Har fått en faktura från ett företag som jag fick först igår 7e oktober då de skickat den till fel mejladress först. Fakturadatum är början av september och förfallodatum är slutet av september.
Det står fel mejladress till mig i avtalet vilket jag påpekat till dem flera gånger, både muntligt och skriftligt. Men fakturan har skickats till den felaktiga mejladressen ändå.
Är det rimligt att eftersom fakturan inte kommit fram förrän nu att jag anser att betalningsfristen bör räknas från den 7 oktober? Dvs att jag har 30 dagar (angivet betalningsvillkor) att betala fakturan från igår?
Ska såklart kontakta dem och prata men deras ekonomiavdelning som jag hänvisas till är enormt sega på att svara.
Rent juridiskt är det nog så, jag hade dock betalat så snart jag kunnat om jag hade möjlighet bara för att inte behöva få påminnelser.
Särskilt om bolaget är svåra att få kontakt med, hellre betala snabbt och hoppas man slipper strula mer.
Sedan beror det på också, jag har själv skickat fakturor som betalats för sent eller gått till fel inkorg. Är ju inte så att jag slängde dit en påminnelse med 8% dröjsmålsränta 00:01 dagen efter fakturan förfallit. Var trevligare att fråga kunden om något gått snett vid betalningen/faktureringen.
Vad jag förstår så beror det på om du informerats om betalningsvillkoren separat eller inte. Om så har skett så är du skyldig att betala enligt avtal alldeles oavsett om du fått en faktura eller inte.
Jag skulle bara betala direkt. Om fakturan hade kommit rätt från början så skulle du betalt för redan för en dryg vecka sedan. Så du har ju fått en dryg vecka extra kredit.
Såklart störigt att företaget inte har ordning på uppgifterna men helt klart ovärt att hålla på och tjafsa.
Alldeles oavsett vad som är rätt eller fel så löser det sig oftast om du ringer och är trevlig, förklarar läget och ber dem att ta bort påminnelseavgiften givet att du betalar skyndsamt.