Lösa huslån eller inte?

Vi är ett gift par där båda har en bra inkomst. Vi har huslån under en miljon och funderar på att betala av dessa. Eftersom min make har en mycket bättre lön än mig har han kunnat spara ihop en summa så att vi skulle kunna betala av detta och det finns då en viss buffert kvar. Är detta rätt väg att gå? Bör man skriva något avtal/kontrakt/äktenskapsförord isåfall? Eftersom han pytsar in pengar som inte jag gör.

Vad är huset värt? Varför vill ni betala av?

Om båda har god inkomst ser jag inte riktigt vitsen annat än om det är känslomässiga faktorer bakom. Exempelvis en önskan att “sova gott om natten” eller liknande.

1 gillning

Betala av huslån helt eller ned till mycket låg belåning är något man gör om det känns bra… Ekonomiskt är det en dålig affär om man har hyfsade marginaler och klarar av att aktiemarknaden kan dyka till hälften en eller flera perioder.
Pengar på aktiemarknaden på ett ISK konto förväntar sig väl placerade ca 6% i löpande penningvärde historiskt över lång tid efter avdrag för ISK skatt på ca1% .
Det är därför en oftast dålig affär att betala av lånet jämfört med att ha huslånet kvar på vilket man numera och ett bra tag framöver kan komma undan med ca 3% låneränta dvs 2.1% netto låneränta räknat på samma sätt.
Vi har låg belåning men det är inflationen som amorterat det mesta av lånet. Vi slutade amortera helt för ca 10år sedan. Att ta ett nytt lån kommer vi dock inte att göra. Möjligen om vi varit yngre. Vi är runt pensionsåldern nu.

2 gillningar

Vi är också ett gift par också nära pension.

Vi valde att betala av så snabbt vi rimligen kunde berornde på tre saker (a) minnen från när vi satt med ett nyköpt radhus i kollapsen 1992, (b) okunskap om skillnaden i avkastning mellan börs och fastigheter samt (c.) ge våra barn en möjlighet att ta bostadslån med vårt hus som säkerhet.

Det kändes rätt för oss att amortera fort, men i efterhand vet jag inte om jag kan förorda det. Svårt, detta.

1 gillning

Är man osäker kan man ju amortera hälften och investera hälften? :man_cartwheeling:t2:

3 gillningar

Det är inte säkert ni kan utöka lånet så mycket för att ge till era barn tyvärr.

Bankerna tittar på inkomst risk osv. Och räntan blir därefter.

Farsan betalar 6% (han är iofs 80+) men vi valde ändå att behålla en del lån så han har råd att köpa ny (moped)bil, TV osv.

Som svar på frågan så skulle jag säga att om ni vill ha någon slags säkerhet för den som går in med mer pengar, behövs samboavtal och skuldebrev som reglerar detta. Är ni sambos så kommer ni äga huset 50/50 rent juridiskt när det är avbetalt oavsett vem som har betalt mest. Risken ligger ju dock inte hos dig utan hos din sambo.

Edit: Läste lite slarvigt och missade att ni är gifta. Då tänker jag att om ni inte har ett äktenskapsförord från början så kommer ni ändå dela allt 50/50 om tillgångarna är i huset eller utanför huset. Så då spelar det ingen större roll. Om det inte finns enskild egendom etc.

Välkommen till forumet @Ta111

Du har fått flera fina resonemang kring vilken väg som är rätt för er att gå, och det är du och din make som måste sitta ned och prata igenom de möjligheter ni har och vilka konsekvenser det kan medföra.

@Mikael8 hjälpte er att få syn på det rent ekonomiska resonemanget - var pengarna gör mest nytta över tid, till en viss risk. Att ta ett givet belopp och amortera ned bolånet eller samma summa och investera det i en global aktieindexfond - där är oftast det finansiellt korrekta svaret att investera beloppet på börsen och ha kvar bolånet.

