Leverantör som glömt att fakturera

Hej!

Jag har en leverantör till mitt företag som verkar ha glömt att fakturera oss. Jag började med dem förra året och jag vet att vi kom överens om kvartalsvis fakturering, men insåg för ett tag sen att de inte skickat nån faktura.

I dagsläget så är vi skyldiga dem runt 60 000 kr ex moms. Det är ett stort företag (mindre företag glömmer väl sällan att fakturera).

I förra bokslutet så tog jag upp detta som en upplupen kostnad så redovisningsmässigt är det korrekt såvitt jag vet.

Utöver det kanske moraliska i att påpeka att de inte fakturerat oss, så undrar jag över vad det här egentligen innebär.

Vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med att bara vänta och se när de skickar fakturan? Hur skulle ni ha gjort?

1 gillning

Alltså det är avtalet som avgör om du skall betala, inte fakturan i sig.
Har du dessutom bokfört skulden blir det väldigt svårt att hävda att du inte insåg att du skulle betala.

De kan skicka påminellseavgifter och dröjsmålsränta även om de aldrig skickat någon faktura om du borde insett att du skulle betala enligt avtalet.

Har man inte fått något underlag kan det ju vara svårt att betala men då skall man påpeka det. Vad man kan göra är väll att skicka det påpekandet till någon info@ mail istället för sin personliga kontakt och hoppas ingen läser det. Då kan man ju säga man försökt få ut ett underlag iaf. Är de så röriga att de missar skicka fakturor kanske de missar sin e-post med och då är det faktiskt deras problem…

3 gillningar

Preskriptionstiden för fordringar mellan två näringsidkare är tio år. Så så lång tid efter arbetet kan de fakturera dig. Det är den som ska ha betalt som måste ställa sitt krav till den andra parten. Innan det kan inte ränta etcetera utgå, om det inte finns speciella omständigheter eller om ni kommit överens om något annat.

4 gillningar

Det beror ju på vad det är, kvartalsvis fakturering låter ju som något löpande mer abonnemangsartat. Är det en fast kvartalsavgift så är det helt irrelevant om det skickats ut någon faktura eller inte egentligen.
Jag har fått påminnelseavgifter som konsument tom på sånna som inte fakturerats och inte kunnat bli av med avgiften…
Beror den på något rörligt så behöver man ju ett underlag innan man kan betala ja, så då blir det svårare att ta avgifter.

Jag skulle be leverantören om en faktura, finns väl bättre saker att fundera på än huruvida fakturan kommer eller ej. Värdesätt en god relation till din leverantör och fokusera på att bygga vidare din egen verksamhet.

6 gillningar

Har varit med om något liknande, men för ett markant lägre belopp. Anlitade en vvsare att byta köksblandare samt att se över min egna inkoppling till diskmaskin (efter en vattenläcka, skrämd av försäkringsbolag). Det skulle kosta kanske 2000-3000. Denna lilla vvsare (en eller fåmansfirma) skickade aldrig någon faktura. Jag hörde av mig en gång efter en månad men fick aldrig svar. Känns bra att ha gjort ett försök, åtminstone. Kanske skulle du känna likadant?

Tack för alla svar!

Viktig aspekt med dröjsmålsränta och andra extra avgifter. Dubbelkollade detta med en bolagsjurist och det @Gabbe90 skrev stämmer. Det entydiga svaret är att leverantören inte kan påföra nåt sånt om jag inte fått en faktura. Spelar ingen roll vad det är för typ av tjänst eller upplägg på fakturering etc. Tiden är tio år.

Håller i allmänhet helt med vad @svanis skriver. Det är naturligtvis det bästa. Jag har leverantörer som jag använt i många år och som jag har god relation med.

Det jag blir nyfiken på är dock hur man egentligen bör tänka rent monetärt. Pengars värde förändras ju över tid. När är det bäst att betala så snart som möjligt? När gör det egentligen nån skillnad att avvakta?

Intäktsränta på egna konton påverkar också.

Jag skulle vilja förstå det bättre.

1 gillning