Betala av bolån eller inte?

Hejsan!
Jag är helt ny här på RikaTillsammans, så hej på er allesammans.
Jag börjar närma mig 50 år och har som mål att gå i pension några år tidigare än pensionsålder. Ju tidigare ju bättre.
Min fråga till er kunniga är om jag ska betala av mitt bolån i dessa tider som råder. Eller om jag ska investera pengarna på börsen? Jag har hyfsade aktiekunskaper, men har som de flesta andra gått lite sämre senaste månaderna. Jag har ett lån på 500.000kr och lite drygt 560.000kr i kassa/aktier/fonder förnärvarande. Från 25:e januari så kommer jag bli tvungen att förnya mitt bolån och som det ser ut nu så kommer det stiga från 1.8% till drygt 4.5%. Jag har inga direkta utgifter att prata om egentligen utöver lånet. Låg hyra och ingen bil. Så jag kommer ha ca 65% kvar av lönen efter lånet (4% från januari -23) och andra fasta avgifter är betalda. Man brukar ju räkna med att avkastningen på börsen ligger i snitt runt 7% per år, men kommer den verkligen att göra det närmsta tiden framöver?
Så… betala av bolånet eller investera?

Tack
Andreas

Hej och välkommen hit!

Det är alltid svårt att ge råd då det handlar om hur man reagerar individuellt på olika situationer och vad man tror om börsen. Men, som en i samma ålder som du och baserat på din beskrivning av läget och vad jag själv tror så känns avbetalning med kommande tidigare planerad pension som en väldigt vettig väg att gå. Att investera nu kan gå åt precis exakt vilket håll om helst. Mest tror jag på sidledes ett bra tag framöver. Pengarna du sparar efter det kan du ju med fördel investera och ganska snart bygga upp ett nytt sparande förutsatt att lönen är okej och du fortsätter ha låga utgifter.

5 gillningar

Jag skulle välja att vara skuldfri då… Inga skulder som drar ränta å osäkerheten framöver me olika stigande utgifter gör att om man vill investera så behöver man inte oroa sig allt för mycke…

2 gillningar