@Malvina lyfte att det kan finnas andra syften eller motiv med att amortera ned bolånet. Det är ett argument som flera finansiella rådgivare uttrycker, ofta i stil med “tryggheten att vara skuldfri överväger ångesten att ha bolån och investeringar på börsen”.

Den sista frågan om rättvisa i privatekonomin är klurig. @SsSpara gav ett bra svar men jag vill tycka att det också handlar om relationen i sin helhet. Har ni en helt delad ekonomi i äktenskapet? Har ni barn och hur har tid, ansvar och utgifter (inklusive föräldraledighet) fördelats isåfall? Är det min lön och din lön eller är det våra gemensamma löner som kommer in i äktenskapet? På forumet och i livet i stort så varierar svaret enormt mycket mellan äkta makar i ett äktenskap. Det enda rätta svaret för er måste ni finna i dialog med varandra.

2 gillningar

Som “hobbyjurist” :slightly_smiling_face: bedömmer jag att din mans sparpengar inte är enskild egendom. Utan räknas som giftorättsgods vid en skilsmässa, dvs. du får hälften. Vill ni inte ha det så behöver ni skriva ett äktenskapsförrord.

Jag hade nog nöjt mig med tryggheten att vi kan betala av lånen om vi vill. Ha pengarna investerade för bättre avkastning. Lånet är ju redan beviljat, betalar ni av det kanske inte banken beviljar ett nytt. Beroende på ålder och inkomst. Jag gissar att fastighetens värde även täcker lånen vid en försäljning. Betalar ni av lånet mister ni ju friheten att göra vad ni vill med pengarna.

3 gillningar

Jag hade inte betalt av de lånet av den enkla anledningen att man över tid tjänar pengar på att ha dem investerande. Sedan låter det som att lånet inte är så stort i sammanhanget och att ni har goda inkomster.

Jag hade startat ett månadssparande på varsitt ISK med XXXX antal kronor/månad och sedan om tex 10-15 år betalt av lånet om ni velat. Annars kan ni använda pengarna att resa, hjälpa ev barn eller annat.

Mycket bra förslag och för att sätta konkreta siffror så kan det räcka med att ni sparar ca 2000-2500 vardera per månad så har ni hygglig chans att få ihop ca 500 000 vardera på 10 år med "normal " avkastning på bred indexfond med låg avgift. Lycka till med ert beslut om vad som är “rätt” för er.

4 gillningar

Vi får väl se om det blir inflation då det för tillfället verkar bara vara en prishöǰning.(nej,det är INTE samma sak)
Utgifterna har ökat mycket medans inkomster hålls nere.
Om lånen ska vara en fördel att behålla måste du få in mer pengar än du hade tidigare.

Vill han betala av lånet så är det jättebra!
Jag ser stora fördelar med att vara obelånad och ha låga utgifter. Med låga utgifter behöver inte inkomsterna vara så stora.
Med låga utgifter kan ni ha en hög sparkvot utan att behöva “späka” er.
Pengar på hög gör i alla fall inte mig lycklig.

Jag ska själv betala av det sista på bolånet den här veckan eller senast den 3/3.

3 gillningar

Det är skönt att vara skuldfri men tänk på att det kan vara svårt att låna när man blir äldre om man vill.
Det juridiska löser ni väl lätt med ett enkelt avtal som bevittnas.

1 gillning

Jag valde att betala av alla mina lån för några år sedan, medveten om att det inte är optimalt finansiellt men jösses va skönt att att inte ha lån och det ger lite mer frihet när man tänker på jobb osv, tycker jag men som sagt det är nog olika beroende på person / perspektiv

4 gillningar

Jag hade betalat av lånet- så skönt! Har man mindset att vara lånfri så är man bra på att spara vilket gör att man lätt kan spara ihop mera och investera. Aldrig behöva bekymra sig om att räntor går upp, billigare boende utan lån. Sen som skrivet ovan så är ni gifta så utan äktenskapsförord äger ni ändå 50/50.

1 gillning