Hej alla fantastiska kunniga läsare, Jan och Caroline
Jag har i månader satt mig in in i allt som har med sparande, investeringar, pension, vardagsekonomi osv tack vare Rikatillsammans. Ett stort tack, då denna sida fullkomligt ändras hela min syn på pengar, konsumtion och investeringar och livet i det stora hela.
Nu till min fråga då jag behöver råd från någon mer kunnig.
Jag och min man har städat upp vår ekonomi och genom ett ihopbakslån lyckas sänka våra månadskostnader med ca 13.000 kr.
Lånet var vid start på 340.000 kr, ett annuitetslån på 12 år (144 månader).
Ränta 5.95% (effektiv ränta 6.3%). Sammanlagt inbetald skuld efter 12 år slutar på 481.248 kr.
Månadskostnaden för lånet är 3348kr (varav 1687 kr är ränta).
Vi har startat ett ISK konto på Nordnet och månadssparar nu 4000 kr enligt Globala barnportföljen, sparandet är långsiktigt på minst 15 år samt ett barnspar i KF på nuvarande 600 kr (vi har 3 barn) som vi tänkt höja inom kort.
Då vår gemensamma inkomst i september kommer bli högre undrar jag nu hur vi borde fördela dessa pengar. Ska vi dubbla avbetalningen på lånet eller dubbla månadssparandet i pengamaskinen?
Helt enkelt om man ser långsiktigt på det hela, kommer vi genom avkastning i pengamaskinen att få ut mer än vad vi blir tvungna att betala i ränta för lånet under en 12 års period? jag får inte ihop matten nämligen.
Att tillägga: Vi bor i hyresrätt men har enuthyrningsdel med inneboende så vår hyreskostnad blir bara 3000kr/mån.
Vi har inga bostadslån, inget billån men 2 CSN lån.
Vi har inget problem med den känslomässiga delen gällande att ha ett befintligt lån, dvs det känns viktigare att få igång ett långsiktigt sparande. Då vi fått ner våra utgifter med hela 13000 kr tack vare ihopbakslån och andra nedskärningar upplever vi en mycket bättre livskvalitet än tidigare. Så vill inte bli av med lånet snarast möjligt och därmed sluta spara i pengamaskinen utan undrar om vi framöver ska prioritera att spara 8000 kr i pengamaskinen vs att betala av 7000kr på lånet?
PS. Har tänkt att byta bank inom kort och planerar då även att försöka flytta lånet och förhandla ner räntan.
TACK för att du orkar läsa detta långa inlägg och hoppas någon vill svara.
Trevlig sommar