Avgöra om man skall betala av bolån eller vara kvar på börsen

Hej,

Kort så sitter jag och undrar lite om det är lönt att betala av mitt bolån eller att investera dessa pengar på börsen istället. Idag har jag ett sparkonto med tillräckligt pengar för att täcka det lilla jag har kvar i bolån.
Då blir min fråga - är det lönt att investera dessa pengar (ca. 150k), eller ska jag betala av mitt bolån.

Jag har resonerat som följer:

Bolån
Ränta 4,54% (Summa: ~150k)

Mitt avanza det senaste året
Avkastning -18,89%

I och med att jag har en mindre förlust i ränta på lyan jämfört med börsen så verkar det vara smartare att betala av bolånet - kontra att investera dessa pengarna på börsen.

Resonerar jag rätt, har jag missat att ta med något av vikt i mitt resonemang?

Oavsett vilket du väljer finns det för- och nackdelar med båda alternativen. Välj det som känns mest rätt för dig.

150 000 är inte ofantligt mycket och jag personligen skulle betala av hela lånet (jag var i din sits och gjorde precis så och är nu helt skuldfri). Men andra kommer förklara för dig att på lång sikt är det matematiskt mer korrekt att lägga dessa på börsen eftersom avkastningen över tid överstiger räntekostnaderna. Ytterligare andra kommer säga att du ska belåna bostaden ännu mer och lägga allt det där på börsen.

Men som sagt, välj det alternativ som ger dig bäst sömn om natten. :blush:

12 gillningar

Betala av ditt bolån och spara nya pengar för börsen. Det är svårt att bygga upp eget kapital om du samtidigt ska bygga upp någon annans.

5 gillningar

Herrarna ovan är kloka så jag håller med. Hellre fokus på en grej. Allt du kan spara och investera efteråt går till dig själv. :slight_smile:

1 gillning

Har du minus 18,89% på ett år ska du nog först se över dina placeringar.
Hur riskbenägen du är.

2 gillningar

Uppskattar feedbacken, dock önskar jag att i denna tråd inte gå in på avanza siffrorna något djupare.

De dåliga siffrorna härstammar pga. ett par USA aktier och BICO f.d Cell Ink som dragit ner portföljen. Jag förstår varför jag gjort ett dåligt år. Har lagt om i portföljen i omgångar.

1 gillning

Noterat, tack för feedback!

1 gillning

Jag skulle också titta på vilken fastighet jag äger. Exempelvis om den ligger i ett attraktivt läge, är driftssnål utan renoveringsbehov och lågt belånad skulle jag nog inte engagera mej i lånen så mycket.
Då kommer det alltid finnas köpare.
Förutsatt då att man har en god ekonomi i övrigt.

Det är ju givetvis ett teoretiskt exempel, då det förmodligen inte stämmer på någon fastighet, men att bara stirra på lånen tycker jag är fel.

Bra! Ja precis, det har jag tagit i beaktning i min tankeverkstad. Tack!