Borde jag lösa vårt bostadslån?

Jag har av lite olika omständigheter begåvats med en större summa pengar. Så stor att om jag förvaltar den med eftertanke kommer jag kunna sluta jobba när jag vill (nu?) och skicka en rejäl summa vidare till barnen.
Vi bor i en br som nyss värderades till 10 500 000, där vi har ett lån på strax under 4 900 000. Jag och mannen äger 50% var, men vi har separat ekonomi med ett heltäckande äktenskapsförord, så det är mina pengar vi pratar om…

Nu till själva frågan, borde jag lösa vårt bostadslån? Just nu har vi bundet t.o.m. mars 2023 till 1,04%. Pga värdet på bostaden när vi köpte (8 450 000) 2019 amorterar vi varje månad då vi ännu inte fått värdera om. Jag är lite sugen på att slippa hela utgiften en period, särskilt om räntan går upp. Också mot bakgrund av att lejonparten av mina pengar ännu ligger och värmer ett bankkonto med obefintlig ränta. Jag har börjat fatta några försiktiga beslut kring investeringar men har hittills inte låtit mig stressas av inflation och hetsiga private bankers.

Om svaret på ovanstående fråga är ja, hur går era tankar om villkor för lånet till min man? Jag tänker inte ge honom 2,5 miljoner bara sådär.

All input och alla tankar uppskattas!

1 gillning

Tycker inte du ska lösa lånet nu, tidigast i mars 2023 när er ränta sannolikt går upp. Du kan parkera pengarna på nischbanker med ungefär samma ränta med motsvarande bindningstid (sätt in 1 mkr per institut pga insättningsgarantin). Den delen du inte kommer använda till eventuellt bolånelösen bör ju placeras utifrån din horisont och risknivå.

Jag skulle rekommendera ett rådgivningsmöte med Småspararguiden (@Runnemo) för att få hjälp att tänka rätt där.

Kring din mans situation. Finns väl olika modeller beroende på vad ni vill åstadkomma: Ni kan marknadsvärdera boendet och du köper ut honom men han bor kvar. Eller så kan han betala motsvarande ränta till dig som banken erbjuder för sin andel av boendet och ni skriver någon typ av skuldebrev kring.

Ha ingen brådska att göra förändringar. 1% i bolåneränta är ingen stor sak, och “bara” 0,75% ränta (eller liknande) hos nischbankerna är inte heller någon katastrof.

1 gillning

Tips på avsnitt nedan.

Tycker också att du ska ta hjälp av en oberoende rådgivare (tex Småspararguiden som nämnt ovan av @morgan007 eller andra som rekommenderas av @janbolmeson) för att göra rätt med hur du placerar pengarna för att varken ta för hög eller låg risk. Båda har sina nackdelar.

1 gillning

Ganska skön sits. Lös absolut inte lånet i förtid eller ens alls. Låna istället mer på bostaden när tillfälle ges.

Det är inte säkert att det det är möjligt att få loss närmare fem miljoner utan avyttring om behovet plötsligt skulle uppstå. Sjuka, arbetslösa och långlediga får inga nya bolån. Än finns det gott om avkastningsalternativ som ger högre avkastning än bolåneräntan om än med risk.

En utdelningsportfölj av mestadels svenska bolag skulle sannolikt klå även en värstaränta på fyra procent, sett till utdelningen och alltid över tid.

Jag har lyssnat på det avsnittet. Flera gånger. Kommer lyssna igen.

Jag har tagit en del kontakter i rådgivningsspåret, men inte konkretiserat ngt än. Som påpekas i avsnittet så bör man inte h någon brådska. Särskilt inte under första året.

Försäljningen skedde i vintras och till ett betydligt högre pris än vad vi först förväntade oss utifrån våra egna kalkyler. Det finns därmed en mental ”kudde” inbyggd i beloppet.

1 gillning

Jag var kanske lite otydlig med storleken på min sk förmögenhet. Jag skulle kunna lösa lånet flera gånger om. Jag kommer heller inte kunna omsätta alla miljoner i investering under det kommande året. Därav funderingen kring att varför ska jag ha 5 miljoner ytterligare som ”kostar” mig pengar när jag inte förmår utnyttja de jag har på banken idag?

Jag har heller inga planer på att säga upp mig i närtid. Kanske gå med ytterligare i tid, alternativt ta tjänstledigt en kortare period för att skapa lite andrum (har två små barn) och tid att reflektera över både investeringar och framtida karriärval. Jag fyller fö 35 i år. Dvs det finns goda möjligheter att ta ett nytt bostadslån inom de närmaste åren. Min man är höginkomsttagare men har inte kapital motsvarande mitt utan på en mer normal nivå.

1 gillning

Frågan är ju vad du ska använda pengarna till.

Får intrycket att du vill köra någon Fire-variant utifrån 4%-regeln och leva på avkastningen medan din man ska jobba?

Vet du att det är vad du vill? Kan ju vara så att du hellre vill köpa en 50 mkr villa i Djursholm, eller ett fint sommarhus i Marbella, eller vad det nu är. Eller investera pengar i någon typ av verksamhet.

Utifrån att det inte känns som att du bestämt dig för vad pengarna ska göra tycker jag i alla fall det känns konstigt att bestämma sig för att betala av ett bolån nu för att räntan om ett år kanske är högre? Bolåneräntan låter lite som en parentes i utifrån din ekonomiska situation (grattis til den!)

Varför betala ränta till banken om man inte behöver?
Den med skuld är inte fri!
Har man ändå mångmiljonbelopp kvar så varför inte?
“låna mer om du kan” skulle många inte ha gjort då jakten på mer pengar satt dem i större skuld.
Det går INTE alltid upp.
Många kommer att märka av det inom en snar framtid.
Krisen i slutet av 80-talet var du kanske inte med om.
Normal ränta 16% med en topp på 27% när det var som värst.
Många är överbelånade och räntorna äter upp kapitalet trots att de inte kan ta ut mer.
Skuldfria som lurades att köpa pensionsförsäkringar för många år sedan satt med miljonskulder och inget värde kvar.
Goda råd kan bli dyra
Tråkiga råd kan göra dig fri men ändå rik

1 gillning

Om någon mot förmodan är nyfiken så löste jag lånet när bindningstiden löpte ut och tog hjälp av en jurist att utforma ett skuldbrev. Mannen får betala ränta, mindre än han hade betalat till banken men fortfarande ränta. Det var lite bökigt att få till, och det kändes svårt att lägga upp denna typ av finansiella transaktioner mellan oss. Jag har inte landat i vad jag egentligen tycker. Kanske gör vi om upplägget framöver.

3 gillningar