"Klarna blöder tre miljoner i timmen – verkligheten har hunnit ikapp"

Hallå!

Vad säger ni på forumet, håller ni med med Andreas Cervenkas analys?

Jag har inte läst, men snappade upp igår att Klarna säger upp 500 personer,vilket får anses väldigt talande i en sådan påstådd framgångssaga.

Nu får jag väl läsa och hoppas på lite confirmation bias eftersom jag redan ogillar Klarna. :sweat_smile:

3 gillningar

Lider med de anställda, men att boss-Sebbe meddelar detta via förinspelat meddelande samt ber alla att jobba hemifrån resten av veckan är ju en ett så tydlig fingervisning om vilken typ av ledare Klarna har.

15 gillningar

Så, nu har jag läst och håller också med både Cervenka och @Carlf här ovanför. Jag blir så trött på luftvärdering av bolag. Det påminner inte så lite om krypto på så sätt att det bara rullar så länge alla är överens. Men när man ska få mat på bordet, lån betalas och bilen servas så funkar det inte med monopolpengar eller högt värderade tillgångar om de inte kan omsättas i vardagsvaror.

Jag är gammal nog att minnas Framfab och kompisarna som jobbade där. ff skapade också värde och det gör även klarna, men inte så mycket som folk verkar gilla att inbilla sig. Nå’nstans gillar jag återgången till att investerade pengar måste backas av någon sorts värde i nutid och inte bara hoppfulla drömmar om framtiden…

8 gillningar

Är detta en signal på att konjunkturen faller, att överhettning håller på att övergå i fallande konjunktur?

3 gillningar

Vill du ha den info för att kunna tajma börsen :wink::+1: ? Hoppas någon kan svaret på den frågan :wink::thinking:.

Upplever det som en ganska sund tillnyktring. Som han skriver i artikeln - “De upptäcker något som många av oss småföretagare har vetat hela tiden. Till syvende och sist är det ju vinst som gäller.”

6 gillningar

Leta djupt, och svar du skall finna:
Skärmbild 2022-05-24 125140

10 gillningar

Jag tror att det finns forskningsstöd för att konjunkurcykler existerar.

Rika tillsammans portföljen bygger på kunskapen att en permanent portfölj bör ha något tillgångsslag som fungerar i varje fas av konjunkturcykeln.

Senaste året har vi varit i överhettning, när guld och råvaror går bra, när allt blir för dyrt då bör nästa fas vara ett skifte till fallande konjunktur (som sänker räntorna efter något år).

Företag brukar varsla folk när konjunkturen faller.

…och jag som just börjat kolla på WeCrashed på appleTV+. Episkt vinjett med en enhörning som går genom kontorslandskapet. Det blir lite talande…

2 gillningar

Jepp, Framfab och Icon medialab var två av många balonger som sprack vid milennieskiftet och det går definitivt att se paraleller vad gäller framtida värdering i bolag som går med förlust.

1 gillning

Vad är nästa steget i investerings beslut :thinking: ? Vad ska man ha nu i portföljen när Klarna har rensat lite överflöde :thinking: ?

Nej för fan :slight_smile: en majoritet är sparat i indexfonder och en minoritet av aktier sparande typ 7 procent av sparandet

Upplever personligen att finansvärlden har förändrats plötsligt. Ta exempel med Ny teknik fonderna som går sämre jämfört andra globala indexfonder. Saker är inte som förr haha

1 gillning

Eller så är det precis det som de är? :wink:

13 gillningar

Snart är kanske P/E-tal, positivt kassaflöde och direktavkastning viktiga nyckeltal igen ?

7 gillningar

För vissa av oss slutade dem aldrig vara viktiga :wink: Dock har man inte kunnat hänga med i alla småsparar-favoriter då. Inget problem, men kollegorna i fikarummet blir alltid lika snopna när dem radar upp Evo, Sinch, Plejd och Humble Group, och jag kontrar med Björn Borg, Inwido, KABE, New Wave, Nilörngruppen, Proact etc etc

3 gillningar

78% ner från toppen och enligt Avanza / Nordnet så har de fortfarande ett P/E på 40-45 …
Tycker de borde ner 50% till för att möjligen motivera ett köp till lekhinken :speak_no_evil:

Förmodligen en helt korkad fråga, men är mina pengar säkra på Klarnas sparkonto med ränta oavsett hur det går för företaget? Har liksom hela min buffert där typ så vill bara veta om man måste flytta den. :sweat_smile::see_no_evil:

Om de backas av den statliga insättningsgarantin, ja.

1 gillning

Enligt denna länk är en miljon på Klarna sparkonto skyddat av insättningsgarantin.

4 gillningar