Jag har en massa små skulder pga varit oansvarig helt enkelt tidigare i livet. Plus separationer och annat.
Det är nog 200k totalt spridda över 5 olika lån kanske. Ja ligger ungefär på 5000kr i månaden på dessa små lån. Varav mesta delen räntor.
jag har nyligen bytt jobb vilket möjliggjort att jag kommer få lite mer pengar över varje månad. Och vill få tips om hur jag skall tänka.
att sätta undan till buffert kommer jag göra med en del av pengarna. Men resterande. Skall man stoppa in på lysa eller är det bättre att börja beta av små lån fortare och på så vis efter hand få loss mer pengar?
Jag har tidigare blundat en hel del för pengar och således sitter jag i den sitsen jag sitter nu. Men bättre sent än aldrig tänker jag. Så vad skulle ni göra?
Attackera lånen så hårt du kan. Så mycket buffert som du känner att du måste ha och sen resten på lånen. Gör dig av med dem så fort du bara kan.
För bufferten så kan du tänka “Vilka utgifter skulle kunna dyka upp under tiden jag betalar av lånen?” De största och de mest osannolika kan du stryka och sen kan du ta något medel av det som är kvar och ha som rimlig buffert. Den kan kännas obekvämt liten - och det är okej tänker jag. När lånen är borta kan du fylla på den mer. Nåt att se fram emot.
Vill du ha mer hjälp att bedöma vad som skulle vara rimligt så kan du få det här på forumet om du delar med dig mer om din livssituation och ekonomi
Om räntan är ≥7% så definitivt. Lägre än så tycker jag du ska fundera på din likviditet. En liten buffert hade jag prioriterat innan avbetalning på ett lån med <7% för att undvika likviditetsproblem.
Skapa en viss buffert först. Denna ska säkerställa att du inte behöver ta fler dyra lån. Storleken får du bedöma själv baserat på vad som kan dyka upp helt oväntat och kräver mer än vad du får över en månad.
Därefter ska du göra allt du kan för att betala av lånen med högst ränta. Sen tar du dem i fallande ordning.
Jag skulle vilja säga att du bör bli av med alla lån som inte är vanliga bolån (under 3%) eller CSN-lån.
Därefter kan du börja spara/investera. Hur du ska tänka då finns det mycket skrivet om på RT, hittar du inte så kan du fråga då.
Men som sagt, jag hade attackerat lånen och inte tänkt på börsen alls i dagsläget.
Om inget nämnt detta så får du inget ränteavdrag på blancolån eller lån utan säkerhet. Med andra ord har alla dessa smålån blivit 30% dyare eftersom du inte längre får ränteavdrag för dem iom 2026.
Så attakera lånen och betala av dem OMG, överväg att sälja fonder för att betala av lånen. Eller baka in dem i ett bolån om det är möjligt.
Det här är en vanlig taktik för att beta av lån. Den kan kännas psykologiskt bättre, att man tydligare ser resultaten när man får färre räkningar och som du säger ”får loss mer pengar”. Den metod som innebär att du snabbast blir av med lånen är dock att du betalar lånet med högst ränta först, som de andra föreslår. Upp till dig hur du vill göra. Om det känns hopplöst och jobbigt så ta de minsta lånen först för att kunna bygga lite styrfart och självförtroende. Är du redan motiverad och helst vill optimera så jobba på högsta räntan först.