Sämst tajming med BRF och bil | Ska vi dra i handbromsen och börja om med hyresrätt?

Vi köpte vår lägenhet i en bostadsrättförening våren 2022, när vi flyttade in hade hade räntorna dragit iväg. Vi tog halva kontantinsatsen på privatlån, och har tyvärr inte haft möjlighet att betala av utan fått öka privatlånet sen inflytt. Utöver detta leasade vi en bil vars månadskostnaden ökade mycket. Iom att bostaden även tappat i värde är vi nu väldigt högt belånade och äger ingen bil.

Det låter ju digert men vi har rätt bra löner så vi klarar oss utan problem, men det grämer mig att dessa dåliga ekonomiska beslut inte tagit oss längre i livet. Andra med våran månadsinkomst sitter i radhus/hus i staden vi bor i.

Nu skulle vi behöva flytta till något större inom 1,5-2 år och jag funderar på om man ska dra i handbromsen och börja om? Sälja med förlust och betala av lånen och ta en hyresrätt och påbörja spara pengar till en ny kontantinsats? Eller ska man hålla ut så bostaden får återta delar av sitt värde?

Även privatleasing går ut i år, hur ska man tänka där? Kan ju såklart ta ett privatlån och köpa mig en billigare bil, alternativt fortsätta på leasing. Hur ska man tänka när man är så belånad som vi är?

2 gillningar

Otur med timingen, går inte att gråta över spilld mjölk. Däremot måste jag ifrågasätta hur ni tänkte när ni leasade en bil trots att ni tog privatlån till del av kontantinsatsen. Lånar man till kontantinsatsen är det sprutt-i-bang-bang-bil/buss/cykel som gäller tills den skulden är betald.

Vill du ha annorlunda resultat måste du göra något annorlunda. Sälja med förlust och flytta till hyresrätt kan absolut vara en sådan sak. Men titta även över annat.

3 gillningar

Jag skulle valt att bo kvar. Större bostad skaffar man enbart om man har råd. Vänta tills ni har råd om det sedan tar 1,5 eller 10 spelar mindre roll. Dumt att sälja med förlust om det inte är så att ni går back varje månad.

3 gillningar

Vad skulle ni tjäna ekonomiskt på att flytta till hyresrätt? Skulle ni få lägre hyra än vad ni idag betalar i avgift och ränta?

2 gillningar

Räntan kommer ju gå neråt så på så viss kommer de ju bli bättre med tiden. Dock skulle jag nog kolla upp alla utgifter, någonstans måste man ju dra ner.

Skulle köpte en skitbil helst kontant, helst inte haft någon bil alls om det är en möjlighet för en tid , tills man amorterat bort de värsta.

Vad andra har med eran lön är ganska orelevant man måste kolla på sin egen situation. Är helt övertygad om att ni kan hitta utgifter ni kan dra ner på.

Om ni kan vara mer flexibla med att byta boende till större skulle jag nog vänta tills det är en möjlighet, tills man har tillräckligt för en kontantinsats + lite sparat, om det här vad ni vill.

suger att rannsaka sin ekonomi, men ibland behöver man tyvärr det! Har ni bra löner så har ni ju trots allt bra möjlighet att ta er ut!

2 gillningar

Välkommen till forumet @spoof508!

Som @Guldfeber skriver, ingen mening att slå på sig själv för att man hade kass tajming. Jag har många exempel på det också i mitt liv. Så i ånger hittar man ingenting. En bättre fråga att ställa sig är:

• Vilka är de 3 bästa sakerna med den situationen som ni har hamnat i just nu? (svara gärna nedan).

Vidare tänker jag:

Det här är bra. För att vi ska kunna hjälpa dig, hur mycket går ni plus idag? Hur mycket kan ni spara? Återkom gärna även med hur stort privatlånet är.

Säg gärna något mer om det här.

Går inte riktigt säga något om med tanke på att vi inte har all info.

Hänger ihop med de övriga frågorna, men jag håller nog med de andra att 1) överväga om bil behövs överhuvudtaget då det käkar pengar och 2) om den behövs att ha en billig.

