Investeringsstrategi tidigt i livet med lån?

Hej alla på forumet,

Jag har lyssnat på i princip alla avsnitt i många år och även hängt en hel del här på forumet. Fantastiskt glad för att Jan startat den här gemenskapen och ett toppenforum som är öppet för alla typer av människor för att få hjälp.

Med det sagt borde jag veta rätt svar på min fråga, med tanke på alla timmar jag lyssnat och läst :blush: Men som vi vet är ekonomi och investeringar inte alltid rationellt.

Jag och min flickvän är 29/28 år och har lön på ca 40 000 innan skatt. Vi vill åka på en lång resa inom några år samt köpa hus därefter (om möjligt, vill göra ett klokt val och vara rationell med möjligheterna).

Hon har ett studielån från England som är på 450 000 sek och med en ränta på 7,2%. Hon har betalat av det då och då och investerat i Lysa och sparkonto. Finns även ett CSN lån.

Rationellt är det ju ingen vidare idé att investera och inte betala av lånet när det är så mycket ränta, men samtidigt vill vi båda göra annat med pengarna. Jag stöttar självklart henne om hon vill betala av lånet helt men hon bryr sig väldigt lite om ekonomi, men jag vill gärna hjälpa till.

Har ni tips på vad som är bäst att göra i den här situationen? Betala av lånet maximalt varje månad eller investera parallellt? I så fall hur mycket?

Alla tankar uppskattas, tack. :pray:

Räntan motsvarar ju ungefär det man förväntar sig i avkastning på börsen så jag hade personligen lagt allt krut på att betala av lånet. Men bara för att det är matematiskt korrekt så behöver det ju inte kännas bra och då hade jag istället gjort både och, exempelvis lagt hälften på lånet och hälften på investeringar.

Resan som ni vill göra bör ni spara till parallelt tycker jag, helst på ett sparkonto. Hus kanske också sparkonto men om det ligger många år (definitivt mer än 3 år ÅTMINSTONE) fram i tiden kan man ju spara i exempelvis 50/50-portfölj med räntor/aktier inledningsvis.

3 gillningar

Jag skulle oxå valt 100% på att lösa lånet så fort som möjligt…

2 gillningar

Jag instämmer med övriga! Över 7% ränta (se det som garanterad avkastning) är för dumt för att låta bli :slight_smile: Absolut inte säkert ni får så bra avkastning på börsen, framförallt inte riskfritt.

4 gillningar

Instämmer med dom andra. Gör er av med lånet så snart ni bara kan. Över 7%i ränta är blä…
Riskfri avkastning över ca 4% finns inte att få. Ingen vet om över 7% efter skatter mm kommer funka i framtiden på placeringar.
Ni bör helst hålla igen på konsumtion kraftigt och bara ha akutbuffert som sparade medel innan lånet är borta. Möjligt undantag från det kan vara om era inkomster snabbt med säkerhet kommer att öka närmaste åren. Då kan man rimligen vara lite! mer spendersam. Att inte amortera allt kan också på ett (dyrt sätt) ge tillgång till delar av en kontantinsats till bostad.

Tack för alla svar. Får bli att fokusera på att betala av lånet så snabbt som möjligt. Kanske så att jag tar en större del av hushållsutgifterna så hon kan betala av snabbare, är ju viktigt för oss båda.

1 gillning