Är ensamstående med 1 barn hemma. Har huslån på 2 500 000. Husets värde ca 5 000 000. I övrigt god ekonomi. Kommer få förtida arv på ca 1 500 000. Hade ni betalat av lånet eller investerat pengarna?
Jag hade investerat i en 60/40 portfölj hos LYSA och valt deras hållbara fond.
Vågar man skicka in allt på en gång, tro?
Det är alltid svårt att ge råd till andra personer när man inte har hela bilden. Men utifrån det lilla du skriver så skulle jag investera istället för att amortera.
En del personer har lätt för att koppla starka känslor till ärvt kapital och mår dåligt om arvet drabbas av börsnedgång. Mycket starkare känslor än för det kapital man själv har tjänat ihop. Beroende på vilken personlighet man har kan man överväga att amortera istället, för det egna välmåendets skull.
När behöver du pengarna? 5 år? 10 år? 20 år?
Jag förstår att man behöver veta lite mer. Det finns inga känslor kopplade till pengarna utan jag vill bara klura ut om vad som är smartast. Som livet ser ut nu behöver jag inte pengarna inom de närmsta 10 åren. Funderar också på om man isåfall ska pytsa ut dem på lite olika ställen och lite i taget eller sätta allt på ett bräde på en gång…
Det hänger på hur mycket räntan känns varje månad. Och om du klarar av en ränte smäll på 5% eller mer. Mitt råd är att om du klara högre ränta utan att behöva käke nudlar var dag. Investera allt. Kommer med tid tjäna mycket mer på det. Blir en höjd ränta för jobbigt så amontera tills det känns säker att klara en höjd ränta och investera resten.