Hej!
Ny här på forumet och också rätt ny på att spara och investera. Jag har startat ett månadspar på 4000kr/mån hos Opti med en 50/50 portfölj då jag är lite osäker på om jag behöver pengarna inom 3-5 eller 6-8 år
Min fundering är hur jag skall lägga upp mitt sparande gentemot att betala av två lån jag har.
Jag har en snitt inkomst på ca 600kkr brutto per år och en fast månadskostnad på ca 16k (jag och sambon delar lika på 13k av dom)
Sparande 1 (buffert) 19kkr hos Investor B genom ISK på min bank
Sparande 2 (Pensionspar) 1000kr/mån hos Swedbank robur bas 50 (sparbankens egna rekommendation på deras ”pensionspar”
Nu när sambon har flyttat in och skall börja betala delar av utgifterna så kommer jag ha ca 10kkr att spara/investera/betal lån med och ändå ha pengar kvar att röra mig med för diverse utgifter och vardagslyx
Hur hade ni gjort? Sparat 4kkr per månad och betalt av det lilla och sen det stora lånet först?
Sparat 10kkr och betala av en större klumpsumma längre fram?
Självklart ska du betala av detta lånet så snabbt du bara kan. Att få nästan 9% riskfri avkastning på pengarna hade jag gjort alla dagar i veckan om jag fått möjlighet. Alltså ingen skillnad mot att betala av lånet. Med effektivränta så är säkert lånet en bit över 9 eller kanske närmre 15-20% om du har aviavgifter på typ 30-60 kr/mån.
Personligen hade jag betalat av lånen så fort som möjligt som steg 1.
Hur mycket har du sparat i opti? Om du har en liten summa där hade jag tagit ut det och lagt på lån nr 2 direkt.
Lycka till!
Edit: för att förtydliga så hade jag alltså inte månadssparat i opti samtidigt som de lånen består. Jag skulle avslutat opti, tagit ut allt och lagt mot lånen sen maxat in för att få bort lånen så fort som möjligt.
Betala av det dyra lånet först. Jag hade pausat allt annat sparande tills det lånet var helt borta.
Eventuellt hade jag kanske siktat på att jobba bort det större, men något billigare, lånet också ganska intensivt. Nästan 5% säker avkastning är ganska bra. Inte säkert man får mer på börsen kortsiktigt efter inflation ändå.
50/50 Låter vettigt om sparhorisonten är lite osäker.
Bas 50, väldigt dyr och onödigt defensiv om det är sparande till pension! Byt bort så snabbt som möjligt hade jag gjort. Hur långt har du kvar till pension? Mer än 10 år? I så fall lägg 100% i billigaste globala indexfond på din bank. T.ex Swedbank robur access global om du har swedbank.
Buffert i Investor? Det är modigt… Jag är en förespråkare av sparkonto till buffert. Vill inte ens ha ensilda aktier (även om det är investmentbolag) i det långsiktiga sparandet. Som du har nu, så är ditt buffertsparande, allra högst risknivå i ditt sparande.
Många här har redan sagt det, men jag upprepar också: dina lån är väldigt dyra, så 4.8 resp 8.9% garanterad direktavkastning är väldigt bra om du löser dem sånfort som möjligt.
På så kort tidshorisont som du planerar att använda pengarna skulle låst bankkonto med fast ränta kunna vara ett alternativ med rimligare riskprofil än opti 50/50?
Och så till sist, byt bankrådgivare. Något så kasst och dyrt som 50bas hos Swedbank som pensionsspar borde aldrig vara aktuellt för någon i din ålder.
Läs här i forumet varför.