Samla privatlån

Hej!

Jag gissar att dom flesta här kanske tycker jag är lite korkad, undrar hur jag hamnat i denna sits eller så. Men kanske finns det också några som varit i min sits.

Jag har förr varit så noga med min ekonomi, sparat, investerat, gjort en budget varje månad osv. Sen har saker hänt, jag har blivit tvungen att flytta, många oväntade utgifter, jag blev sjuk och inkomsten därmed lägre. Till slut var bufferten tömd, alla aktier sålda och utgifterna högre än inkomsterna.

Just nu är det på håret att jag går runt varje månad, och då är sparandet på noll. Det har gjort att oväntade utgifter och liknande har jag behövt ta lån för. Försöker nu komma på fötterna igen ekonomiskt. Långsiktigt är planen att byta jobb och öka min inkomst, men det är inget som sker över en dag. Det andra som skulle hjälpa mig att få ihop budgeten är att minska mina lånekostnader. Jag har idag 3 privatlån på totalt 180 000 kr. Räntan är mellan 10-14 procent på dom olika lånen.

Jag hade en tanke om att samla lånen skulle göra det billigare per månad, men har inte hittat någon långivare som är villig att samla mina lån, har testat Lendo och Sambla (och jaaa jag vet att man kanske inte ska testa båda sidorna då det ser dåligt ut på kreditupplysningen). Det alternativ som finns kvar är eventuellt Anyfin. Det som oroar mig där är att räntorna är rörliga. Det känns inte så kul imo.

Någon som har erfarenhet av Anyfin? Ska jag oroa mig över rörlig ränta? Andra tips på hur jag kan gå till väga för att samla mina lån?

3 gillningar

Börja i rätt ände och kontakta budget- och skuldrådgivaren i din kommun.

2 gillningar

Vet inte riktigt vad dom skulle kunna hjälpa mig med?

Min budget är genomarbetad, det finns inget att dra ner på i dagsläget, mer än sänka lånekostnader. Matkostnaderna är pressade, tyvärr sätter min sjukdom stopp för att komma ner på lägre summa där. Alla försäkringar som går att byta utan risk (hem, bil) jämförs varje år. Elen har jag i några månader till ett så förmånligt pris att ingen kunde matcha när jag tecknade. Kommer såklart jämföra på nytt sen. Mobilabonnemang kostar 130kr/månaden tror inte jag kommer ner under det

Jag har inga räkningar hos inkasso eller KFM och är ju absolut inte aktuell för skuldsanering. Och det verkar vara dessa grejer dom hjälper till med?

Nu kanske jag är glatt ovetande, men har man 180 k i blankolån så tror jag inte det gör något skada att man har två kreditupplysningar för man ska väl ändå inte ta några fler lån i närtid?

Ger första alternativet inga vettiga låneerbjudanden så ser jag inte skada in att slå en gång till hos en konkurrent.

Tror säkert du har strypt kostnaderna, det är ju inte 50 kr till på mobilabonnemanget som gör något skillnad utan det är som att lyckas köpa grädde på kampanj på matbutiken. Inte livsförändrande.

Jag har ingen erfarenhet av blancolån alls!

Det är precis den frågan du ska ställa till dom. Det kostar inget heller.

1 gillning

Jag är så imponerad att du vågar skriva här! Det tyder på en vilja att ta sig ur situationen! Bra början!

Kan du ringa dina befintliga lånegivare och diskutera villkoren? Det är ju trots allt bättre för de att ha kvar dig som kund än att du byter eller hamnar hos kfm.

En sista utväg innan kronkalle är att ändra löptiderna på lånet. Längre löptider ger lägre månadskostnad. Det är egentligen skitdåligt då du ökar totalkostnaden men kfm är ännu sämre.

Har du kollat i extrajobbstråden om möjligheter till att öka inkomsten?

Kan du hyra ut några prylar på Hygglo? Köp inga nya prylar i det syftet utan kolla på vad du har.

Satsa på säkra intäkter! Köp inga lotter eller börja med onlinespel. Det är bara den som anordnar spelet som tjänar på det!

Hoppa inte på några specialgrejer som att köpa bolåneskulder i Spanien eller att bärga sjunkna piratskepp!

Jobba säkert och metodiskt!

Fortsätt gärna skriv här under processen! Jag tycker du är stark och grym!!

Heja dig!

5 gillningar

Det är riktigt modigt av dig att göra ett inlägg kring din situation. Är du den enda personen i ditt hushåll eller finns det något annat som kan påverka din ekonomi. I klassisk lyxfälla-manér så har du gjort en budget och det är grunden till allt. Det skadar absolut inte att prova anyfin, då jag råkade prata med en bekant och han hade skulder till Klarna pga “köp-nu-betala-senare” och anyfin sänkte hans räntekostnad med några 100-lappar per månad (skulden var på 30K).

Skulle behöva se din budget för att se om det är något som sticker ut. Gällande maten så har kostnaderna för råvaror skenat iväg. Det blir att handla på kortdatum/lockvaror och anpassa måltiderna efter. Har du möjlighet att hyra ut ett rum och på så sätt få in intäkter? Själv har jag byggt basen på det Dave Ramsey:s 7-baby-steps. Du behöver ha en liten buffert för att hantera oväntade utgifter utan att behöva ta nya lån. Ränta-på-ränta-effekten funkar tyvärr på skulder också.

1 gillning