Klarna börsnoteras idag på ett värde till 40 dollar per aktie. Vilket innebär en total värdering på ca 15 miljarder dollar. Det är lite högre än prospektet.
Vad säger ni om aktien, hur går era tankar kring KLAR?
Klarna börsnoteras idag på ett värde till 40 dollar per aktie. Vilket innebär en total värdering på ca 15 miljarder dollar. Det är lite högre än prospektet.
Vad säger ni om aktien, hur går era tankar kring KLAR?
Jag gillar inte bolaget, så jag antar det kommer gå bra för dem. Brukar vara så när jag inte gillar företaget eller ledningen.
De hade en period då de inte hanterade kunder och anställda på ett bra sätt samt gjorde en del dåliga uttalanden. Jag har ogillat företaget sedan dess. Jag kommer inte att investera direkt i aktien. Den kommer antagligen komma med i olika index och jag får in den det hållet.
Med det sagt så har de säkert en positiv framtid på börsen.
Historian är inte den bästa men som du säger så lär den dyka med på indexfonder.
Klarna siktar ju på att bli mer som en bank som erbjuder finansiella tjänster digitalt och inte bara anses som en ’köp nu, betala senare” lösning.
Det ska bli intressant och se ifall dom lyckas blir större och expandera ännu mer. Skulle det gå vägen så kommer börsvärdet att öka rejält skulle jag tro.
De har dock haft en svajig omsättningen med både vinst och förlust.
Skitidé som blivit ett storbolag. Jag köper inte enskilda aktier, men även om jag skulle så gillar jag inte Klarnas affärsidé, så jag nöjer mig med deras marknadsandel i indexfonder (och fortsätter vägra dem som betalningssätt online).
Klarna noteras på Wall Street med miljardvärdering - DN.se dags att investera?
50 usd/aktie just nu, redan 25% upp
Har inte Klarnat för mig vad folk ser i det här bolaget.
Ännu ett skräpbolag vars affärsidé är att tjäna pengar främst på folk som inte har just några pengar.
Ocker, våld och sex - de äldsta framgångsrika affärsideerna…
Klarnas storsta intäkter kommer från butiksavgifter som använder de för betalningar då, inte på de försena betalningarna med ränta.
Man får inte använda de i allafall om man hatar de, betala kan direkt med debit eller annat krediktkort.
Va’? ![]()
du kan välja betala direkt med klarna genom ditt debit kort. Inga avgifter
Som när du köper på redtaurang när du blipper kortet
Menar du rent finansiellt eller etiskt?
Oavsett vad man tycker om deras historia och affärsmodell så är den ju förmodligen väldigt lönsam på sikt. Och deras vision framåt är att bli mer av en fintech-bank.
Majoriteten av deras intäkter består redan av provision hos handlare för att erbjuda Klarna som betalningsalternativ. Alltså exakt som Visa/Mastercard et al. Men visst står förseningsavgifter och räntebetalningar fortfarande för en stor minoritetsandel också.
Såklart. Jag betalar alltid med kreditkort. Det jag inte fattade var att jag inte fick använda klarna om jag hatar klarna. Men då förstår jag hur du menar iaf.
Det stämmer. Jag skulle förstå folk bli arg med Klarna om det var tvärtom. Dvs om de tjänade mest på förseningsavgifterna.
Med ordet “Använda” menar jag när det kostar någon avgift. T.ex. när man har inte pengar och faller vid förseningsavgift. Annars den vanliga servis är gratis för kunden. Kostar bara till butiken som alla andra betalningsmetoder.
“Får” var det jag hängde upp mig på. Men det är förklarat, så vi går vidare med Klarnas aktiesnack nu. ![]()
13 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Har noll koll här kan jag erkänna men vad sätter priset för en “ny” aktie och vad gör att det blir så “fel” i detta fallet…pekar på upp 30% nu så det satta priset är väl fel då ?
Företagets ledning får gissa litegrann och det blir väldigt pinsamt om man gissar för högt. Ofta emitterar man dessutom nya aktier i samband med IPO som måste vara rimligt värderade så att någon köper dem.
I det här fallet kanske Klarna tänkt sig en försiktigare P/E kvot än vad amerikanska tech-investerare är vana vid.
En VD med en ovanligt sunkig syn på anställda. Nej tack det stödjer jag inte.