När ska vi betala tillbaka topplånet till vår släkting? | Hjälp att tänka

Det är helt riktigt och nåt jag inte tänkte på. Pantbrev måste man ha på lånebeloppet vilket är en kostnad på 2% har jag för mig, så ca12000 kr måste ni betala för det. Detta förutsätter att det inte tidigare funnits pantbrev upp till 4Mkr, men iom att värdet gått upp så finns det nog inga.
Pantbrevet har inget med köpeskillingen i sig att göra.

Yes nya pantbrev kostar 2% så det kan ju va poäng att låna upp till befintliga pantbrev i er bostad.

Jag hade trots den bra relationen försökt minska lånet till släktingen så fort det går. Kanske symboliskt ökat amorteringen på det lånet för att visa att vi är på den bollen då det låter som ni har bra marginaler i ekonomin i övrigt.

En del/många säger inte vad de tänker så det är synd om en perfekt relation börjar skava om det kan undvikas.

Men på det stora hela låter läget lugnt så oroa inte i onödan :+1::blush:

Em variant kan vara att inte ta nya lån. Ni kan fortsätta betala av som ni gör idag samtidigt som ni spar ihop och betalar av lånet klumpvis. Se till att fira varje klump :muscle:

1 gillning

Även om ni hamnar över 200 000 kr i räntor, så får ni ju 21 procent skatteffekt på summan över denna brytpunkt. För tillfället får ni noll effekt på släktlånet.

Upplägget har varit win win för båda parter. Självklart skall ni vara tacksamma för upplägget, men inte “överdrivet”. Själv hade jag rivit av plåstret med en gång. Det är alltid roligt att stå på egna ben.

2 gillningar

Tackar så mycket för alla svar hittills!

Summerar lite och kommer fram till att lösa lånet så fort det är möjligt är rätt väg att gå. Mycket för att känna sig fristående och inte vara orolig att det händer något med släktingen som kan ställa till det. Rent ekonomiskt kanske det inte finns någon riktig för/nackdel med undantag för ränteavdraget eller eventuella pantbrev som nämnts.

Jag och sambon har senaste tiden börjat lägga undan mer och mer pengar för att kunna betala av en mindre klump, så det är på rätt väg. Vi får väl se om det blir sommaren eller inte. Kanske tidigare, kanske senare…

4 gillningar

Återkoppla gärna sedan i framtiden hur ni gjorde. Vi älskar “closure” och “hur gick det sedan?” här i forumet. :rofl::see_no_evil:

4 gillningar

Hade personligen lånat upp på huset och betalt av lånet till släktingen om det vore en ganska enkel och smärtfri process att låna upp på huset.

Gillar personligen inte skulder till släktingar och har därför hellre lånet hos en bank.

Handlar nog om en slags känsla av obundenhet eller oberoende där jag ser lån som ett ekonomiskt förehavande som jag inte vill blanda ihop med en personlig relation.

Av samma anledning vill jag också ogärna låna ut pengar till bekanta eller släktingar. Har gjort det med en mindre summa en gång och det kändes inget bra även fast jag fick igen pengarna som planerat.

Undantaget är nog “lån” till de egna barnen för att de ska kunna skaffa 1:a boendet MEN då ser jag det snarare som förskott på arv/maskerad gåva som jag nödvändigtvis inte vill/behöver få tillbaka.

3 gillningar

Ska göra mitt bästa för att komma ihåg detta! Du/ni/vi är inte ensamma om att vilja höra hela historien från början till slut😅

1 gillning

Hej, vill inte vara den som bär tråkiga nyheter. Om ni köpte huset 2021 så kan ni inte omvärdera ert hus förrän 2026 dvs 5 år efter köpet. Denna lag trädde i kraft 2016. Köpte själv hus 2021.

1 gillning

Håller med dig om känslan över att ha allt samlat hos banken är bäst. Vill inte heller låna pengar utav släktingar/vänner om det absolut inte är nödvändigt. Nu var det inga faktiska pengar som lånades, snarare möjligheten till ett lån. Men likväl…

Kan förhoppningsvis snart kvitta ut det och tacka släktingen för hjälpen genom något roligt tillsammans!

2 gillningar

”Har det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden, kan det finnas undantag från femårsregeln. Om du vill veta mer, prata med din rådgivare. ”

Vid större renoveringar så går det att göra innan 5 år.

Vill dock tro att den femårsregeln endast gäller om du vill ändra amorteringen. Låna upp på huset kan du väl göra när som inom regler och bestämmelser?

1 gillning

Ok, får ju hoppas för TS del att man gjort tillräckligt så banken kan frångå den regeln då.

1 gillning