När ska vi betala tillbaka topplånet till vår släkting? | Hjälp att tänka

Nu är det på tiden för första inlägget efter att ha följt och läst forumet i över ett år. Har hittills inte sett en tråd med exakt samma “bekymmer” så får nu krypa till korset och starta min egna.

Vill först tacka för många lärorika inlägg och för mycket nyfunnen kunskap. Väldigt fina medlemmar på denna plats. Vill samtidigt tacka er som orkar läsa hela inlägget. Har med en massa information som ni förmodligen kommer fråga efter, så lika bra att dra allt jag kan komma på direkt.

Köpte 2021 hus med min sambo för 4 miljoner. Vi står båda som ägare till hälften var. Betalade 600.000 kr i insats, som vi lånade i sin helhet av en släkting i form utav upplåning på hens bostad. Skuldebrev är upprättat oss emellan. Vi står även där som ägare till hälften var av skulden och andra berörda släktingar är informerade och helt med på upplägget. Lånet kostar inte släktingen något i pengar utan vi står för hela kostnaden. Vi sköter betalningarna noggrant och avstår från ränteersättningen när deklarationen dimper in. Ett litet men solidariskt tack.

Anledningen till att vi tog lånet till insatsen var för att det helt enkelt inte fanns tillräckligt sparat för att köpa ett hus ett år som 2021. KALPen var inga bekymmer, däremot var insatsen det.

Lånet betalas varje månad genom att vi för över pengar till ett lånekonto som banken drar ifrån runt den 25e varje månad. Även släktingen har tillgång/översyn av detta konto. Amorteringen ligger på blygsamma 500 kr varje månad och räntan är Swedbanks rörliga.

Lånet på vårt hus är bundet i två delar. Ett treårigt på 1.4% och ett femårigt på 1.6% ränta. Lånegraden är idag på 80%. Varför vi inte band insatslånet frågar jag mig själv nästan varje dag…

Tanken var från början att låna upp på vårt hus så fort det var möjligt för att lösa ut släktingen. Detta tänkte vi kunde ske omkring 2026 då det femåriga lånet löper ut.

Nu till sommaren löper det treåriga lånet ut och trots marknaden så ser det ut som att vi skulle kunna lösa ut släktingen redan nu efter tre år. Allt beroende på hur mycket huset stigit i värde etc etc

Vi är två vuxna och två barn i huset. Inkomsten ligger på runt 50 netto. Buffert till vad livet erbjuder finns på runt 200.000. I övrigt finns ett billån på 100.000 och ett CSN lån. Huset i sig är nästintill totalrenoverat och har inga stora kända kostnader inom närmsta framtiden. Vardagliga ekonomin är inget bekymmer. Vi har inte tillräckligt med pengar för att lösa ut hela lånet kontant och vi tänker inte heller att det är aktuellt att betala av en klumpsumma då vi vill behålla vår säkerhetsbuffert.

Vi har enligt oss själva en snäll och hjälpsam bankman som hjälpt oss med tips och råd förut och tänker att hen kan göra det igen nu till sommaren. Men sedan jag börjat läsa här mer och mer inser jag att man inte alltid kan/ska lita på bankerna och dess personal.

Därav till min fråga.
Ponera att vårt hus stigit i värde så vi kan låna upp det som är kvar på insatsen för att lösa ut släktingen. Hade det varit rätt att göra det så fort som möjligt, eller tjänar vi på att släktingen har kvar lånet och att vi betalar på som vanligt?

Vill gärna lösa ut släktingen så fort som möjligt för att känna att man står på egna ben, även om vi redan gör det ekonomiskt. Släktingen i sig har inte bråttom att bli utlöst, snarare tvärtom. “Ta det i er egen takt och stressa inte”

Förutom att det treåriga lånet löper ut och blir rörligt till sommaren så kommer vi ha samma utgifter vare sig vi löser insatsen eller inte. Har jag missat något eller är det ena valet bättre än det andra?

Vore tacksam för att få använda er som bollplank kring vår situation och uppskattar all råd och hjälp vi kan få. Detta kanske endast är ett i-landsproblem som man inte behöver ägna mer tanke än nödvändigt.

Tack och bock på förhand!

