Dvs inte annuitetslån, så lite bättre i varje fall.
Mitt sista inlägg var mina egna antaganden och stämmer inte.
Det står annuitetslån på svaret från ansökan.
Kan man då fortfarande betala in extra varje månad?
Ja, och desto viktigare
Allt beror ju på, om du är säker på att du kan betala av det och inte får nya skulder så är det väl en lösning. Men om inte kommer du bara ha skjutit upp problemet med några år och gjort kredithajarna rikare på köpet.
Jag påstår inte att jag vet hur man löser det här, tvärtom. Som sagt är det en knivig situation, det bästa vore att ta hjälp av någon som får ta ett helhetsgrepp om din situation och ekonomi. Det är jättesvårt att ge råd såhär över ett forum.
(Har du kollat om skuldsanering är ett alternativ för dig? Har ingen erfarenhet av det, men kan vara bra att känna till möjligheten åtminstone? Kronofogdens skuldsaneringstest | Kronofogden)
Nej, jag har satt mig i skiten själv och kommer även själv att gräva mig ur det.
Skuldsanering är väl 5år av mörker eller nåt sånt.
Du skulle dessutom aldrig kunna få det då din skuld är relativt liten, och inte särskilt svår att betala av om man kan arbeta. Skuldsanering handlar om när det är helt kört att reda ut ekonomin och klara av att betala inom överskådlig framtid som typ 10-15 år.
Två saker:
-
Hör med arbetsgivaren om du ksn få semesterersättningen nu istället för januari (om du inte hamnar över brytpunkt för statlig skatt pga den)
-
visserligen hal is för mig, men hög ränta på skuld hos skatteverket är 16%, motsvarande 23% före ränteavdrag. Är det självklart att ta blancolån med 25% ränta för att slippa det? Visst, det kan bli utmätning osv, men är det så mycket att oroa sig för i den här situationen? Målet måste vara att få ner kapitalskulden, inte betala räntor och inkassoavgifter.
Min tanke är att under -23 så försvinner mina betalningsanmärkningar vilket gör att jag har möjlighet att lägga om lånen med hög ränta till ett vanligt blancolån, och då kan jag fokusera på att amortera lånet istället för räntan.
Problemet med Kronofogden är ju att om de krånglar så finns risken att övriga lån och räkningar oxå hamnar där, eftersom att de plockar existensmin till att börja med, för att sedan lägga sig på en acceptabel nivå.
De gjorde så sist och det tog 2månader innan de insåg att mina nödvändiga utgifter var långt över deras 12500kr/mån som de lämnade till hyra/räkningar/mat…
Det är även anledningen till att jag har 7st anmärkningar där, eftersom att K (K=kronis) tog allt så att samtliga räkningar hamnade hos K.
Det är alltså en förhandlingssak som man får göra om varje gång en räkning hamnat där.
Så därför vill jag hellre lösa det själv, även om det blir dyrt till att börja med.
Fast utifrån din historik så låter det som att det viktiga är att sköta ditt jobb och inte ta några lån. Är kreditvärdighet verkligen viktigt? Tänker snarare att det är bra att du inte tar lån.
Förstår att du vill undvika kronofogden (igen) men att ta ett lån med 25% ränta är inte rätt väg. Baserat på att du redan har 220k i blanco-lån är det något kring din ekonomi du ej behärskar och mer lån kommer inte gynna dig i längden.
Har du järnkoll på ekonomin, fast jobb med tillräcklig lön för att täcka kostnaderna kring lånen. Kanske det kan vara värt att ta lånet för att reda ut detta asap.
Vad avser de första 220 000 kronorna i lån?
Synd att du redan både är aktuell hos kronofogden och har andra blancolån. Det gör dig väldigt bakbunden. Tror du får bita i det sura äpplet och betala skyhög ränta samt äta enbart havregrynsgröt och blodpudding närmaste året om du absolut ska undvika kronofogden igen.
Jag vet inte hur många av er som varit skyldiga kronis pengar.
Det är mkt som blir problematiskt om du har en skuld hos Kronofogden+betalningsanmärkningar.
Allt från att ta ett nytt elavtal till att byta mobilabonnemang.
Noll förhandlingsläge och dyrast möjliga pris på allt…
Hyra bil på bensinmacken om du skulle behöva det nån gång? -Glöm det.
Och livet är inte så illa att jag behöver leva på gröt och blodpudding, men det blir inga utsvävningar heller…
En tråkig situation. Bara så att jag fattat rätt:
Du har ett antal betalningsanmärkningar som ligger kvar till nästa år. Du har ingenting idag hos kronofogden. Du har ett blankolån redan idag som du amorterar. Du har en fast anställning och god inkomst. En skatteskuld på 150000 kr ska betalas i November.
För att kunna ge dig bra råd, känns det som om det fattas inte information om din ekonomi.
Vad är din genomsnittliga nettolön?
Har du något sparat idag på något konto, eller är det in-ut med alla pengar du tjänar?
Har du några som helst tillgångar av värde som kan avyttras?
Kan du minska dina utgifter på något sätt, för att styra om maximalt kassaflöde mot amorteringar.
Rent spontant känns det som att ett lån på 150000 kr är enda utvägen för att betala skatteverket, det är typ efter hyran det viktigaste som finns att betala.
Du kommer då att ha två st blankolån, och måste då prioritera att betala av det dyraste, på kortast möjliga tid. Om jag hade varit du hade jag även försökt förhandla till dig en lägre ränta. Frågan är fri.
Säg att du amorterar 6000 kr i månaden, då är du klar om ca 2 år. Svar ja, det blir tufft att skära ner på allt onödigt, resor nöjen etc.
/
Kan man inte få avbetalning hos Skatteverket, mot ränta såklart? Eller är det kört pga anmärkningar?
De har ju insikt i din taxerade inkomst.
Har du ringt Skatteverket och sagt att du måste ta blanco lån för att klara dig? De kanske kan hjälpa dig. Annars, kan du belåna din bostad?
Avbetalning hos Skatteverket = Kronofogden.
De har säkert gjort enstaka undantag från den regeln någon gång men det är väldigt ovanligt (enligt alla jag pratar med).
Har du nåt du kan sälja?
Äger du fortfarande fastigheten kan du kanske få lån med den som säkerhet?
Kan du få hjälp av en vän?
Nej nej och nej.
Lånet har numera gått igenom, skatten är reglerad och jag inriktar mig på att sänka övriga utgifter i ekonomin för att få mer spelrum att betala av skulden a.s.a.p.
150K idag blir 140K till nyår och 90K i Januari.
Sedan är målet att betala av det under -23, men om inte betala av det under året, så iallafall slå ihop blancolånen till ett lån med normal räntenivå.
Bra kämpat! Önskar dig all lycka till.
Det låter som att du fick det här.