Vill börja med att säga tack till alla som bidrar på detta fantastiska forum. Har läst många trådar och fått mycket inspiration genom åren!
Nu till min situation;
TLDR; 34 år, 74k i grundlön, 27k i bonus (garanterad bonus första året). Ca. 800k i dåliga lån som jag betalar 10k / mån. Sparar 20-30 k varje månad. 450k i privat sparande. Ca. 1MSEK totalt sparat till pension (allmän + premie). Får ut 50-60k efter skatt.
Long read;
Jag har 800k i lån som ger mig lite av en klump i magen. Vill gärna bli av med dem så fort som möjligt, men jag vet inte om det är smartare att spara ihop till säg 1-2 MSEK (vilket inte är omöjligt i min sits om det går bra på jobbet - ju bättre det går desto mer får jag i bonus) och betala av hela lånet med det / betala av lånen med avkastningen?
Eller är det smartare att bara betala av lånen pronto? Alltså lägga allt jag sparat hittills på lånen och sedan avsätta 20-30 k varje månad till att aggressivt betala av lånen med?
Har inga storslagna planer för framtiden, kanske nåt billigt 1-2 MSEK hus framöver om 2-3 år. Kanske fler barn (med min nya, har två sedan innan).
Lägger även undan 10k brutto till Max Mathiessen via jobbet, men funderat på att avbryta det med tanke på deras avgifter. Och det kanske är allmänt dumt att pensionsspara istället för att investera själv/betala av lånen?
Mitt sparande är blandat, men det mesta är på avanza. Har försökt placera själv och det har ändå gått bra skulle jag säga, +42% på ett år. Dock ned lite senast tiden iom Trump osv. Har tidigare tagit enorma risker på börsen - i princip gamblat och gjort 300k på en dag till 1M pp en vecka för att bränna allt nästa vecka. Dock ett beetende som jag nu lyckats få bukt med. Är mer långsiktiga och försiktig nu, med is i magen.
Är på gymmet så kanske inte lyckades få till bästa läsbarheten här men hoppas kontentan går fram.
Klumpen i magen är svaret på din gåta. Lägg all ekonomisk kraft på att bli kvitt den skulden. Lägg sen all energi på allt som blir möjligt därefter med din fria ekonomi.
Bra gjort att få bukt på beteendet. Alla har vi betalat ”stupid tax” någon gång i livet Stort lycka till!
Vad är räntan på lånet? Det känns som den viktigaste parametern för vad du ska göra. Om den är över 6-7% tycker jag du ska betala av lånet pronto (men ha en liten buffert ifall något oförutsett händer).
Du kommer troligtvis inte få bättre avkastning på börsen. Så det är en förlust att “betala lånen med avkastningen” eftersom avkastningen inte ens täcker räntan. Jag hade betalat av dessa så fort som möjligt.
Som tidigare sagt så betala av lånen fortast möjligt.
Bestäm hur stor buffert du behöver och använd sen resten av ditt sparkapital till att betala av hela det dyraste lånet på 307000 och så mycket som möjligt av det andra lånet. Därefter tar du både vad du betlalar på lånen idag och vad du sparar vilket blir 30 - 40 k i månaden och amorterar av det andra lånet med. När det är gjort firar du lite med något du tycker förbättrar ditt liv. Och sen börjar du investera motsvarande summa på börsen istället. Du har en bra inkomst och bör kunna vända den här skutan ganska fort om du bestämmer dig för det.
Jag ser inte att någon har nämnt det här men jag skulle fundera på att använda ditt sparkapital på börsen (tolkar det som 450k) till att betala av det så snabbt som möjligt. Generellt skulle jag säga att det viktigaste med ett sparande är att inte störa “snöbollen” men i detta fall känns det som att du skulle tjäna på att starta om med ett blankt papper och sedan trycka in allt du kan när dessa skulder är borta.
Håller med alla övriga ovan, dvs bestäm en buffert (tex 50k) och ta resten av sparpengarna och betala av lånet och att sedan betala av aggressivt på den kvarvarande lånesumman (med 30k/mån tar det bara drygt ett år).
Mitt tillägg är dock följande: När du är tillbaka på ruta ett så bestämmer du en enkel och tydlig strategi som du håller dig till (oavsett vilka “möjligheter” du tycker dyker upp)! Jag föreslår att du sparar i endast EN global indexfond eller Avanza Auto 6 fram till att du har EN MILJON sparat igen. Att du lyckats få 42% på ett år hittills är troligen ett lyckoskott - gå inte i fällan att tro att du är smartare än andra. När du är skuldfri och fått ihop en miljon har det hunnit gå några år, du har mognat och landat lite. Och känner du för det då, grattis, då är du berättigad att sätta av en liten del av nysparandet i en lekhink där du kan trada fritt.
Håller med de andra: Betala av lånet, men gör inte av med din buffert. Steg 1 är att se till att du aldrig behöver låna mer nån gång, och då behöver man en buffert. Steg 2 är att plöja ner allt du kan i att bli av med lånen.