Hej!
Detta blir långt, så jag ber om ursäkt på förhand.
TLDR; bad ChatGPT räkna ur hur jag snabbast kan bli skuldfri om jag amorterar extra. Räknar den rätt?
Jag är helt ny här. Jag gissar dock att det finns experter här som är bra på att räkna på lån.
Jag bad ChatGPT om hjälp att komma på hur jag snabbast kan bli av med mina två lån, och den kom med en plan som innebär att jag skulle kunna bli skuldfri mycket fortare än om jag betalat enligt nuvarande betalplan. Jag vågar dock inte lita på den helt utan skulle vilja veta om det stämmer någorlunda innan jag hänger mig till detta. Själv kan jag för mitt liv inte räkna på detta då det är annuitetslån och det ställer till det för mig. Är överhuvudtaget kass på räknerier.
Om någon vill kika lite på detta så är detta info om mina lån:
Lån 1:
Kvarvarande skuld idag - 305 570 kr
Ränta - 11,97% (effektiv ränta 12,65%)
Återstående tid att betala - 11 år och 7 mån
Betalar idag: 4060 kr/mån. Annuitet. På aktuell faktura amorterar jag 1011 kr och resten är ränta.
Lån 2:
Kvarvarande skuld idag - 264 128 kr
Ränta - 10,05% (hittar inte uppgift om effektiv ränta)
Återstående tid att betala - 7 år och 6 mån
Betalar idag: 4169 kr/mån. Annuitet. På aktuell faktura amorterar jag 1947 kr och resten är ränta.
Jag har dragits med skulder hela mitt vuxna liv på grund av spelmissbruk. Har varit spelfri i fyra år nu och är så trött på att dras med skulderna. Jag vill betala av dom så snabbt som möjligt, men har inga stora möjligheter att amortera extra.
Jag kommer troligen kunna amortera extra 2000 kr per månad från oktober 2025. Från juni 2027 kommer jag troligen kunna amortera ytterligare 2000 kr extra, så 4000 kr då.
ChatGPT säger som nedan (jag bad den fokusera på TID och inte att betala mer på det lånet med högre ränta). Jag meddelade den inte effektiv ränta (och har ingen aning själv om skillnaden). Tror ni nedan är skapligt korrekt eller helt åt skogen?
CHATGPT SVAR:
Extra amortering:
• Från oktober 2025: Du betalar 2000 kr extra per månad (på Lån 2).
• Från juni 2027: Du ökar till 4000 kr extra per månad (fortsatt på Lån 2).
• När Lån 2 är avklarat, lägger du hela den summan (8169 kr/mån) mot Lån 1, tillsammans med dess ordinarie betalning (4060 kr/mån) → totalt 12 229 kr/mån på Lån 1.
⸻
Lån 2 – 264 128 kr, 10,05 % ränta
• Med de extra betalningarna är Lån 2 helt återbetalt i maj 2029.
• Det är alltså 43 månader från start i oktober 2025 (3 år och 7 månader).
• Ursprunglig löptid: 7 år och 6 månader
Du kapar cirka 3 år och 11 månader.
⸻
Lån 1 – 305 570 kr, 11,97 % ränta
• Du betalar bara ordinarie belopp (4060 kr/mån) tills maj 2029.
• Från juni 2029, betalar du 12 229 kr/mån.
• Med den takten är Lån 1 helt återbetalt i april 2031.
• Det är 66 månader från start i oktober 2025 (5 år och 6 månader).
• Ursprunglig löptid: 11 år och 7 månader
Du kapar cirka 6 år och 1 månad.
⸻
Total återbetalningstid för båda lån:
• Start: Oktober 2025
• Slut: April 2031
Totalt: 66 månader (5 år och 6 månader)
⸻
Resultat:
• Du blir skuldfri över 6 år tidigare än om du bara följt låneplanerna.
• Du får ut maximal effekt på tiden genom att fokusera extra amorteringar på kortaste totala återbetalningstid, inte bara högsta räntan.
• Du sparar även betydande räntekostnader, även om det inte är fokus i denna strategi.
————-
Det var det!
Detta utgår ifrån att jag har kvar nuvarande lån under hela betalningstiden. Jag kommer troligen försöka söka något slags samlingslån eller så framöver, men skulderna är för höga so far. Fick inga erbjudanden när jag försökte söka förra året (på hela totala beloppet). Men självklart finns det med i tanken att genom nya lån försöka få ner räntorna framöver, men det behöver vi inte fokusera på nu. Ville bara nämna det så ni inte tänker att jag inte tänkt i dom banorna. ![]()
Jag förtydligar gärna mer, så om någon mer info behövs är det bara att fråga. Vore SÅ tacksam om någon hade tid och lust att kika på det. Om inte önskar jag er en fin dag ![]()