I vilken ordning ska jag fylla på hinkarna?

Angående Fyra-hinkar-principen. I vilken ordning ska jag fylla hinkarna?

1 gillning

Buffert allra först!

Sedan skulle jag börja investera i både mellanriskhink och passiva hinken samtidigt. Rätt ordning egentligen är väl kanske mellanrisken först innan den passiva. Men jag tycker att det är bra att komma igång så snart som möjligt med den passiva. Då man gärna vill att den ska få jobba så länge som möjligt.

4 gillningar

Jag har börjat med buffert och högrisk - mest för att jag ser ganska liten poäng med mellanriskhinken där jag är i livet just nu.

2 gillningar

Håller med ovanstående skribenter.

Buffert-hinken är viktigast. Den ska fyllas först, innan första aktien eller fondroboten köps.

Därefter är det lite hugget som stucket beroende på livssituation. Har man ett boende så fyller den ofta upp mellanriskhinken och då kan man köra på den passiva (högrisk)-hinken direkt.

Ett annat sätt att se det är att mellanriskhinken är ett sparande för mål på 3-7 års sikt. Har man inga ekonomiska mål på den tidshorisonten, utan bara längre, då kan man köra på den passiva.

2 gillningar

Så buffethink har inget med köpa fonder/aktier eller fondrobot att göra alls? utan är på bank med ränta (förhoppningsviss) och insättningsgaranti?

2 gillningar

För mig är bufferten 20/80 fördelning på lysa.

För mig är den faktiskt lönekontot, men lite “utfasat” på månadsbasis då jag vet att jag har en fast anställning, jag vet min sparkvot (som jag kan strypa på två minuter via nätbanken) och i yttersta nödfall kreditkortet. Dvs, den 24:e i månaden kan den få vara lägre än den förste.

Trots det har jag ändå ett halvårs utgifter där och tycker inte jag behöver slå knut på mig för 1% ränta på ett sparkonto.

1 gillning

Personligen vill jag ha min buffert väldigt lättillgänglig. Jag har för nuvarande en väldigt stor (för mig) buffert då jag planerar köpa hus inom några år och det kommer behövas pengar för renovering samt större buffert pga att jag då kommer äga hus.

Jag har min buffert uppdelad ungefär såhär just nu.

40% sparkonto
40% 20/80 portfölj
20% kreditkort

2 gillningar

En skuld på några hundra tusen med 4-5% ränta ska betalas först innan sparande börjar? Eller smartare att betal av och spara samtidigt?

Det är blanco lån

Med så pass hög ränta skulle jag prioritera att betala av. Det är ”riskfri avkastning”.

3 gillningar

Givet att du har den bufferten du måste ha för att överleva de värsta oförutsedda händelserna. Då sparar du inte en krona innan alla blancolån med sådan ränta är avbetalade.

Betala av lån med 4-5% ränta är samma sak som att investera och få 4-5% avkastning. Fast till absolut noll risk. Det finns inga investeringar som ger så hög avkastning till noll risk.

3 gillningar

om jag inte har den buffert då? @Nightowl

Då sparar du ihop allt du bara kan till en sådan buffert på konto med insättningsgaranti :slight_smile:
Sen när du har den så betalar du av blancolånet så fort du kan.

1 gillning

Spara först ihop en buffert (bara så att det täcker det som verkligen kan bli akut). Bor du i hyresrätt så lär det räcka med kanske max 25000kr (typ bilen går sönder). Har du ingen bil heller och bor i hyresrätt så räcker säkert 10000kr ganska långt om du har en fast anställning.

När du fått ihop det så maxa amortering tills du blir av med lånet.

2 gillningar

Lyssnade på ett avsnitt där rika tillsammans sa att betala av skuld först och blev besviken då jag är taggad att spara och har en plan. Så kör på era tips :slight_smile:

Jag bor i hus dock

Känns overkligt att va skuldfri men det finns tyvärr människor som sitter värre i skiten än jag.

Använd motivationen till att amortera :slight_smile: Du får se det som ett typ av sparande.

Om du bor i hus antar jag du har bolån? Bolån brukar man inte räkna med att man behöver betala av innan man börjar investera. Men då gäller att man har tillräckligt låg ränta.

Men blancolån med en ränta på 4-5% kostar på. Ett lån (framförallt med så hög ränta i dagens läge) är ränta på ränta effekten som jobbar emot dig. Därför är det oerhört viktigt att betala av (vilket faktiskt är ett sparande) sånna lån.

Om du har hunnit amortera ner ditt bolån en del så kanske du kan baka in ditt blancolån och få ner räntan?

Hus lån med bra ränta

Precis köpt hus :confused: