Omfördela amortering av bolån

Hej!
Testar att bolla en fråga om amortering på bolån här.

Jag har ett bolån på ca 2,4 msek. Det är uppdelat i två lika stora delar enligt följande:

1. Ca 1,2 msek med 1,20% ränta, bundet till december 2022
  2. Ca 1,2 msek med 1,28% ränta, bundet till december 2023
    Idag amorterar jag totalt 4000 kr/månad, 2000 kr per del.

Jag står alltså inför att omförhandla halva mitt lån i december. Vi säger att den nya räntan för den delen blir 3% (bara ett räkneexempel, baserar inte det på något).

Min fråga är om det skulle vara värt att i samband med en sån omförhandling styra om hela amorteringen till den “dyra” halvan?
Med 3% ränta skulle räntekostnaden för den dyra halvan bli ca 3000 kr/månad, om jag lägger all min amortering på den delen kommer jag under 2023 ha amorterat av ca 48000kr, och min räntekostnad (förutsatt att jag ligger kvar på 3%) kommer då vara 2875 kr/månad.

Det känns som en droppe i havet att lägga ett helt år på att få ner min räntekostnad med 125 kr. Då är det dessutom dags att omförhandla andra halvan, och vem vet vilket läge ekonomin befinner sig i då, så det kan ju ändå innebära att hela lånet skjuter i höjden, då har jag ju inte amorterat alls på den andra halvan på ett år osv osv.

Är det värt att göra det enbart pga den matematiska principen, eller är det för lite pengar över för kort tid och med för många osäkra variabler framöver? Bör man sitta still i båten och bara beta av båda halvorna i samma takt oavsett ränteläge eftersom detta kommer ändras kontinuerligt?

Hej,

Ser det varit tomt på svar här… kan tyvärr inte supporta - mer presentera att jag sitter i en liknande situation där vi har tre lånedelar med olika räntesatser och bundet med kvarvarande 3, 24 respektive 36 månader. Mitt val ligger nu i att välja hur amorteringen ska fördelas. Har fram till nu amorterar på det lån med längst bindningstid och även högst ränta. I dagsläget så har nu den rörliga delen börjat överstiga det lån som amorteras på och jag har fått valet av banken att lägga om amorteringen om jag vill. Alltså:

Lån 1 - bindningstid 3 mån, ränta 3,54%
Lån 2 - bindningstid 24 mån, ränta 3,06%
Lån 3 - bindningstid 36 mån, ränta 3,34%

Jag kan ju nu då ändra amorteringen till det lån med högst ränta just nu - lån 1- men jag vet ju inte om det fortsatt kommer vara det mest lönsamma om jag räknar med en höjning på 0,5% (pga riksbankens höjning av styrräntan med 0,5% i feb) samt en till höjning på 0,5% (smenmigt prognos av riksbanksbesked senare 2023). Det kan ju innebära att Lån 1 kommer ligga kvar på högst ränta fram till Lån 2 ska bindas om och jag kan då flytta amortering till Lån 2 om det då åker upp i ledningen i ränte-racet :slight_smile:

Det kan ju också vara så att rörliga räntan hinner komma ner igen under 24 månader och att det då varit smartast att lägga amorteringen på 36-månaders-lånet, Lån 3, eftersom det under hela perioden är det lån som i snitt haft högst ränta.

Jag försökte börja ställa upp ett exceldokument för att räkna på olika scenarion men inser att det är mer komplicerat än vad jag är kunnig i excel (eller tänka ut ett logiskt sätt att ställ upp det hela på)

Någon som är grym på detta eller som redan räknat på liknande scenarion och kan hjälpa till med att knåpa ihop excellsnurra för att kunna ge en fingervisning?

//Christian