2 gillningar

Tack för dina fina ord och välkommen!

Tror inte det finns något rätt svar. Det som jag ofta tänker på i den här typen av frågor, kan man inte göra lite både och? :thinking: Hur skulle det kunna se ut?

Sedan skulle jag som du själv skriver fokuserat på att ha en buffert kvar även när lånet till släktingen är betalt.

3 gillningar

Hur kommer det vardagliga ekonomi se ut när de bundna lånen går ut?

Månadskostnaden kommer ju öka ca 4-5000:- nu och sedan antagligen några tusen till när det femåriga lånet löper ut.

Jag tror ni behöver hjälpa er själva här med att definiera vilket problem ni söker lösning på.

Vill ni ha…

• Den ekonomiskt bästa lösningen på kort sikt?

• Den ekonomiskt bästa lösningen på lång sikt?

• Den lösning som är bäst för er relation till er släkting?

• Den lösning som är bäst för er känsla av trygghet?

• Den lösning som är bäst för er känsla av självständighet?

Ja ni fattar. Poängen är att det inte kommer att bli samma svar, beroende på vilket problem ni vill lösa.

(Och, lite tankespjärn… har ni ens nåt problem? :blush: Ni sitter ju trots allt på en stabil ekonomi, en fin familj, en god släktrelation och ett nyrenoverat hus.)

15 gillningar

Bra jobbat med att totalrenovera hela huset. Det är en härlig känsla när man är klar och fått det som man vill ha det och sen kan njuta och känna sig stolt över vad man åstadkommit. Grattis!

Spontant tänker jag så här. Om nu ändå betalar amortering och den rörliga räntan på 600kkrslånet och om värdet på ett bostad nu gör att ni kan ha lånet själva så kanske ni kan få bättre ränta hos er bank. Det är ju värt att kolla på. Ni kommer ju oxå få ränteavdraget även på detta lånet.
Kanske är det svårt att förhandla räntan då nu sitter fast i er bank pga det bundna lånet, men ändå värt att kolla. Själv har jag aldrig bundit lån på olika tider för att inte ha möjlighet att ställa olika banker mot varandra.

Man kan ju oxå tänka på hur hade ni gjort om ni lånat till huset idag. Hade ni då lånat allt själva på ert hus om det går mha en ny värdering eller hade ni ändå lånat av släktingen?

Om det skulle krisa nån gång i framtiden så kanske säkringen kan ställa upp på nytt, även om det låter som ni har bra koll på husets status.

2 gillningar

Betala av släktingen. Inget så struligt som pengastrul. Kvittar om det så vore räntefritt.

7 gillningar

Det kommer bli tightare marginaler definitivt. Vi har dock klarat oss tidigare med liknande förhållanden (föräldraledigheter etc) utan bekymmer, så det är bara att bita ihop.

Tack för svar!

Tack så mycket för ditt fina svar!

Som du nämner så upplever vi inte att det egentligen finns något problem. Relationen med släktingen är så bra den bara kan bli och lånet i sig är inget som skulle kunna göra den sämre.

Mitt inlägg handlar mer om den ekomomiska för eller nackdelen som eventuellt finns i de två valen jag nämnt. Jag är mer trygghetsnarkomann min sambo så prioroterar kanske det mer i längden. Vill samtidigt höra om det finns ett bättre alternativ nu till sommaren då det ena lånet löper ut.

1 gillning

Tack så mycket! Det är en jättebra känsla.

Både jag och sambon hade valt att inte blandat in någon annan över huvud taget om man hade haft möjligheten att välja. Vi vill gärna stå på egna ben.
Anledningen var för att det var svårt att spara ihop det som krävdes till en insats i dåtidens marknad med ett barn och ett till på gång.

Det du nämner angående framtida ränterabatt är det enda jag kan komma på som “nackdel” att låna upp för att lösa lånet, då vi tekniskt sett landar på högre belåningsgrad igen. Skulle vi värdera upp huset utan att lösa insatsen så har vi istället runt 70% belåning. Förstår givetvis att släktingens lån fortfarande existerar, men inte på vår fastighet så att säga.

Kanske gör en tankevurpa genom att resonera så?

