Mitt första inlägg på forumet efter att ha lyssnat och följt Rikatillsammans på Facebook ett tag
Jag skulle vilja ställa en öppen fråga kring pengar jag kommer ärva inom en snart framtid. Jag har en egen idé kring vad jag bör göra, men jag tänker att jag skulle vilja ha “öppna svar” här först.
Jag kommer att ärva ca 3-3,5 miljon kronor inom ca 6 månader, det är inte pengar som kommer med glädje men jag tänker att vi här kan bortse från det i detta inlägg.
I dagsläget får jag och min fru ut ca 35 000 kr i månaden. Inom en snart framtid (Minska föräldraledighet och nytt jobb) så kommer vi få ut ca 47 000 kr i månaden netto. Inom ytterligare ca 1,5 år så kommer vi få ut ca 60 000 kr i månaden netto. Vi är båda strax över 30 år gamla och har två små barn.
Vi har precis köpt hus och har i dagsläget endast ca 20 000 kr sparat i buffertspar + ca 20 000 kr sparat i indexfonder. Läget är absolut inte optimalt, utan vi har för avsikt att oavsett arv framförallt öka på buffertsparet. Huset är inköpt för 2 200 000 och vi la våra sparpengar på kontantinsatsen, lagfart, nödvändiga inköp till huset.
Skulder idag ser ut som följer (tillsammans, gemensam ekonomi):
1 530 000 kr i huslån (ränta 3,89 % bundet tills 2026 februari)
500 000 kr i CSN-lån
470 000 kr i privata skulder (Ränta 4 %, betalas av månadsvis, föräldrar)
Frågan lyder helt enkelt, hur hade ni valt att använda pengarna från arvet? Hur bör vi tänka kring framtida inkomster? Betala av skulder, investeringar, räntekonto?
Ställ gärna följdfrågor, t. ex kring nuvarande plan osv
Om det vore jag: Betala av lånet till föräldrar, inte nödvändigtvis av ekonomiska skäl å er sida, utan helt enkelt varför ska de ha pengar utlånade till er när ni sitter på flera miljoner i likvider. Lite sparkonto som en buffert, resten investerat på börsen i indexfonder, global och svenska efter tycke och smak.
Betala tillbaka privatlånet. Betala inte CSN mer än den vanliga debiteringen. Behåll huslånet. Sätt undan en rejäl buffert på räntebärande bankkonto utan bindningstid (t ex Morrowbank ger 4 % med tillgänglighet på 1 dag och insättningsgaranti). Sätt resten i indexfond.
Först och främst så beklagar jag!
Jag håller med många här.
Mina hade gått åt nedan i prioordning:
Skulder Håller med de andra i att jag hade fokuserat mig på privata skulder och låtit resten ligga För att vara konkret: Betala av de 470.000kr
Buffert Få upp buffert till en rimlig nivå så att ni “slipper spara för detta” månatligen. För att vara konkret: 3-6 mån utgifter (säg en 150.000kr)
Investeringar Boosta investeringarna, jag går alltid på fonder och främst indexfonder. Kanske robot?
För att vara konkret: Barnspar, mellanriskhink och en passiv hink (hit går nog merparten) och för att följa exemplet att distribuera pengarna om det var jag: Barnspar: 300.000kr, mellarisk 500.000kr, passiv: 1.200.000kr
Njuta av pengar Hade lagt av en “rejäl” summa till att “njuta av pengar”, jag tror stort på att man inte bara ska lägga undan pengar för att njuta långt fram, utan här och nu också. I mitt fall kan det vara resor, renovering, välgörenhet, kanske en peng till föräldrarna att njuta av, “lekhink” etc. För att vara konkret: 500.000kr
Har ingen insyn i era liv men försökte ta och köra exempel om det var jag i fetstilt.
Jag gillar sinnesro…Riktigt brutala saker HAR hänt mer än en gång.
