Har ett starkt nätverk med tidigare kollegor och chefer och även kunder. Det är bra efterfrågan och timpriser för de som kör eget cirka 800-1100kr/h. Fördel som är egen är att jag skulle kunna ta åt mig flera uppdrag samtidigt. Idag har jag fastlön och thats it.
Om jag räknar rätt på skatterna har du ca 25 000 kr kvar efter löneutmätningen. Hur mycket av de pengarna kan du använda för att amortera på det dyraste lånet?
Har du något du kan sälja, kanske en bil? Pendla med bussen istället? Töm garderoberna och vinden och auktionerna bort?
Kan ni flytta till billigare boende?
Du kanske har någon vän eller familjemedlem som kan låna ut pengar till dig med låg ränta eller räntefritt. Men det kan förstås vara knepigt att blanda in sina närmsta i detta.
Önskar dig det bästa och lycka till! Det här fixar du!
Jag beklagar sitsen du hamnat i.
I första hand skulle jag försöka göra allt jag kan för att göra något åt skuldsidan. Det finns enorma pengar att göra om du kan få ner räntan. Har du pratat med alla fordringsägare för att undersöka om du kan göra någon överenskommelse som gör att de kan dra tillbaka skulden från kronofogden, sänka räntan eller ge någon sorts anstånd? Varje bättring kommer att öka din amortering. Har du fått någon bra hjälp med detta?
Och med de räntorna får du en enorm avkastning på amorteringarna, så försök verkligen att leva löjligt snålt under en kort tid och betala av mer än du måste på lånen, det kommer du att tjäna så mycket på i längden. Varje krona hjälper dig mycket.
Vad gäller frågan om att starta konsult-AB, så skulle jag i din sits inte göra det förrän jag har ett färdigt avtal på minst 12 månader som konsult hos ett seriöst företag redo att skriva på. (Har själv varit konsult i eget AB).
Låter som en bra plan tycker jag!
Är enklare att jobba fler timmar som egen och du har kontakter som kan hjälpa dig ta uppdrag.
Du kan ha möjlighet att ta tjänstledigt 6 månader för att starta eget. Det kan vara ett alternativ om du behöver säkerheten att kunna gå tillbaka till nuvarande anställning.
Precis, varje spenderad hundralapp som kunde gått till amortering ska det betalas ränta på i 12 år. Blir säkert 300kr i slutändan. Det kan hjälpa att multiplicera alla priser man ser med tre.
Du skriver ingenting om din ekonomi i övrigt (utgifter, tillgångar, bolån etc.).
Du får ut +50ksek netto, amorterar du bara de 27k som går via Kronofogden eller kör du ännu mer amortering själv på sidan?
Personligen skulle jag flytta in i en så billig etta (eller motsvarande större billig lägenhet med sambo) som möjligt och försöka amortera minst +40ksek/månad för att komma ur skiten snabbare.
Och då försöka deala med alla dina långivare men framförallt de stora lånen med högst ränta. Prio enl. vad som sparar dig mest ränta i kronor så att amortering kan öka istället.
Som du säger, skulle du ha ett AB istället så skulle du t.ex. kunna ta ut all ersättning som lön och utdelning till lägre skatt och fimpa tjänstepension helt tills vidare.
Tyvärr är ju konsekvenserna av ett misslyckande där ganska stora för dig, eftersom lånen kan växa väldigt snabbt om dina betalningar slutar komma in.
Potentiellt livsförstörande om man ska vara krass.
Så jag skulle ändå försöka hitta sätt att leva kyrkråttelivsstil ett tag för att oavsett inkomstkälla kunna amortera otroligt aggressivt.
Någon har skrivit i en annan tråd att Blustep köper ditt privatlån och i stället erbjuder 5 % bolåneränta, där man också har rätt till 30 % ränteavdrag. Givet att manfrån den 1 april bara behöver 10 % kontantinsats – skulle det fungera för dig att köpa en lägenhet för 3 Mkr bolån så att du tar dig ur din nuvarande situation? Jag skulle definitivt undersöka den här möjligheten.
Tusen tack!
Tyvärr inget av värde att sälja kvar. Av dom ca 25tkr så kan jag inte amortera mer tyvärr och heller inte flytta till billigare boende det blir marginellt. Ingen som kan låna ut den typ av summa heller.
Därav funderingen om AB och få större intäkter till mig själv i stället som gör att jag snabbare kan bli skuldfri.
Vad räknade du med att få behålla vid skuldsanering? Tror knappast att det varit 25tkr.
Men hur var det med förhandling med företagen som du har skulder hos? Har du haft det? Skuldrådgivare? Åtminstone i min kommun kan de hjälpa till med förhandling.
Gör både ock. Jobba kvar på ditt jobb och starta AB på sidan av för att dra in mer pengar. Prata med din chef om det först. Man ska meddela även om det inte är konkurrande verksamhet.
Svårt när det inte får konkurrera men får komma på en annan affärsidé isf ![]()
Välkommen till forumet! ![]()
Jag hade aldrig sagt upp mig från ett välbetalt jobb med en sådan skuldbörda. Däremot finns det ju möjligheter att försöka få in extrapengar, hålla en aktiv dialog med KFM om avbetalningstakt samt att kasta allt extra du kan på de dyraste skulderna.
Men med den spelmissbrukarbenägenhet du nämner i skulle jag säga att dina tankar om egen firma, bra inkomst och snabbare resultat påminner obehagligt mycket om det som en gång satte dig i skiten.
Lycka till!
Tack för dina tankar, uppskattas!