3 gillningar

Hmm,

Förstår, du/ni har tiden på er sida nu? Så bo kvar och sälj när marknaden är bättre. Bostäder ökar nu kraftigt i pris, det kommer du att se framöver. Många statistiska index kör med tre månaders glidande medelvärde så statistiken visar inte nuvärdet. D v s att priserna går uppåt, då räntebanan hela tiden skruvas ned. Har du 4,75% rörlig ränta idag så är nog troligen denna en bra bit under 4% nästa år (men det är inte skrivet i sten, utan en gissning utifrån dagens parametrar)

Angående privatleasing, jag har själv min senaste elbil på privatleasing och behovet av bil motsvarar inte priset. De tidigare tre elbilarna gick jag plus på (senaste +500kr/mil, ja sen rullade bara 200mil och 115k blev vinsten). Sen lite omkostnader med däck och el.

Jag rekommenderar inte privatleasing om du inte vet att du har behovet för de valda milen i kanske 3 år som kontrakten brukar löpa på. När bonusen fanns för elbilar (70kkr) så blev kalkylen lite annorlunda då bonus dras ifrån pris exkl moms. Men i dessa tider hade jag nog köpt en billigare bensinbil, alltså inte privatleasing.

En fördel med privatleasing är att du inte äger bilen, d v s det syns inte några lån i UC. Sen får man såklart samvetsgrannt kryssa i rutan om privatleasing när man söker lån hos banken.
De ser nämligen inte det, och efterforskningen görs ej.

Så mina tips;

1. Bo kvar
  2. Skippa privatleasing nästa gång, köp en billigare bil. Undvik fransk, italienskt och amerikanskt. Sikta på något Japanskt eller Koreanskt är mitt tips.

Vänligen
L My

1 gillning

Jag tycker det här:

står i rak motsats till det här:

Om ni inte betalar av era privatlån så “klarar ni” er inte, framförallt inte utan problem. Ta tag i privatlånet på riktigt och ta absolut inte ännu ett i form av ett billån.

Om jag inte missförstår dig väldigt mycket nu.

1 gillning

Tycker det låter som att ni nästan har tagit spontana beslut gällande bostadsköp samt leasing av bil.
Samma här nu med detta förslag, att hoppa av bostad och sätta er i en hyresrätt.

Missförstå mig inte, absolut inga fel med hyresrätt - frågan är bara hur ni kom fram till att just detta skulle vara en lösning till era problem?

Finns också vissa saker i din text som är djupt oroande och inte rimmar väl med dina påståenden. B.la. att ni tog halva kontantinsatsen på privatlån, samt att ni tyvärr inte haft möjlighet att betala av utan fått öka privatlånet. Lite längre ned beskriver du ockå att det låter digert men att ni har bra löner så att ni klarar er utan problem.
I min värld så är det absolut inte så att ni klarar er om ni måste öka privatlånet för att få ekonomin att gå ihop.

Finns många frågetecken i din beskrivning av nuvarande situation som behöver klaras upp innan man kan ge konkreta råd som kan vara till hjälp.

Mvh,

2 gillningar

Skulle kanske inte ha tolkat som @janbolmeson att det är dålig timing som drabbat er. Att ta ett lån till kontantinsatsen är big no no, oavsett om räntan är 1% eller 10%. Det är ett tecken på disciplin att kunna skrapa ihop 15%.

Ni är sårbara nu eftersom ni i princip har tagit ett topplån.

Det blir verkligen till att snåla och betala av privatlånet så fort som det bara går.

Ta det lugnt, nu kommer ju förmodligen räntesänkningarna snart och det finns även chans till att bostäderna går upp i värde nu de kommande åren.

Betala av alla blancolån, billån och onödiga krediter som inte är bolån eller csn.

Sitt still i båten, lev snålt och betala av så mycket ni kan på alla onödiga lån. En hemläxa kan bli att fundera på varför ni inte har mer sparade pengar, vad beror det på? Vad är det ni gör med pengarna som är så mycket viktigare, har den konsumtionen gjort er lyckliga hittills?

3 gillningar