Jag skulle betala på huslånet så ni hamnar under 50% belåning. Det känns bra att slippa amortera och hålla nere räntebetalningar. Inte optimalt om ekonomin går som tåget men…
När vi var unga föräldrar hade vi stor tur och vårt 5 åriga bundna lån tog oss förbi en tid när 2 familjer i släkt och vänkretsen kände sig tvungna att låsa sin rörliga ränta som tyvärr stigit okontrollerat förbi nivåer man inte klarade av.
Dom låste båda sina lån på 16% ränta i 5 år.
Shit happens…
Dom familjerna kunde verkligen hålla sig för skratt och att flytta närmaste 5 åren gick inte i praktiken. Ingen vill överta dom lånen.
Jag betalade av CSN ca 100.000 bara för att det kändes bra att slippa den måndsutgiften. Inte ekonomiskt smart alls pga den låga ränta på CSN,
Räntesmällen ovan är i paritet med chocken när jag kollade nya bundna elpriset för ny 3årsperiod för ett par år sedan. Vi hade 45 öre per kWh. Nya budet jag fick var 5.00 SEK per kwh för bundet ny 3 års period. ( körde rörligt istället. )
När vi var full familj på 4 i våra 60-70-talshus utan större uppgraderingar när elen var billig på 90 talet drog dom husen runt 30.000 Kwh per år… OM vi hade fått såna elräkningar motsvarande en hel heltidslön hade vi gått i bankrutt som småbarnsfamilj med en som arbetar lite eller är föräldraledig.
Som sagt Shit happens.
Kände en familj som i dåliga tider fick sälja under lånen på huset pga arbetslöshet etc. Inte kul att i dagens pengar få 0,5 MSek i blancolån att brottas med som arbetslös. (Snart utan avdragsgill ränta dessutom).
Jag har även varit arbetslös kortare perioder och arbetat på små företag som var mycket konjunkturkänsliga.
Bra marginaler och plan B och C är inte fel.
Bra för er. Arvet försätter i en mycket bättre situation. Om jag var ni hade jag:
Amortera lånet till 50 %, därefter bästa möjliga rörliga ränta. Lös det bundna lånet så snart pengarna finns. Deala med banken om sänkt ränteskillnadskostnad för att stanna kvar.
Lös lånet till föräldrarna.
Sätt av till en rejäl buffert som täcker ekvationen hus och två barn. Ni har säkert bil också. Jag tänker mig att 6 månadsutgifter kan vara lämpligt.
I övrigt, spara på lång sikt med 100 % i globalt aktieindex.
Min tanke är definitivt att betala av lånet till föräldrarna, CSN-lånen ska vi inte röra.
Det jag får fortsätta fundera på är huslånet. Tror jag kommer lyssna på tipset att få ner det till 50 %, det hade dock varit skönt att få ner det ännu mer. Jag förstår fullt ut logiken i att inte göra så, utan då handlar det mer om en “känsla”.
Det hade blivit betydligt mindre i indexfonder till en början och mer månadsspar, förstår att det är en förlust långsiktigt. Dock ökar ju möjligheten att njuta av pengarna och att lätta kunna välja när allt ska gå in i spar och när vi kanske vill njuta av pengarna. I stället för att sätta undan “njuta” pengar. Lutar dock åt er rekommendation om 50 % på huslånet och sedan indexfonder, samt en rejäl buffert.
Är helt ense om investeringar i Indexfonder, några tips? Just nu kör jag Avanza Zero men har mer gått åt Avanza Global.
Betalar jag av lånet till föräldrar och 50 % på huslånet bör möjligheten öka till sparande. Bör jag öka på bufferten något eller enbart spara i indexfonder?
Hej, ha 80 % i en global indexfond, och max 20 % i Sverige eller annat spännande. Avanza Zero är billig (obviously) men täcker inte in hela den svenska marknaden utan de 30 mest köpta och sålda bolagen. Det anses vara bättre med en Sverigefond isf, tex Plus Sverige index