Amortera! Men hur?

Hej.
Jag har en fundering.
Mitt lån är uppdelat i 6 olika delar med olika upplägg med ränta och storlek.
Jag amorterar en del på samtliga lån men funderade på om det är den bästa strategin?
Ska jag istället lägga fokus på att amortera bort det största av lånet?
Eller det med högst ränta?
Eller är det helt enkelt så att jag har ett bra upplägg men kanske ska minska på något och öka i något annat hörn?

Tacksam för svar.
Vänligen,
Andreas

Vad är det för typ av lån? Låter inte som bolån när du har så många delar?

Jag har också 6 delar på mitt bolån. Swedbank hade som strategi att dela upp från början (4 delar) sen har vi utökat 2 omgångar med nya lån som följd.

Nu är planen att slå ihop och eventuellt flytta så fort jag tjänar på det (många delar har fortfarande låg ränta)

1 gillning

Mest ekonomiska är att amortera på det med högst ränta.

7 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Rätt svar är det med högst ränta, men är det inte stora skillnader och/eller nåt är bundet lågt och ett annat snart löper ut så kan det vara mentalt strategiskt att Lägga krutet på ett med oklar ränteframtid.

1 gillning

Tack för alla svaren.
Jag kan ju göra så här att jag redovisar mina lån så kan ni peka på det som ska bort först.
Är lite att slå in öppna dörrar men då får jag en second opinion iallafall.

Lån 1: 742 500kr.
Ränta: 1,28%

Lån 2: 742 500kr
Ränta: 2,88%

Lån 3: 79 976kr
Ränta: 2,08%

Lån 4: 48 600kr
Ränta: 2,48%

Lån 5: 224 146kr
Ränta: 1,28%

Lån 6: 194 800kr
Ränta: 2,89%

Sen är ju frågan om banken tillåter att jag gör en sådan manöver?

Ja, det finns ju ett kortsiktigt ekonomiskt korrekt handlande vilket är att amortera på det med högst ränta.

Det kan finnas en psykologisk fördel att amortera på det med lägst belopp först, lån 4 i ditt fall och vidare lån 3 osv. Det kan skapa en känsla av momentum som ger ökad motivation, vilket då kan få en långsiktigt bättre effekt på ekonomin.

5 gillningar

Du får börja med att fråga banken om den godkänner att du ändrar amorteringsplaner på bundna lån.

Givetvis är det helt vansinnigt att amortera lån med väldigt låg ränta, om det finns dyrare att amortera först.

Med visst finns det en viss poäng att av psykologiska skäl om möjligt beta av lån 4 först. Själv är jag rationell och hade inte gjort detta. Jag hade börjat med lån 6.

1 gillning

Tack för svaren!
Banken godkände att göra på detta viset.
Ska jag vara få tummen ur med🤣
Blir som det ser ut nu att börja beta av lån 6.

1 gillning