Hjälp mig att tänka rätt: snabbamortera av dyrt lån eller ej?

Snittinflationen över det senaste året har varit > 4.5% i alla euroländer. Att betala av detta lån skulle alltså ha varit en förlustaffär.

Hur tänker du nu? Du skall inte jämföra med inflationen utan med din alternativavkastning. I detta fall är det fråga om att byta ut en tvingande amortering på ett lån med låg ränta till ett lån med hög ränta

Självklart är det allt annat lika alltid bättre att amortera på ett lån med högre ränta än ett med lägre, men som jag läser OP är det oklart om amorteringstakten är densamma i bägge scenariona.

@havsekorre, under de två första åren kommer amorteringstakten vara ca 850€ mot i dagsläget 860+170€.

Därefter blir amorteringstakten lägre men det ska nog inte räknas in utan det är ju ett eget val. :slightly_smiling_face: Räntan blir högre men jag hoppas kunna kompensera det med avkastningen på börsen under samma tid.

En annan vinkel som vi tänker på vägd genomsnittlig ränta för alla lån: du vill att denna ska vara så låg som möjligt (för närvarande (190 * 0,85% + 21 * 3,3%) / (190 + 21) = 1,09%, plus EURIBOR). Du har ingen information om framtiden, du kan bara bestämma dig för vad du vet nu. Och för närvarande är varje Euro du betalar av för konsumentbelastningen 3 gånger så bra som varje Euro som du betalar av på bolånet. Lätt val.

3 gillningar

Tack för all er feedback, uppskattas! :pray: Skrev på låneändringen med banken igår, så nu är det fullt ös på att amortera bort det där lånet de närmaste 24 månaderna. :slightly_smiling_face: :tada: :chart_with_downwards_trend:

3 gillningar

Knappt ett år senare, och beslutet att amortera ner lånet känns ju nog vettigt. Räntorna har inte precis vikit nedåt sedan dess.

• Ränta
    • Då: 4,50%
    • Nu: 7,46%
  • Skuld:
    • Då: 21000€
    • Nu: 11500€
  • Ränta per månad:
    • Då: 82€
    • Nu: 74€

Det tar sig. Om ett år får vi fira på riktigt att lånet är borta. :blush:

8 gillningar

Härligt! Tack för uppdateringen.

1 gillning

Nu så! :tada: I förra veckan kontaktade jag banken för att betala bort sista avbetalningen några veckor på förhand, så sparade jag ett par € på det. :slightly_smiling_face:

Idag firade vi med tårta med familjen. :birthday: Passade på att predika lite för barnen om att vi har “betalat mer än ett tv-spel i månaden i ränta”. Försökte förklara att man inte ska ta lån om man inte absolut måste. Återstår förstås att se hur mycket som fastnade. :blush:

Tack till alla som skrivit i denna tråd och delat med er av era tankar. :pray: Känns bra att vara “skuldfri”, frånsett bostadslånet. Får ju se hur länge det varar (troligen inte jättelänge) men ändå. :joy:

7 gillningar

Bra jobbat. Så nu kommer barnen få ett TV-spel i månaden!

1 gillning