Vi båda lutar mer och mer att göra så för att slippa eventuella tråkigheter…

Har ni funderat kring vad som händer om er släkting hastigt behöver lösa lånet på hens fastighet? Kanske pga behov av att flytta, sjukdom, dödsfall eller liknande.

Jag förstår precis hur ni tänkte och att ha råd med insats till boende när man bäst behöver boendet är ju ofta trixigt. Jag har själv lånat till lägenhet av mina föräldrar för länge sen.

Om den totala räntekostnaden blir högre om ni själva står på hela lånet och att ni känner er väldigt trygga med släktingen så skulle jag låtit det vara de ytterligare två åren. Troligtvis kommer huspriserna gå upp under dessa två åren och då kanske ni får in hela lånet under 70%. Glöm dock inte på att räkna på ränteavdraget. Nu kanske går plus även om ni hamnar över 70%.

Sen är det ju detta med att ha ekonomiska grejer med släktingar och vänner. Så länge allt är bra och man är överens om det mesta så funkar det. Blir det nåt strul så är det desto jobbigare då man då på ett sätt hamnar i en beroendeställning.

1 gillning

Om du menar avdrag, tänker jag att ni borde spara 30% eller 20%? om ni är över bryrgränsen.

Dock kanske släktingen får bättre ränterabatt?

Det har vi. Lösningen på det hade varit det vi redan är inne på. Låna upp på huset och lösa lånet på en gång. Frågan är om det är bäst för oss rent ekonomiskt att göra det så fort som möjligt eller vänta och ha kvar det.

Släktingens bostad är obelånad för övrigt och har inga ekonomiska bekymmer.

Men skulle det hända något med hens hälsa etc och att vi inte kan låna upp den summan som krävs om det behövs lösas tidigare så är övriga berörda släktingar med på noterna och saken kommer lösas efter hand.

Eller hur. Det var en otroligt fin gest och hjälp vi fick. Även hur mycket man planerat så kommer kan man inte kunna styra över när saker och ting sker.

Själva räntekostaden i sig kommer bli densamma hur vi än gör om jag tänker rätt. Insatslånet är rörligt och vårt treåriga kommer löpa ut och bli rörligt till sommaren oavsett. Frågan är väl mest om vi ska ta över det eller inte i snar framtid.

Vi vill väldigt gärna kvitta ut släktingen så fort som möjligt för att undvika eventuella knasigheter om något skulle hända. Har väldigt svårt att tro det, men man vet ju aldrig.

Precis. Fel ordval.

Det hade kunnat vara en anledning att lånet ska vara kvar. När vårt treåriga löper ut kanske vi kommer upp i mer än 30% gränsen om vi står på allt.

Om räntekostnaden blir det samma så kommer det ju bli billigare för er iom att ni får ränteavdraget, och när räntorna nu är lite högre än innan så blir det ju en lite större summa än för tre år sen. Så hade jag varit i er sits så hade jag tagit över det lånet. Både pga av ekonomin, men oxå för att känna att man har lånet på sitt hus då det klarar att bära det lånet.

Samtidigt passa på att fira ihop med släktingen och bjuda på en god tårta som tack för hjälpen. :birthday:

4 gillningar

Finns det outnyttjade pantbrev eller måste ni ta ut nya? Räkna med det i kalkylen, testa att göra en ny värdering och om allt ser bra ut lös/ta över topplånet. :sunglasses:

Tack så mycket!

Nej jag tror inte heller att det finns rätt eller fel, snarare mer eller mindre ekonomiskt. Och det är där jag hade behövt andra ögon till hjälp för att se om jag missar något.

Har nu fått ett par råd i tråden och det verkar vara lagt åt det ena hållet. Samma håll som jag själv lutar åt. Lika bra att följa det då tänker jag.

1 gillning

Jag vill tro att det inte kommer behöva tas ut nya pantbrev då vi inte kommer belåna huset för mer än vad vi köpte det för (4 miljoner).

Även fast jag har följt forumet ett tag och lärt mig mycket har jag en del kvar att lära och här kanske jag är ute och cyklar. När vi tog själva bostadslånet hos banken på 85% (3.4 miljoner) så vet jag inte om det är den summan man fixar pantbrev på eller om det är köpeskillingen på 4 miljoner.