Brukar använda Klarna faktura 30-dagar på mina onlineköp ibland. Tycker det är smidigt att inte behöva betala med en gång, eller att vänta tills lönen har trillat in på kontot
Dock slog tanken mig nyss om det är ränta på dessa faktura köp? Hur mycket isf?
Klarna vill väl tjäna pengar på att ligga ut med fakturor i 30 dagar?
Eller hur fungerar det?
Fler som använder Klarna faktura 30-dagar? Fördelar / nackdelar?
Dom brukar väl vara räntefria så länge man betalar i tid. Tror dom tjänar pengar på två saker: avgifter för betalningsförmedling och försenade fakturor där räntor och avgifter snabbt blir en kassako.
Jag har nästan helt slutat med fakturaköp, inte för att det är dyrare, utan för att man lurar sig själv. Det är i min mening bättre att gräva fram pengarna som krävs för köpet direkt. Leder till smartare beslut. Ett undantag är kläder där man troligen kommer returnera en del, väldigt smidigt att slippa ligga ute med pengar. Använder oftast kreditkort då dock.
På vilket sätt är det smidigare att ‘betala’ två gånger? Först när du gör köpet, och sedan när pengarna faktiskt ska in. Smidigare är väl att göra det direkt och sedan inte behöva bry sig?
Klarna är brutala när man väl missar en deadline, och jag tycker företaget är väldigt oseriöst. Jag vänder hellre på steken och väntar in lönen först.
Det man gör med en taktik som din är att köpa sig en illusion av att ha mer pengar än man egentligen har, alternativt undviker ångesten över ett omotiverat köp genom att skjuta det på framtiden. Bättre med direkta konsekvenser av sina köp, så att man håller sig inom sina ekonomiska ramar.
Ta en “no-spend”-månad och kom ikapp löneutbetalningen, betala räkningarna, och så har du svart på vitt hur mycket du kan röra dig med resten av månaden! Det smidigaste av allt är att slippa framtida krediträknkngar och oron över dolda avgifter.
(Såklart finns det alltid undantag, ex. veterinärkostnader som tar tid att få återbetalda från försäkringsbolaget om man skippar direktreglering, då kan det vara lite angenämare att ta det med kreditkortet. det bör dock snarare vara undantag än regel om man inte har järnkoll.)
Jag handlar inte så mycket men när det sker väljer jag faktura via Klarna. Då hinner jag få saken innan jag betalar och skulle något problem uppstå kan jag pausa betalningen, vilket är bra. Jag har hela 30 dagar på mig att betala så om jag missar det får jag skylla mig själv. Dessutom får jag påminnelser.
Jag brukar använda Klarnas ”betala om 30 dagar”. Men främst för att det är smidigt när det blir problem med beställningar eller uteblivna leveranser.
Det är lätt att meddela Klarna, så pausar de fakturan till det löst sig.
Sen betalar jag oftast när varan kommit hem, så jag inte ligger ute med betalningar för länge.
Tycker Klarna är ungefär lika mysiga som de flesta andra banker och betalningstjänster… det vill säga inte alls. Men betalar man i tid och har koll på sina köp så funkar det smidigt.
Sen är troligen deras strategi att få många att handla för mycket, så de kan ta ut extra avgifter. Hela deras app skriker shopping. Men det handlar som mycket i livet om att ha koll och ta personligt ansvar.
Har en gång använt Klarna för köp i en livsmedelbutik, fick in ersättning dagen efter. Men fick lätt ångest av det, så håller mig framöver till mitt debitkort och Klarna till vissa onlineköp.