Ursäkta click-bait i rubriken.
Jag har egentligen mer eller mindre bestämt mig (för att göra just <subj>) men tänkte ändå vädra lite tankar med er här på forumet innan jag skriver på ändringen av lånevillkoren.
Förutsättningar
- Bor inte i Sverige utan i Euroland.
- Bolån måste amorteras på förhållandevis kort tid (normalt ca 22 år i genomsnitt).
- Räntevillkoren på lånen kan inte ändras av banken utan kundens medgivande.
Vi har i nuläget två lån:
- Bolån på ca 190 000€. Ränta bunden till Euribor 3 mån + 0,85% marginal. Kommer ligga på ca 1,5% totalt från och med september.
- Konsumtionskredit på ca 21 000€. Ränta bunden till Euribor 12 mån + 3,3% marginal. Ligger på hemska 4,5% de närmaste 11 månaderna.
Det känns ju inget vidare med ett lån med 4,5% ränta, och jag skulle dessutom över lag vilja minska våra amorteringar över tid för att utöka sparkvoten. Detta är något som banken i så fall behöver godkänna. Vi har ca 60% belåning just nu.
Jag diskuterade med banken häromveckan och förslaget som vi kommit överens om är att lägga bostadslånet på amorteringsfritt i 24 månader och under den tiden amortera bort hela konsumtionskrediten. Därefter så fortsätter vi att amortera på bolånet men med totalt ca 5 år längre löptid på lånet än i nuläget.
Är detta en bra idé?
Det “känns” ju bra att få bort ett sämre, dyrare lån åtminstone. Jag har räknat lite snabbt att med den gamla avbetalningsplanen så blir den totala räntekostnaden minst nedanstående (räknat på 3,3%):
| Belopp/värde | ||
|---|---|---|
| Nuvarande amortering | 150,00 € | |
| Månader | 141,0 | |
| Minimal räntekostnad konsumtionskredit | 8 202,59 € |
Men hur mycket dyrare blir då huslånet om jag tar amorteringsfritt på det i två år? Det är just där det blir lite svårt att räkna.
Något i stil med det här har jag kommit fram till:
| Belopp/värde | ||
|---|---|---|
| Antal månader | 24,0 | |
| Minimal räntekostnad huslånet | 3 207,13 € | |
| Nuvarande räntekostnad 1,47% | 5 546,45 € | |
| Alternativ räntekostnad vid 2% | 7 546,19 € | |
| Alternativ räntekostnad vid 3% | 11 319,29 € | |
| Alternativ räntekostnad vid 4% | 15 092,39 € |
Att räntan går upp till (totalt) 4% under dessa 24 månader är inte jättesannolikt men enligt denna ECB-projektion från i juni kommer Euribor 3 mån gå upp till cirka 1,3% 2023 och 1,6% 2024. Den som lever får se… men detta ger alltså i praktiken ca 2,15% resp 2,45% ränta med vår marginal. Ganska “break even” mot den sparade räntekostnaden på andra lånet med andra ord.
Men är det så här man räknar på kostnaden?
Det är här det slår lite slint i mitt huvud. Kan man räkna så här? De räntekostnader som vi kommer ha de närmaste 2 åren på bolånet hade vi ju ändå (nästan) haft med nuvarande ränteläge, även fast vi hade amorterat på lånet under den tiden. Det är väl just det som gör det lite komplicerat… Man skulle behöva känna till den framtida räntan under de närmaste 22 åren för att kunna se vad den totala extrakostnaden blir, typ. ![]()
TL;DR
Jag är väl mer eller mindre inne på att göra detta. Det kommer ge mig/oss i bästa fall ca 100€ mindre per månad i total ränta+amortering under de närmaste 24 månaderna, och sedan ca 400€ mindre efter det. Pengar som i värsta fall används till hushållskonsumtion
men i bästa fall hamnar på pengamaskinen… ![]()
Hur tänker ni andra på forumet?
)
Jag skrev ju redan från början att det var svårt att veta hur man ska tänka.
Jo, även jag har betydligt högre lön idag än i slutet av 90-talet då jag började jobba (hade 20 000 kr/mån då).
Otroligt skönt och något jag är tacksam över.