Hej!
Jag försöker lura ut vilket som är fördelaktigast just nu, att betala av ett lån med rörlig ränta, fn. 3,64% eller spara i Länsförsäkringar global indexfond. Räntan är avdragsgill i min enskilda firma. Tacksam för synpunkter. Det är ju det där att man gärna vill ha lite själsfrid också, vilket gör avbetalning lockande, men spontant ser det ut som en dålig affär.Frågan har varit uppe tidigare men jag hittar inga färska inlägg från nu när räntan börjat skena.
Om man förväntar sig högre avkastning på investering jämfört med räntan på lånet så är det ju matematiskt fördelaktigt att investera de lånade pengarna.
Men vi är alla olika och personligen mår jag mycket bra av att vara skuldfri trots att jag får lägre avkastning av obefintlig hävstång.
Om du inte vet vad du ska göra så finns ju alternativet 50/50.
Förutom tidigare svar så kan man också fundera på hur stor del av ens kapital som skulle gå åt att betala av lånet. Försvinner allt sparade/investerade medel eller bara en bråkdel.
Tex om du har kommit så pass långt i ditt investerande att ränta på ränta effekten har börjat kicka in så vill man kanske inte tappa den effekten för att betala av lånet.
Instämmer med detta. Jag tycker att det borde vara allas målsättning. Har man svårt att bygga nytt kapital igen är anledningen att återbetala lån ännu större, kan jag tycka.
Börja med att spara ihop en buffert på konto. Amortera sedan tills belåningsgraden blir hanterbar. I takt med att du närmar dig målbelåningen kan du växla över till aktier. Kring 50-60% belåning borde det finnas utrymme för risksparande.