Lån, Vad göra i uselt läge?

Lycka till!! :muscle:

Prata med vanlig bank samt skatteverket samt socialen fkassa mm. Se om du kan få en avbetalningsplan eller något.

Allt det där gjorde jag innan jag startade tråden.

Läser du inlägg #38 så ser du hur det slutade.

Hög ränta i nåt år men efter avdrag på skatten så landar det på ca 20K för ett år, vilket jag tar alla dar i veckan framför kronofogden.

Ang vinst på försäljning. Om ingångsvärdet är okänt - får Du då inte använda ett schablonbelopp?

1 gillning

Ja, men ingångsvärdet blir ändå väldigt nära noll.

På en villa gäller 150 procent av 1952 års taxeringsvärde. Ett exempel. En fastighet såldes för 2 300 000 kr. 1952 års taxeringsvärde var 12000 kr. Summa ingångsvärde 18 000 kr…

Gamla bostadsrätter sedan 50-talet kostade heller inte speciellt mycket.

1 gillning

Eftersom du nu behöver betala av lånet så fort som möjligt.

Vet inte hur familjesitiationen ser ut men att försöka boosta inkomsten på alla sätt o vis. Sälja av saker om det finns, små som stora.

Försöka arbeta mer om det går.

Har du nå skatteavdrag du kan göra på lägenheten du sålde, förbättringsutgifter?

Har inget klokare att komma med, fortsätt kämpa!

Vet inte om det hjälper dig men man kan få anstånd på 2-3 månader om man kan visa på synnerliga skäl och att man kan betala inom den tiden.

Jag har försökt hitta en ingång till att slippa skatta på hela beloppet på lghten (dvs 22% skatt på hela beloppet -avdrag) men inte hittat något sånt än.

Jag har en hyfsad inkomst redan och jobbar så mkt jag orkar för att få in extrapengar att lägga på lånet.

Bostadsrättsföreningen har skyldighet att föra ett register på alla lägenheter. Har verkligen föreningen inga uppgifter?

Säg att ursprungliga köpeskillingen var 30 000 kr. Då blir skatten 6 600 kr mindre. Inga jättesummor, men många bäckar små…

Ok - Du har rätt.

1 gillning

Behöver inget anstånd sålänge jag jobbar.
Jag täcker mina levnadskostnader med råge just nu.

Nu förstår jag inte. Jag uppfattade att du hade svårt att betala skatten utan att låna? Edit: Tänkte alltså att du kanske kunde ansöka hos Skatteverket att slippa betala i november.

1 gillning

Jag hade redan anstånd med skatten från förra året och löste det genom att ta ett lån istället för att hamna hos kronofogden.
Läser du inlägg 1 & 38 så ser du hur både fråga och hur jag löste det.

En dyr lösning men den enda lösningen som var möjlig för mig.

En uppdate för er som undrar.
Fick ju ta sk*tlånet för ett år sen och fick leva med den höga räntan, men det priset var det ju värt för att slippa en vända till med kronis och nya betalningsanmärkningar som jag nu helt blivit av med.

Nu börjar det bli dags att röja upp alla gamla synder och ersätta dessa med ett enda lån med vettigare ränta.
Har flera smålån och 2st på över 100K fortfarande men nu ska de bli ett enda är planen.

33 gillningar

Grymt jobbat - fortsätt så! :muscle: :smiley: :+1:

2 gillningar

Spontant tänker jag att det är just så illa, även om mitt förstahandsval inte skulle vara blodpudding och havregrynsgröt. Skär ner på allt, betala in varenda liten krona du får över, så att du snabbt blir fri från dyra lån. Lycka till!

Roligt att höra! Kör hårt :slight_smile:

Havregrynsgröt äter jag 7 dagar i veckan till frukost och blodpudding med stekt fläsk och löksås är fantastiskt gott! Vi är alla olika…

3 gillningar

Havregrynsgröt med solrosfrön och lingonsylt är nog bland det bästa som finns.

Även om jag har haft skulder hos kronis, så har jag hel tiden tjänat så bra att jag inte har behövt ta till bröd och vatten, även om det hade hjälpt mig under en period.

Tror att de flesta skulle sätta kaffet i halsen om jag berättade vad jag faktiskt tjänar (jag jobbar väldigt mkt oxå) med tanke på att jag startar en tråd om ett sånt här ämne.
Jag har eg bara mig själv att skylla att jag inte har en buffert som jag hade kunnat lösa detta med.
Det kommer jag ha om nåt år kan jag säga, nu är det slut med att leva till sista kronan på lönen.

5 gillningar