Har bostadslånet uppdelat i 5 delar. Nu ser jag att man, åtminstone hos SBAB, kan välja hur man vill fördela amorteringen (amorteringskravet).
Skulle ni amortera hela beloppet på det lånet som är störst, eller spelar det ingen roll om räntan är samma på alla 5 lånen?
Varför skulle det vara bäst att amortera på det största lånet?
Jag hade kanske amorterat på det minsta lånet, i hopp om att kunna lösa det så småningom.
Hmm nej kanske så, tänkte på att kanske räntekostnaden blir lägre om man amorterar mer på största lånet…
Amorteringen som sänker skuldbelopoet är lika stor oberoende på vilket lån som amorteras. Du får ju inget bidrag av banken bara för att du väljer det största lånet.
OK tack, då finns det ingen mening i att flytta runt på amorteringen, förutom det du var inne på att det kan kännas bra om man försöker lösa det minsta lånet först.
Om räntan är identisk på alla 5 lånen så spelar det ingen roll alls.
Det kanske kan kännas lite bättre rent psykologiskt att amortera enbart på det minsta lånet för att se det krypa neråt 0.
Om du däremot har olika räntor så är det så klart bäst att amortera på den lånedel som har högst räntesats.
Eftersom jag gillar och förespråkar att ha endast en lånedel hade jag betalat av det minsta först osv, för att beta av antalet delar så fort som möjligt ![]()
En fördel med att minska antalet delat är att många banker tar ut en avgift per lån vid till exempel säkerhetsbyte.
En fördel, kan jag tänka mig när jag killgissar, med att amortera på en del av lånet är att det är lättare att låna upp på det skuldebrevet.
@Nestor, du som är kunnig i hur det går till. Du kanske vet om det spelar nån roll när man vill låna upp om man delar det på flera brev eller tar allt på ett?
Man skriver alltid ett nytt skuldebrev.
Men “lättare” blir det ju i så motto att amorterar du exempel 100 000 kr på ett villalån, så behöver du inte ta ut någon ny säkerhet på detta belopp.
Att dela upp ett lån på flera skuldebrev har den fördelen att vill man binda en del av befintligt lån, så slipper man att skriva ut nya skuldebrev.
Dave Ramsey förespråkar att man amorterar ( betalar av ) det minsta lånet först - även om det finns lån med högre ränta. Tanken är att man snabbare skall komma in i känslan att lånen försvinner - allt på på resan till att bli helt skuldfri.
Nu har jag inte längre några lån men jag tycker att logiken håller. Privatekonomi är inte bara indexfonder med låga kostnader - utan även psykologi och sitt förhållningssätt till pengar.
Spelar ju ingen roll, men amortera på minsta lånet. Annars tycker jag att det är bra att ha det uppdelat, så att man kan ha olika löptider. Just nu har jag 3 månader på alla 4 lån, men räntan på de olika lån byts inte samtidigt längre. Då får man ränteändringarna lite utspritt.