Min reaktion blev mest att jag skrattade åt dom och sa att dom kan glömma att jag tänker gå med på det, men också att försäkringskassan aldrig kommer godkänna detta ändå.
Sagt och gjort, december månad 2020 skickar dom in till försäkringskassan. Januari månad 2021 ringer dom till mig för att se lite hur jag mår och har det. Februari månad får jag papper hem att jag har blivit beviljad 100% sjukersättning. Där och då så tappar jag all glädje till livet, tappar verkligen motivationen för allt " Dock inte så illa att jag ville dö " Känner även en frustration att jag aldrig kommer bli skuldfri på grund av min dåliga ekonomi.
Hösten 2021 så börjar jag känna tacksamhet att jag har en ekonomiskt trygghet och bestämmer mig för att göra det bästa av det hela. december 2021 så får jag även brev ifrån kronofogden att dom kommer påbörja en löneutmätning från och med Januari 2022. " Handläggaren jag hade som skötte allt innan löneutmätningen startade, blev en aning chockad att jag var så glad att dom startade en löneutmätning så att jag fick chansen att göra rätt för mig och att jag dessutom blev motiverad till att bli skuldfri.
Hade cirka 460.000 kr i skulder fördelat på kronofogden, inkasso och privata skulder. Var skuldsatt från att jag var 18 år - fram tills början av 2024.
Men i alla fall, kronofogden skulle påbörja en löneutmätning. Jag hade cirka 32.000:- sparat i en buffert, så jag tar mig i kragen och ringer runt till alla inkassobolag och förhandlar med dom. Lyckas få bort cirka 90.000 kr i räntor och avgifter, blir då ännu mer sporrad att bli skuldfri så jag går all in för att bli skuldfri, lever snålt och pressar min ekonomi fullständigt. Januari 2024 betalade jag in min sista skuld!
Till en början så var det världens lyckligaste känsla att vara helt skuldfri. Men då jag har varit så van att leva med skulder och vara jagade av kronofogden - inkasso sedan jag var 18år så kom det en inre tomhet inom mig. Jag hade ett mål, det var att bli skuldfri och nu när jag var det så var jag återigen tillbaka med mina negativa tankar om sjukersättningen. Samtidigt som jag ändå hade lite hopp om att komma tillbaka i livet och bli av med min sjukersättning.
Våren 2024 så får jag en ny blödning i hjärnan som gör att jag hamnar på ruta ett igen med livet. Under hösten så bestämmer jag mig för att påbörja ett litet sparande, vilket nu har pågått sen i September månad. Satte även upp ett litet mål igen att kunna gå ner till 75% sjukersättning och starta igång ett företag.
Januari månad, drömmer om att få bort min sjukersättning samtidigt som sjukvården försöker få mig att släppa tanken om att bli av med min sjukersättning.
Har pratat med en nära vän när det kommer till att starta igång ett företag. Hon är väldigt tydlig med att det ska vara ett AB och inte enskild firma eller liknande.
Angående företaget så kommer jag kunna jobba vart som helst så länge jag har tillgång till en dator/mobil med internet. Höll på med detta som en hobby innan jag råkade ut för min olycka. Jag har kunder kvar som jag dessutom har regelbunden kontakt med, och jag vet att jag snabbt kommer få kunder just på grund av alla möjligheter man får med företag.
Men! Problemet är den att jag inte vet hur mycket jag kommer orka/klara av att jobba. Min när vän driver förövrigt en butik, och jag får jobba där 5 timmar i veckan " Allt enligt försäkringskassan regler, vi har även regelbunden kontakt med dom " Jag orkar jobba ungefär 2 - 3 timmar i veckan just nu. Jobbar enbart för att få det sociala och få känna att jag gör lite nytta.
Startar jag igång mitt företag, så kommer jag kunna ta mellan 1500 - 2000:- timmen för varje kund.
Går jag ner till 75% i sjukersättning så kommer jag förlora cirka 3500:- i månaden. Och behöver då plocka ut lika mycket varje månad för att gå plus minus noll.
Min tanke var lite att släppa planerna för företaget under 2025, och sen försöka spara under hela 2025 för att då starta igång ett företag under 2026, så länge min hälsa inte blir sämre.
Men vet inte hur jag ska spara på bästa sätt? Ska jag ha allt sparande på ett sparkonto, eller borde jag försöka spara i fonder/aktier? jag har noll koll som sagt.
Min totala inkomst från FK: 17 912:-
Mina fasta Utgifter:
Hyra: 8079:-
Hem och olycksfallsförsäkring: 280:-
El: Cirka 320:-
Hyresgästföreningen: 85:-
Mobil: 130:-
Bredband: 428:-
Icabanken: 35:-
Matbudget: 2500:-
Inga lån eller skulder!
Vad jag har kvar varje månad: 6055:-
Sparande just nu:
Buffert: 15.000:-
Sjukvård/Medicin: 4000:-
Sparande: 5000:-
Går jag ner till 75% sjukersättning och startar ett AB så kommer jag behöva lägga ner företaget om jag inte klarar av att jobba, då man inte får ha ett företag om man lever på 100% sjukersättning.
Så vad har ni för tips? Hur ska jag spara på bästa sätt för att våga ta steget att gå ner till 75% sjukersättning, men också känna att jag klarar att leva om något skulle hända.